Gå til innhold

Super Major Industri Motor


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørn_1

Har en 1969 70 mod Kockum Gerret 8.20 med Super Major Industri motor med liten vann leksaje, kommer litt kjøleveske i bunnpannen. Er skfitet topppaking på den, etter at den ble kjørt Veldig Veldig varm, kjørt helt at motor stod nesten bom fast pga tempraturen. det skjedde for et 1,5 år siden. Ble brukt litt i et halt år, eller har den sått i ro i ca 1 år, tappet av motoroljen, kom en ca 1,5 liter med kjøleveske fra bunnpannen ilag med motoroljen.

Skjekket 2 dager senere da var det noen dråper kjøleveske i motoroljen, har ikke vært startet etter motoroljebytte, så det lekker litt......

Kan det muligens være sprikk i toppen eller i blokka eller noe ligende eller en lekasje på en sylinderforing etter den varmkjøringne som har skjedd...

Er det tørre eller våte sylinderforinger å Super Major Industri Motor ?

Finnes denne motor\'\'\'\'n noen annet kjøretøy?

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn_1

Har en 1969 70 mod Kockum Gerret 8.20 med Super Major Industri motor med liten vann leksaje, kommer litt kjøleveske i bunnpannen. Er skfitet topppaking på den, etter at den ble kjørt Veldig Veldig varm, kjørt helt at motor stod nesten bom fast pga tempraturen. det skjedde for et 1,5 år siden. Ble brukt litt i et halt år, eller har den sått i ro i ca 1 år, tappet av motoroljen, kom en ca 1,5 liter med kjøleveske fra bunnpannen ilag med motoroljen.

Skjekket 2 dager senere da var det noen dråper kjøleveske i motoroljen, har ikke vært startet etter motoroljebytte, så det lekker litt......

Kan det muligens være sprikk i toppen eller i blokka eller noe ligende eller en lekasje på en sylinderforing etter den varmkjøringne som har skjedd...

Er det tørre eller våte sylinderforinger å Super Major Industri Motor ?

Finnes denne motor\'\'\'\'n noen annet kjøretøy?

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 1969 70 mod Kockum Gerret 8.20 med Super Major Industri motor med liten vann leksaje, kommer litt kjøleveske i bunnpannen. Er skfitet topppaking på den, etter at den ble kjørt Veldig Veldig varm, kjørt helt at motor stod nesten bom fast pga tempraturen. det skjedde for et 1,5 år siden. Ble brukt litt i et halt år, eller har den sått i ro i ca 1 år, tappet av motoroljen, kom en ca 1,5 liter med kjøleveske fra bunnpannen ilag med motoroljen.

Skjekket 2 dager senere da var det noen dråper kjøleveske i motoroljen, har ikke vært startet etter motoroljebytte, så det lekker litt......

Kan det muligens være sprikk i toppen eller i blokka eller noe ligende eller en lekasje på en sylinderforing etter den varmkjøringne som har skjedd...

Er det tørre eller våte sylinderforinger å Super Major Industri Motor ?

Finnes denne motor''''n noen annet kjøretøy?

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg tror ikke det er sylinderforinger originalt i denne motoren. (Det er ikke så vanlig i Ford-motorer.) Men mange motorer har vært overhalt ved å bore opp og sette inn foringer.

I verste fall er det en sprekk i blokka, som du kanskje kan tette med en boks Bar\'\'\'\'s Leaks. Det er i allefall verdt et forsøk. Det sitter en tilsvarende 4-sylindret Ford Industri i de mindre Clayson treskere. Endel Claas treskere også, men de har like ofte Mercedes eller Perkins. Skurtreskere har som regel gått lite timer, motorene har heller stått seg ihjel. Ellers finnes en slik motor i en liten 8-hjuls Kockum lassbærer kalt \&quot\;Aktiv 83-35\&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg tror ikke det er sylinderforinger originalt i denne motoren. (Det er ikke så vanlig i Ford-motorer.) Men mange motorer har vært overhalt ved å bore opp og sette inn foringer.

I verste fall er det en sprekk i blokka, som du kanskje kan tette med en boks Bar\'\'\'\'s Leaks. Det er i allefall verdt et forsøk. Det sitter en tilsvarende 4-sylindret Ford Industri i de mindre Clayson treskere. Endel Claas treskere også, men de har like ofte Mercedes eller Perkins. Skurtreskere har som regel gått lite timer, motorene har heller stått seg ihjel. Ellers finnes en slik motor i en liten 8-hjuls Kockum lassbærer kalt \&quot\;Aktiv 83-35\&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn_1

Hvis det er sprekk i innvendig i blokka da skulle det ha runnet kjøleveske hele tiden igjen motorn og skulle ha fylt opp hele bunnpanne med vann på et år... liten teori jeg har.... tar kansje litt feil...

