Gå til innhold

Valtra garanti.


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest ValtraN92_1
Har en Valtra som jeg vurderer å selge. Ble kjøpt med 5 års garanti. Mulig kjøper (privat salg) ønsker å kjøpe med garanti. Valtra selger sier at garanti kun videreføres hvis traktor blir byttet inn til Valtra forhandler før videresalg. Skjønner tanken til Valtra Norge, men føler meg allikevel litt \&quot\;lurt\&quot\;. Da traktoren ble kjøpt så ble det ikke opplyst at garantien kun gjelder så lenge denne er i vårt eie. Andre som har innspill/erfaringer angående dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Valtra som jeg vurderer å selge. Ble kjøpt med 5 års garanti. Mulig kjøper (privat salg) ønsker å kjøpe med garanti. Valtra selger sier at garanti kun videreføres hvis traktor blir byttet inn til Valtra forhandler før videresalg. Skjønner tanken til Valtra Norge, men føler meg allikevel litt "lurt". Da traktoren ble kjøpt så ble det ikke opplyst at garantien kun gjelder så lenge denne er i vårt eie. Andre som har innspill/erfaringer angående dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Solgte en Valtra for noen år siden å fikk videreført garantien til han som kjøpte den uten problemer. Du får prøve å godsnakke litt selgeren igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

6850: ...og traktoren din var ikke innom Valtra forhandler?

Skjønner jo at Valtra Norge ikke ville stilt garanti hvis Eik eller FK fant haugevis av feil eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Var ikke innom forhandler den nei, har holdt meg til valmet og valtra i mange år så jeg kan vel regnes som en god kunde så det kan være derfor jeg fikk litt goodwill. N 92 du skal selge? Ikke fornøyd?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du kan vel ikke føle deg lurt, vist du sjekker i dine overleveringspapirer når du mottok traktoren står det er, garantien følger eiger eller kan overdras far/sønn. I mine papirer står det att garantien bortfaller vist den selges privat eller byttes inn en annen plass, ikke noe uklart det. Så kan det diskuteres her opp og ned og i mente hvorfor, men sånn er reglene fra importør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
\&quot\;Pet\&quot\; meiner at garantien kan overdras fra far / sønn. Så hviss det er dattera som overtar så får itte hu med seg garantien.....??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Dette er å \&quot\;sno\&quot\; seg unna garantiansvaret fra Valtra sin side. Hvilket som helst bilmerke (lastebil/personbil) gir garantier. Denne garantien følger ny eier uansett i garantitiden.

Andre traktormerker som selges, så videreføres garantien.

 

Jeg var også inne på tanken på å kjøpe meg en Valtra for en tid tilbake, begynte å \&quot\;grave\&quot\; litt hos selger ang. det med garantien. Hos entreprenører så er denne garantien særdeles dyr, og direkte useriøs. Jeg kjører traktoren max 3 år, da blir det for dumt å ikke kunne selge traktoren med garanti som jeg har betalt i dyre dommer for.

 

Altså: Du må eie traktoren i 5 år, Valtra må stå for alle servicer, overskrides timene som Valtra har satt opp, så må du forhøye denne med det denne kostnaden medfører. Konklusjon, lureri.

 

 

Synes virkelig at Valtra bør videreføre sine fabrikasjonsgarantier på ny eier. Dette er noe de taper på, useriøst. Styr unna denne traktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Fra spøk tel alvor så snor itte Valtra seg unna noe som helst i denne saken. Valtra fabrikken gir ett års garanti på traktoren uansett hvor den er i verden og hvem som eier den. Det er i følge loven. Men i de ulike land fins det ulike system for å forlenge garanti. Noen land har to-tre år, i Norge er det fem år. Da traktoren ble kjøpt så skrev eieren under på en egen garantikontrakt. I kontrakta står det helt klart, at den spesielle ordningen med de fire ekstra åra med garanti bortfaller når traktoren skifter eier. Valtra Norge eller Landmannen har allikevel godtatt at garantien fortsetter når hele gården (eller entreprenørfirmaet) selges. Og hvis traktoren selges som brukt hos Landmannens forhandlere så kan garantien videreføres. Den nye eieren må da skrive en ny garantikontrakt med Landmannen. Valtra selgeren må da foreta en \&quot\;overlevering\&quot\; av traktoren til neste eieren på samme måte som om traktoren var helt ny. Selvfølgelig gjør de det på denne måten for å holde på kundene selv i eget hus. Landmannen eller Valtra er itte interessert i å yte garanti i 4 ekstra år hvis traktoren selges hos en konkurrent som Eik eller A-K. Man kan gjerne mene ditt og datt om garantien burde fulgt traktoren uansett. Men Valtra har retten på sin side. Di gjør ingenting ulovlig med dette. Kunden har jo sjøl skrevet under på at de 4 ekstra årene gjelder for han og itte for sjølve traktoren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Da er vel \&quot\;Norgesgaranti\&quot\; et mer riktig ord enn fabrikksgaranti.

