Guest rex_1 Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 hva er forskjelend på en 505 og 605 ser at vekt,motor,gir og hjul er ganske likt. er det noe som er kraftigere på en 605 en 505? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 hva er forskjelend på en 505 og 605 ser at vekt,motor,gir og hjul er ganske likt. er det noe som er kraftigere på en 605 en 505? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest County_1 Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 det er samme traktor, eneste er 6-7-hk i differanse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rex_1 Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 med andre ord innstilinga av pumpa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted October 13, 2009 Share Posted October 13, 2009 605 hadde noe større dekk, 16,9-34 bak , 505 hadde 13,6-34 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest County_1 Posted October 14, 2009 Share Posted October 14, 2009 505 og 605 hadde samme dekk som standard. 12,4-24 og 16,9-34. Erik B: med all respekt, har ikke hørt om 13,6-34- tror ikke det finnes:-) Rex: ja går fint å skru pumpa på 505 opp! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest øystein_1 Posted October 14, 2009 Share Posted October 14, 2009 Ang. dekk. 505 fra 1984 til 1989 hadde 12,4-24 og 13,6-38 605 fra 1984 til 1985 hadde 12,4-24 og 13,6-38 605 fra 1985 til 1989 hadde 12,4-24 og 16,9-34 Tekniske data om di fleste traktorer finner dere på www.konedata.net Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rex_1 Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 er det noe forskjel på årsmodellen tenker da på om en 86mod er noe bedre traktor en en 84mod tenker på 4w systemet,hudrulik pumpe etc?veit at det er en annen foraksling på 89 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Steinar_1 Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Det kom etter hvert ny framaksling på 505 og 605 og muligens 705. De nye var kraftigere enn de gamle (tror de gamle het Sigem eller noe lignende). Byttet kom antakeligvis i 1987 i følge en som skal ha greie på det. Ses best ved at disse nye har to hjelpesylindre for styringen, en på hver side, mot bare en på den ene siden på de tidlige. Alt dette er tatt etter husken, så jeg kan ikke garantere at alt er riktig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest County_1 Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Valmet 505-905 fikk Sige framaksel i 1989, mulig seint i 88. Den galme het Carraro. Carraro har en styresylinder på høyre side. Sige har midtmontert styresylinder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rex_1 Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 kosen er holdbarheten til hurtig giret som 505 og 605 er levert med? skal mann være noe meire opps på disse modellene? tenker på en 8-10 tusen tima Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Min hadde gått 9400 timer da jeg bytta, hurtiggiret viste ingen svakhetstegn - og det ble ikke spart.. Inngående aksel i girkassa takket for seg etter ca 8000 timer, og da ble det bytta akselen til kraftuttaket/hydraulikken samtidig- mener å huske noe over 30.000 kr. Skulle ikke velge 505 pga holdbarhet på motoren, 605`n min var skrudd til 85 hk uten andre problemer enn akslingene, ikke spart den heller.... Største problemet med disse var vel sylinderforingene som løsnet, men det ble ordnet etterhvert, var vel de tidlige modellene som sleit litt med det. Husker også at den ble tung på styringa med lass på lasteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rex_1 Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 med andre ord en slitar som er verd og bruke pengan på forde om den er godt en god del! jeg ser at de fleste som er til salgs har godt noe heilt jævlig mye!!!!!!!!!!!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 05-serie Valmeter har nesten alltid gått kollosalt mye. Det er omtrent umulig å komme over en med lav timestand. Det er noen hovedgrunner til att de har gått så mye: 1: De hadde sin storhetstid på 80-tallet og er derfor fra 17 - 27 år gamle. 2: De har elektrisk timeteller som teller kanskje 20-30% mer enn vaiertelleren. Ikke alle konkurrentene hadde det den gangen. 3: Det er en lettstartet og robust traktor som derfor blir brukt mye til forefallende småkjøring. F.eks å hente en rundball hver dag hele vintern, måke gårdsveien osv. Mange av dem gikk også i skogen hele vinteren mens de andre sto trygt på låven. Siden traktoren fremdeles er pålitelig og lettstartet etter 8000 timer så beholder folk 05-eren til slik raklekjøring, og timene renner på jevnt og trutt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest temlav_1 Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 Har en 705 som har gått 12000 timer. Traktoren er i tilnærmet topp stand og går fortsatt mellom 400 og 500 timer hvert år.Skiftet kløtsj for andre gang i vår. Dette er traktorer som kan gå ekstremt mange timer med fornuftig bruk og godt vedlikehold. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rex_1 Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 er det noe problem og dra en dalen 978 snøfres med en 505/605/465? såg en annen plass på det forumet at det stod at 70hk blei litt lite for en 978 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 Om snøfreseren er for stor så er det vel bre å gire ned litt og kjøre litt saktere.....? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rex_1 Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 joda,joda oppvokst i et snøhull i troms!!! leste bare på en tråd her inne og der gikk dialogen om snøfresere der var de en som mente du måtte ha en 80-90hk for og drive en 978 sikkert en som har de fryktligg travelt!!!!!!!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rex_1 Posted January 10, 2010 Share Posted January 10, 2010 har lest om noe som heter 505 glox,blei denne tatt inn til norge? har aldri sett noen aventert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 11, 2010 Share Posted January 11, 2010 Er det ikke bare 905 som har betegnelsen GLOX, der hurtiggiret er et overgir. 505-805 har betegnelsen GLTX der hurtiggiret er reduksjonsgir. Uten hurtiggir (mm?) er betegnelsen GL. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rex_1 Posted January 11, 2010 Share Posted January 11, 2010 leste på konedata såg litt feil det er en modell som er benemt som power pluss som gikk fra 89-91 og gjaltd 505 og 605. beklager så meget,men stiller samme spørsmålet om disse kom de til norge? har aldri vært borti disse benevnelsan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rex_1 Posted January 11, 2010 Share Posted January 11, 2010 ok og tusen takk for informasjonen!!!!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 11, 2010 Share Posted January 11, 2010 LX eller GLX har ikke hurtiggir. GLTX og GLOX: T betyr Trac-Trol og girer nedover, mens O betyr overdrive og girer oppover. Som regel var 755, 805, 855 og 905 levert med overdrive. 805, 855 og 905 har annen utveksling både i kronhjul/pinjong og i sluttdrev og går derfor litt fortere. Bakakslingen på 805, 855 og 905 er litt breiere enn på di andre fordi planetgira er breiere og bygger ut 4-5 centi. Du ser den mellomringen tydelig mellom bremsa og trompeten på de traktora. 805 og 905 hadde sperra 4. høygear fordi de gikk over 30 km men ikke hadde bremser framme. Når 655, 755, 855 og 905 kom med skivebremser i framakslingen i -89 så gikk de lovlig i 37 km/t... avhengig av dekkdimensjon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rex_1 Posted January 12, 2010 Share Posted January 12, 2010 takker og bukker for forklaringa, e de bra varm apperat i 05 serien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted January 12, 2010 Share Posted January 12, 2010 Valmet 505-905 hadde IKKE hverken ekstra varmeapparat eler AC i takkonsollen. Det som evt sitter i taket er kun en friskluftvifte, med luftfilter over frontvinduet. Aircondition sitter alltid i dashbordet. Varmeapparat er også kun i dashbordet. Varmen er bra nok med god termostat, men ikke verdens beste. Små-Valmeter og den nyere Mezzo hadde bedre varme. Jeg har sett enkelte som har satt inn et lite ekstra varmeapparat enten i fundamentet under stolen, eller delvis inni sidekonsollen til høyre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.