 

boks Bar\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'s Leaks har aldri hørt om det , noe som en fyller på eller må demontere hele for få det til fungere ? hvor får tak i sånn boks da?

(Litt ung i dette gamet ennå.....)

Overhaling av motor blir ikke akutelt.... enkelre å få tak i bruktmotor av samme type eller en super major motor. må flytte over bunnpanne og motor feste i fram kant.

Må være super major motor pga av at det er Scania girbox i gerret\'\'\'\'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn_1

Hvis det er sprekk i innvendig i blokka da skulle det ha runnet kjøleveske hele tiden igjen motorn og skulle ha fylt opp hele bunnpanne med vann på et år... liten teori jeg har.... tar kansje litt feil...

 

boks Bar\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'s Leaks har aldri hørt om det , noe som en fyller på eller må demontere hele for få det til fungere ? hvor får tak i sånn boks da?

(Litt ung i dette gamet ennå.....)

Overhaling av motor blir ikke akutelt.... enkelre å få tak i bruktmotor av samme type eller en super major motor. må flytte over bunnpanne og motor feste i fram kant.

Må være super major motor pga av at det er Scania girbox i gerret\'\'\'\'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Dersom lekkasjen skyldes en sprekk et sted i motoren er det ikke sikkert det lekker før motoren er blitt varm. Når motoren er varm kan sprekken utvide seg, og det blir jo også trykk i kjølesystemet på varm motor.

Bar\'\'\'\'s Leaks får du bl.a. på Felleskjøpet og hos Volvo lastebil. Jeg har prøvd flere slags radiatortetninger men har kun tro på denne ene typen.

At det er Scania gearboks i en liten Garret kan da umulig stemme? Store Kockum hadde Scania motorer men transmisjonene i dem kom fra Clark.

Jeg tror gearkassa di kommer fra ZF.

5-trinns Scania kasse fra 1969 hadde usynkronisert første gear.

 

De aller, aller fleste motorer roterer med klokka når du ser mot reimskiva i forkant av motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Dersom lekkasjen skyldes en sprekk et sted i motoren er det ikke sikkert det lekker før motoren er blitt varm. Når motoren er varm kan sprekken utvide seg, og det blir jo også trykk i kjølesystemet på varm motor.

Bar\'\'\'\'s Leaks får du bl.a. på Felleskjøpet og hos Volvo lastebil. Jeg har prøvd flere slags radiatortetninger men har kun tro på denne ene typen.

At det er Scania gearboks i en liten Garret kan da umulig stemme? Store Kockum hadde Scania motorer men transmisjonene i dem kom fra Clark.

Jeg tror gearkassa di kommer fra ZF.

5-trinns Scania kasse fra 1969 hadde usynkronisert første gear.

 

De aller, aller fleste motorer roterer med klokka når du ser mot reimskiva i forkant av motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Majormotorer har våte foringer, er et kjent problem at ringene sprekker opp etter en 30-40 år. Meld deg inn på Fordson.se, der er mye kunnskap ute å går.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Majormotorer har våte foringer, er et kjent problem at ringene sprekker opp etter en 30-40 år. Meld deg inn på Fordson.se, der er mye kunnskap ute å går.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn_1

Det en 5 trinss girbox i den, har revers\'\'\'\'n opp til venstre, må løfte opp spaken litt for å få den revers posisjonen. Kan være skiftet girbox i en gang kan hende, merkeplaten på girboxsen er nesten bort.

Første giret er til venstre og bak over må løfte spaken for å få den ditt samme som revers\'\'\'\'n

 

Om det er ZT eller Scania er ikke helt sikker på det jeg har fått hørt, at det er en Scania girbox fra Scania 80 eller vabis, men kan være ZT

 

 

Åpnet bunnpluggen en 3 dager senere da var det ikke noe kjøleveske i oljen. har ikke startet den.

 

Har startet opp den, måtte flytte litt på den, ble kjørt en 2 3 min og soppet igjen, kan ikke kjøre så lenge aner ikke hva temperaturen og oljetrykket på fordi det ikke virker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn_1

Det en 5 trinss girbox i den, har revers\'\'\'\'n opp til venstre, må løfte opp spaken litt for å få den revers posisjonen. Kan være skiftet girbox i en gang kan hende, merkeplaten på girboxsen er nesten bort.

Første giret er til venstre og bak over må løfte spaken for å få den ditt samme som revers\'\'\'\'n

 

Om det er ZT eller Scania er ikke helt sikker på det jeg har fått hørt, at det er en Scania girbox fra Scania 80 eller vabis, men kan være ZT

 

 

Åpnet bunnpluggen en 3 dager senere da var det ikke noe kjøleveske i oljen. har ikke startet den.

 

Har startet opp den, måtte flytte litt på den, ble kjørt en 2 3 min og soppet igjen, kan ikke kjøre så lenge aner ikke hva temperaturen og oljetrykket på fordi det ikke virker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...