Gå til innhold

Nokian tri 2


Gjest

Anbefalte innlegg

nokon so har goe eller dårlige erfaringar me nokian tri 2 med pigg. vurderer å kjøpe til vinteren. har john deere 6910. har ganske krevande brøyting.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nokon so har goe eller dårlige erfaringar me nokian tri 2 med pigg. vurderer å kjøpe til vinteren. har john deere 6910. har ganske krevande brøyting.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse dekkene er rett og slett topp. Kan ikke sammenlignes med med de første generasjoner med Nokian TRI. Kjører med JD 7530 med TRI II foran og bak. Minst likegod fremkommelighet som lettkjetting, bedre styrerespons, vesentlig bedre komfort, og sist men ikke minst betydelig mindre drivstofforbruk. Må legge til at jeg har forakselfjæring og navbremser foran. Vil si at ekte 4 hjulsbrems er en

fordel når man kjører med vinterdekk, når det gjelder oppbremsing på is. På min rode brukte jeg 2-3 par lettkjettinger foran, og et par bakkjettinger pr. sesong. Vinterdekkene foran ser ut til å holde tre sesonger, og bak minst 5 sesonger. M.a.o. så er det masse penger å spare på å kjøre med vinterdekk, sjøl om jeg betalt 85000 kr for hjulsettet.

Mitt råd er kjøp vinterdekk, kjør defensivt og spar penger, og nyt komforten. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

då ser eg ingen grun te å ikkje kjøpa. Kan da vera ein fordel å veskefylla framdekk? me tanke på styringa. skal køyra med spissplog.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke disse dekkene egner seg særlig for væskefylling. Har du laster, lar du den stå på, så har du mer enn nok vekt på foraksel. men styreresponsen er veldig god på disse dekkene. Du treng ikkje å fullpigge de. Bruk heller halvparten ,og suppler etter et par år.

Ikke pigg lamellene midt på banen. De vil forsvinne med en gang.

Og pass på å kjøre med lavt nok lufttrykk !.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten laster, og hvis du ikke skal kjøre lange strekninger med plogen i transportstilling så ville jeg sagt at du prøver noe mellom 10 og 14 pund. Hvis du har 50 km traktor så ville vel 13-14 pund passe. Dette finner du ut ettehvert, bare følg med at slitasen fordeler seg over hele bredden på banen. Større slitasje på midten vil si litt høyt lufttrykk. Dette gjelder altså framhjula. Bak ville jeg foreslå at du prøver med 15-16 pund, og regulere nedover. Vekt, hastighet og sliitasje avgjør.

Dette finner du ut av ved å følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert an å væskefylle hjulene, men er det formålstjenlig?

Hva med væskefylling i forhold til det å kjøre med veldig lavt dekktrykk. Og hvordan påvirkes kjøreegenskapene av så mye uavfjæret masse? Er det noen som har noen tanker og erfaringer rundt dette ? For meg virker det litt ulogisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert an å væskefylle hjulene, men er det formålstjenlig?

Hva med væskefylling i forhold til det å kjøre med veldig lavt dekktrykk. Og hvordan påvirkes kjøreegenskapene av så mye uavfjæret masse? Er det noen som har noen tanker og erfaringer rundt dette ? For meg virker det litt ulogisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg har hatt 650-38 og 540-28 på de 2 siste traktorne av good year og nå michelin synes begge er konge på jorde men ikke noe særlig på veg og på glatt snø føre er det svake dekk!

interesang lesing her,hva slags dekk dimensjon må jeg ha om jeg satser på tri 2 \&quot\;vinterdekk\&quot\; til traktoren min? kan en trimme opp størelser for å få høyere fart?har bredde noe å si?

Er det andre konkurerende merker/dekk typer?

hva koster slike dekk?

Har sett endel brukte dekk er de noe tess da de nermer seg sliks-kan de regumieres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dimensjon, så står det sikkert en dekktabell i bruksanvisninga til de fleste traktorer. Det som er viktig, er å velge en dimensjon foran og bak, som gjør at traktoren har riktig forspinn. Dvs at forhjulene roterer 1-3 prosent fortere enn bakhjula. I noen tilfeller så må man skifte girpar/tannhjul i transmisjonen for å få dette helt riktig.

Jeg vil tro at brukte nokian tri vil gi godt veggrep sjøl med 20-30 % mønster, men jeg synes de fleste bruktdekka er prisa høyt i forhold til restverdi..! Regummiering av slike dekk er vel neppe vanlig.

Når det gjelder pris, så har FK Agri en kampanje akkurat nå, så klikk deg inn på hjemmesida deres og se. Billigere får du det vel neppe.

Som sagt vanlige traktordekk med pigg kan IKKE sammenlignes med Nokian TRI, på vinterføre, spesielt ikke på is. Men vær forberedt på å kjøre defensivt. Bruker man opp sikkerhetsmarginen som god skoing gir, så er konsekvensene når ting går galt minst like store!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeppa_1

Hør med flere aktører en FK på tri2 dekk. Trøgstamaskinhandel f.eks. + + FK pleier ikke altid å være blilligst.

 

Veske i hjul er gunstig uansett i forhold til hvor mye bedre det \&quot\;henger\&quot\; på veien. I forhold til pris så er det lurt å ha noe bekjente som kan skaffe billig veske. Altså, gammel frostveske funker kjempe, men det trengs på ca.200 til 300 liter i vært hjul så det er bare å begynne å spare.. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeppa_1

Glemte å skrive, MEN dekk dim er som på bil, smale hjul er bedre en breie. Men det avheger jo veldig på hva du skal å hvor stor traktor en har (altså hvor tung den er).

 

Men husker ikke om det største hjulet i nokia sitt sortimang er 650/80-42. Så det kan du klemme inn i stede for 650 sommer hjulene vettø. Går fortere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Anonym

Skal ha meg nye vinterdekk,nokian. Noen som har erfaring med nokian med seip?

Spørsmålet er vell om jeg skal gå for pigg og seip,eller bare pigg?

Håper noen med erfaring kan gi ett svar. Traktor går i brøyting/ strøing og en del med tung henger på vinteren.

Ønsker også tips til en rimelig forhandler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest JonKristian_1
Få dekka seipa om dei ikkje allerede er det, alt for lite gripkanta på dei uten. og vist du fyrst kjem på gli med dei so stoppa da ikkje uten du finn noke å stoppa i :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...