Gå til innhold

Blande radial- og diagonaldekk på 4-hjulstrekker


LilleBonde

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal bytte dekk fram på traktoren men kunne tenkt meg å gå opp litt på bredden uten å bytte hverken felger eller bakhjul i samme slengen. Jeg har kommet fram til at 320/70R24 tilsvarer rulleomkretsen til de gamle 11.2-24 diagonaldekka som står på per i dag. Spørsmålet er da; hvordan vil disse hjula oppføre seg sammen med diagonaldekk som står bak? Ber jeg om drivverkstrøbbel ved å blande diagonal- og radialdekk fram og bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen formelle krav om at man ikke kan blande diagonal og radial på traktor, slik det er på biler.

Radialdekk er stort sett litt hardere å kjøre på/med, du har svakere sidevegger på radialdekk (OffRoad-gutta kjører diagonal), og vil nok kunne føle radialdekk i den størrelsen litt sporete.

Drivverksmessig skal det vel ikke ha stort og si, så lenge du holder deg på samme rulleomkrets.

Det siste her er ren teori fra min side, da jeg ikke har noen egen erfaring med en slik blanding, bare ren logikk fra skolebenken. \;)

 

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle om dekka er diagonal eller radial. Det eneste som har betydning er omkretsen på hjulet, og den får du i en tabell fra dekkforhandleren. Noen er så pinlig nøyaktig opptatt av de få prosentene i forskjell, og finleser tabeller i dagevis. Men husk at om du setter på kjettinger bare på en aksel så gjør det også utslag på omkretsen. Det er også forskjell på omkretsen på de ulike fabrikat, så derfor er det tryggest å spørre følgende:

Hos traktorforhandler: Korrekt utveksling mellom fram og bak (forspinn)

Hos dekkforhandler: Korrekt omkrets.

Det er også stor forskjell på nye og utslitte dekk, et hjul med diameter på 1,8 m minker 20 cm på omkretsen når ribbene er slitt 3 cm!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du det merket der har ikke jehg hørt om men trur ikke det er noe farlig,jeg har maskiner skodd med michelin i toppklasse til forhistoriske rusiske dekk og synes ikke forskjellen altid kan måles slik reklamen skal ha det til.

Det er få eller ingen som lager søppel i dag for da er det kroken på døra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...