Gå til innhold

El-sentral Valtra N


Gjest

Anbefalte innlegg

Vi har en Valtra N92 med original el joystick i armlenet. Er det den samme sentralen som sitter på Advance modellene med bryter for å skifte mellom uttak framme og bak? Eller må jeg koble på T-stykke på hydraulikkslangene til lasteren for å få ekstra uttak bak med joysticken?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Vi har en Valtra N92 med original el joystick i armlenet. Er det den samme sentralen som sitter på Advance modellene med bryter for å skifte mellom uttak framme og bak? Eller må jeg koble på T-stykke på hydraulikkslangene til lasteren for å få ekstra uttak bak med joysticken?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst itte samma sentral på N92 som Advance. Men hvis du setter på en elektrisk skifteventil kalt \&quot\;6/2 velgeventil\&quot\; på sentralen foran så kan du legge fire slanger bakover, og få 4 ekstra, el-betjente uttak bak.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamar BM skrev: \&quot\;hvis du setter på en elektrisk skifteventil kalt \&quot\;6/2 velgeventil\&quot\; på sentralen foran så kan du legge fire slanger bakover, og få 4 ekstra, el-betjente uttak bak.\&quot\;

 

Du må vel enten ha _to_ slike, eller en annen velgeventil, en 12/2 (4 inn og 2x4 ut, i motsetning til en 6/2 som har 2 inn og 2x2ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at N92 har ikke samme hydraulikk som advancemodellen. Ville anbefale deg å bruker to stk 6/2 ventilblokker, siden dette er standard vare som ikke koster skjorta og som er lettvindt å få tak i. Sjekk ut økonomideler for et tilbud. Skikkelig hjelpsom gjeng som sikkert kan hjelpe deg med gode tips.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Jeg har vært inne på tanken med å sette kulekraner og T-stykker for å få ekstra uttak bak. Har også tenkt litt på el.betjente magnetventiler istedet for kulekraner. Mener bestemt å huske at \&quot\;løfteslangen\&quot\; til lasteren har kulekran. Så er det en ting jeg ikke har testet. 3.funksjonen på lasteren- tenker jeg rett når jeg sier at ved å bruke to T-stykker til tiltslangene og samtidig holde inne 3.funksjonsknappen så er uttaket bak el.styrt via 3. funksjonen? Innbiller meg at det blir riktig, for ved å holde inne knappen for 3.funksjon så stenger du vel bare olja fra å gå via tiltsylinderene, den må jo uansett gå via sentralen??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Ang. magnetventiler for å stenge olja fra å gå fram, vil det kunne hindre oljestrømmen slik at lasteren går seinere?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ValtraN92 skrev: \&quot\;ved å bruke to T-stykker til tiltslangene og samtidig holde inne 3.funksjonsknappen så er uttaket bak el.styrt via 3. funksjonen? Innbiller meg at det blir riktig, for ved å holde inne knappen for 3.funksjon så stenger du vel bare olja fra å gå via tiltsylinderene, den må jo uansett gå via sentralen??\&quot\;

 

Ja, det stemmer, så lenge du ikke har noe plugget inn i tredjefunksjonen også, så klart\; da vil jo kun det redskapet som krever minst trykk bevege seg. Men uten redskap tilkoblet foran, så vil det da bli trykk på hurtigkoblingene både foran på lasteren, som da ikke kommer noen vei, og bak, der du har koblet til noe.

 

Om du har enhåndskobling på lasterslangene (multi-doc e.l.), så går det jo an å ta ut denne når du vil bruke uttakene bak, det gir samme virkning, også for løft/senk-funksjonen. Bør vel ha en kuleventil på løfteslangen også, selv om denne kan kobles under trykk, vil det vel bli noe oljesøl når du kobler på igjen, før den går i lås og er tett.

 

Magnetventiler som stenger av for lasteren når du vil bruke uttakene bak går an, det blir jo det samme som å fysisk koble ut slangene, bare enklere å betjene. Ulempen er at når du vil bruke lasteren, så kan du derimot _ikke_ stenge av for uttakene bak, uten å ta ut slangene. Kanskje ikke dette blir noe problem, kommer an på hvilke redskapskombinasjoner du kjører med. Så lenge disse ventilene er rett størrelse, (1/2\&quot\;, 60-80l min) så blir det ikke noen innsnevring.

 

men\; to slike 6/2 kretsvekslere er ikke så dyrt, du kommer bra langt med 4000 kroner pluss moms, og du må nok regne med omtrent det samme for den andre magnetventil-løsninga, den som bare stenger av uttakene til lasteren. Montering og pressing av slanger i tillegg.

 

Jeg mener også å ha sett en tilsvarende løsning som kretsvekslere, bare manuelt betjent\; så ut som fire treveis kuleventiler sammenbygd i en enhet og betjent med samme handtak, men husker ikke hvor. Muligens i en _gammel_ tilbehørskatalog fra Trima eller Ålø. Sikkert noe billigere enn elektrisk betjent, om man ellers klarer å finne det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Hei Inge, og takk for innspill. Jeg er forsåvidt klar over ulempene med å gjøre det enklest billigst mulig, men noe veldig stort behov for haugevis av uttak har jeg ikke. Så jeg får se hva jeg gjør. Håper ellers at jeg kanskje fikk tipset noen om hvordan de kan få dekket sine hydraulikkbehov.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...