Jump to content

valmet 605


Guest

Recommended Posts

Guest County_1

505 og 605 hadde samme dekk som standard. 12,4-24 og 16,9-34.

Erik B: med all respekt, har ikke hørt om 13,6-34- tror ikke det finnes:-)

Rex: ja går fint å skru pumpa på 505 opp!

Link to comment
Share on other sites

Guest øystein_1

Ang. dekk.

505 fra 1984 til 1989 hadde 12,4-24 og 13,6-38

605 fra 1984 til 1985 hadde 12,4-24 og 13,6-38

605 fra 1985 til 1989 hadde 12,4-24 og 16,9-34

 

Tekniske data om di fleste traktorer finner dere på www.konedata.net

Link to comment
Share on other sites

er det noe forskjel på årsmodellen tenker da på om en 86mod er noe bedre traktor en en 84mod tenker på 4w systemet,hudrulik pumpe etc?veit at det er en annen foraksling på 89
Link to comment
Share on other sites

Guest Steinar_1
Det kom etter hvert ny framaksling på 505 og 605 og muligens 705. De nye var kraftigere enn de gamle (tror de gamle het Sigem eller noe lignende). Byttet kom antakeligvis i 1987 i følge en som skal ha greie på det. Ses best ved at disse nye har to hjelpesylindre for styringen, en på hver side, mot bare en på den ene siden på de tidlige. Alt dette er tatt etter husken, så jeg kan ikke garantere at alt er riktig.
Link to comment
Share on other sites

Guest County_1
Valmet 505-905 fikk Sige framaksel i 1989, mulig seint i 88. Den galme het Carraro. Carraro har en styresylinder på høyre side. Sige har midtmontert styresylinder.
Link to comment
Share on other sites

kosen er holdbarheten til hurtig giret som 505 og 605 er levert med? skal mann være noe meire opps på disse modellene? tenker på en 8-10 tusen tima
Link to comment
Share on other sites

Min hadde gått 9400 timer da jeg bytta, hurtiggiret viste ingen svakhetstegn - og det ble ikke spart.. Inngående aksel i girkassa takket for seg etter ca 8000 timer, og da ble det bytta akselen til kraftuttaket/hydraulikken samtidig- mener å huske noe over 30.000 kr. Skulle ikke velge 505 pga holdbarhet på motoren, 605`n min var skrudd til 85 hk uten andre problemer enn akslingene, ikke spart den heller.... Største problemet med disse var vel sylinderforingene som løsnet, men det ble ordnet etterhvert, var vel de tidlige modellene som sleit litt med det. Husker også at den ble tung på styringa med lass på lasteren.
Link to comment
Share on other sites

med andre ord en slitar som er verd og bruke pengan på forde om den er godt en god del! jeg ser at de fleste som er til salgs har godt noe heilt jævlig mye!!!!!!!!!!!!!!!
Link to comment
Share on other sites

05-serie Valmeter har nesten alltid gått kollosalt mye. Det er omtrent umulig å komme over en med lav timestand.

Det er noen hovedgrunner til att de har gått så mye: 1: De hadde sin storhetstid på 80-tallet og er derfor fra 17 - 27 år gamle. 2: De har elektrisk timeteller som teller kanskje 20-30% mer enn vaiertelleren. Ikke alle konkurrentene hadde det den gangen.

3: Det er en lettstartet og robust traktor som derfor blir brukt mye til forefallende småkjøring. F.eks å hente en rundball hver dag hele vintern, måke gårdsveien osv. Mange av dem gikk også i skogen hele vinteren mens de andre sto trygt på låven.

Siden traktoren fremdeles er pålitelig og lettstartet etter 8000 timer så beholder folk 05-eren til slik raklekjøring, og timene renner på jevnt og trutt.

Link to comment
Share on other sites

Guest temlav_1
Har en 705 som har gått 12000 timer. Traktoren er i tilnærmet topp stand og går fortsatt mellom 400 og 500 timer hvert år.Skiftet kløtsj for andre gang i vår. Dette er traktorer som kan gå ekstremt mange timer med fornuftig bruk og godt vedlikehold.
Link to comment
Share on other sites

er det noe problem og dra en dalen 978 snøfres med en 505/605/465? såg en annen plass på det forumet at det stod at 70hk blei litt lite for en 978
Link to comment
Share on other sites

joda,joda oppvokst i et snøhull i troms!!! leste bare på en tråd her inne og der gikk dialogen om snøfresere der var de en som mente du måtte ha en 80-90hk for og drive en 978 sikkert en som har de fryktligg travelt!!!!!!!!!!!
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er det ikke bare 905 som har betegnelsen GLOX, der hurtiggiret er et overgir. 505-805 har betegnelsen GLTX der hurtiggiret er reduksjonsgir.

Uten hurtiggir (mm?) er betegnelsen GL.

Link to comment
Share on other sites

leste på konedata såg litt feil det er en modell som er benemt som power pluss som gikk fra 89-91 og gjaltd 505 og 605. beklager så meget,men stiller samme spørsmålet om disse kom de til norge? har aldri vært borti disse benevnelsan.
Link to comment
Share on other sites

LX eller GLX har ikke hurtiggir. GLTX og GLOX: T betyr Trac-Trol og girer nedover, mens O betyr overdrive og girer oppover. Som regel var 755, 805, 855 og 905 levert med overdrive. 805, 855 og 905 har annen utveksling både i kronhjul/pinjong og i sluttdrev og går derfor litt fortere. Bakakslingen på 805, 855 og 905 er litt breiere enn på di andre fordi planetgira er breiere og bygger ut 4-5 centi. Du ser den mellomringen tydelig mellom bremsa og trompeten på de traktora. 805 og 905 hadde sperra 4. høygear fordi de gikk over 30 km men ikke hadde bremser framme. Når 655, 755, 855 og 905 kom med skivebremser i framakslingen i -89 så gikk de lovlig i 37 km/t... avhengig av dekkdimensjon.
Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1
Valmet 505-905 hadde IKKE hverken ekstra varmeapparat eler AC i takkonsollen. Det som evt sitter i taket er kun en friskluftvifte, med luftfilter over frontvinduet. Aircondition sitter alltid i dashbordet. Varmeapparat er også kun i dashbordet. Varmen er bra nok med god termostat, men ikke verdens beste. Små-Valmeter og den nyere Mezzo hadde bedre varme. Jeg har sett enkelte som har satt inn et lite ekstra varmeapparat enten i fundamentet under stolen, eller delvis inni sidekonsollen til høyre.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...