Er mange som tror de har fått garanti på en 2-3 år gammel traktor ved kjøp av brukt Valtra, uten å ha fått noe som helst. Villedende makedsføring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Da vart n ikkje så bra denna Valtragarantien likevæl da. Ha våre my debatt um denna garantien,som for Valtrafans er heilt enestående. Blir vel litt som ESG-avtale hos Eik,og den er det ikkje problem og videreføre til evt ny eier. Detta var dårlig ja!!!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Jeg har egentlig ingenting vondt å si om min N92, den har bare ikke svart helt til forventningene. Forøvrig er det godt å høre at det er andre som også synes det er villedende markedsføring med 5 års garanti. Enig med Hama BM med at Valtra Norge ikke gjør noe galt, og har en fornuftig agenda ( sett fra sin side).

 

Jeg vet i hvertfall at jeg ikke kommer til å kjøpe traktor av Lantmannen på disse vilkår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraValmet_1

Dieselross: \&quot\;Da er vel \&quot\;Norgesgaranti\&quot\; et mer riktig ord enn fabrikksgaranti.\&quot\;

Ja... Det er jo det garantien kalles. Fabrikkgarantien har aldri vært mer enn 1 år. Det er nok bare det at 5-års garantien er så bra at den har blitt oppfattet som fabrikkgaranti av mange :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Om det er \&quot\;norgesgaranti\&quot\; eller \&quot\;fabrikkgaranti\&quot\; kan vel diskuteres. Men faktum er at det er Valtra fabrikken som står for garantien i 4 år ekstra.

Selvsagt må Landmannen (og dermed kunden) betale inn litt ekstra i kjøpesummen på hver traktor til Valtra fabrikken for dette. Men je har hørt av servicepersonalet at Valtra har snaue timetabeller for grantireparasjoner. Og mellomlaget mellom det Valtra betaler og det verkstedet må ha for å reparere må Landmannen stå for sjøl. Denne ekstra utgiften gidder jo ikke Landmannen å betale for en som kjøper traktoren sin av EIK, FK eller andre konkurrenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Om det er \&quot\;norgesgaranti\&quot\; eller \&quot\;fabrikkgaranti\&quot\; kan vel diskuteres. Men faktum er at det er Valtra fabrikken som står for garantien i 4 år ekstra.

Selvsagt må Landmannen (og dermed kunden) betale inn litt ekstra i kjøpesummen på hver traktor til Valtra fabrikken for dette. Men je har hørt av servicepersonalet at Valtra har snaue timetabeller for grantireparasjoner. Og mellomlaget mellom det Valtra betaler og det verkstedet må ha for å reparere må Landmannen stå for sjøl. Denne ekstra utgiften gidder jo ikke Landmannen å betale for en som kjøper traktoren sin av EIK, FK eller andre konkurrenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valtra har ikkje 5 års garanti! 2500 timar eller 5 år, det som kjem først... Ved 7,5 timar dagleg bruk har du garanti i ca 1,5 år. Du kan kjøpe utvid garanti til 4000 timar, altså 2,5 år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valtra har ikkje 5 års garanti! 2500 timar eller 5 år, det som kjem først... Ved 7,5 timar dagleg bruk har du garanti i ca 1,5 år. Du kan kjøpe utvid garanti til 4000 timar, altså 2,5 år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...