Gå til innhold

Bukbeskyttelse til ny traktor


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan lage/selger hel eller delvis bukbeskyttelse til JD 5090M i Norge?

 

Jeg vurderer å våge meg ut langs noen traktorveier i skogen. Jeg er forsåvidt ikke urolig for å skrape nedpå når jeg holder meg på veiene, men det er en del kvist som fort kan skape problemer for bl.a. hydraulikkslanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter_1

Er det noen som kan lage/selger hel eller delvis bukbeskyttelse til JD 5090M i Norge?

 

Jeg vurderer å våge meg ut langs noen traktorveier i skogen. Jeg er forsåvidt ikke urolig for å skrape nedpå når jeg holder meg på veiene, men det er en del kvist som fort kan skape problemer for bl.a. hydraulikkslanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kikket på en sånn traktor på en messe og jeg bemerket overfor selger at slangene og slangekoblingene var svært utsatt for kvist. Selgeren påstod at risikoen var svært overdreven men at de pleide å skru på netting for de som ønsket det.

 

Har svært lyst på en 5m traktor men er skeptisk grunnet mangel på diff.sperre på fremhjul(tror jeg) og de utsatte slangekoblingene på undersiden. Netting blir jo revet bort ved første kvist.

Aller mest er jeg skeptisk til å bruke så mye penger på min hobbydrift. hadde vært greit å tjene noen penger også. Kjøper jeg en sånn traktor har jeg ikke inntekt av hobbyen de neste sju åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Petter_1

En liten oppdatering:

 

Ingen ser ut til å lage dette i Norge utenom ved spesialbestilling. Det frister lite å sende traktoren til Telemark. Et lokalt verksted kan sikkert lage et eller annet, men hvor bra det blir og hvor mye det vil koste er jo varierende.

 

Ölmstad Smide AB ( http://www.olmstadsmide.se ) i Sverige kan gjøre det for litt over 9000 SEK, men standardløsningen deres ser tilsynelatende ikke ut til å være kompatibel med påmontert frontlaster.

 

G. R. Manufacturing ( http://www.grtractors.com/ ) i USA ser ut til å ha noe som passer. Spørsmålet er jo om det er mulig å få sendt det til Norge uten å betale altfor mye i frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Det er ikke intensjonen min å gjøre dette til en klassisk krig om hvilket merke som er best. MEN det høres ut som du har kjøpt deg feil traktor hvis misjonen er skogsarbeid..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter_1

Valtra er uaktuelt her p.g.a. forhandler/service-situasjonen.

 

Hovedoppgaven er uansett ikke skogsarbeid, men det hadde vært greit å kvitte seg med en skogstraktor som begynner å merke alderen.

 

Det dreier seg ikke om mange turene i året, men man kan jo treffe en kvist selv om det bare gjaldt 10 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter_1

Takk for tipset. Bø produkter A/S er vel antagelig firmaet i Telemark som jeg nevnte, som etter det jeg ble fortalt ville kreve at traktoren ble sendt dit. Jeg bør uansett ta en telefon til dit for å bekrefte at dette faktisk er tilfellet.

 

Jeg tenker at jeg også tar en ringerunde til de litt mer lokale verkstedene. Problemet med de nærmeste er at det ene er veldig bra og alltid opptatt, mens det andre ikke er særlig opptatt...

 

Uansett er det mange bra mellomting mellom et verksted 5 kilometer unna og 350 kilometer unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er du ikke den eneste i dette land som har ønsket bukbeskyttelse til denne modellen. Vurderte beskytter til min 6310 da, da var det bare å bestille så skjedde monteringen hos Fk. Da var snakk om ca. 20 lapper.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...