Gå til innhold

Framaksel MF 240-4


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en 1981 Massey Ferguson 240, 4-trekk

 

Under brøyting kom det et smell og så virker ikke 4-hjuls trekken lenger.

 

Når jeg kobler ut 4-trekken så kan jeg rotere mellomakslingen med handemakt uten motstand, så da må det vel være i framakslingen problemet ligger?

 

Er det noe slags form for brytebolter i akslingen?

 

Noen som vet hva som kan være galt og hvordan det kan fikses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har en 1981 Massey Ferguson 240, 4-trekk

 

Under brøyting kom det et smell og så virker ikke 4-hjuls trekken lenger.

 

Når jeg kobler ut 4-trekken så kan jeg rotere mellomakslingen med handemakt uten motstand, så da må det vel være i framakslingen problemet ligger?

 

Er det noe slags form for brytebolter i akslingen?

 

Noen som vet hva som kan være galt og hvordan det kan fikses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Feilen ligger nok i selve framakselen. Kan være en knekt stikkaksel fra differensial og ut til et hjul. Knekt pinjong er en annen mulighet. 240 hadde vel gjerne en framaksel av fabrikat Schindler. Denne hadde ikke reduksjonsgir ute i hjulnavene, og belastningen på stikkakslingene ble desto høyere. Som beskyttelse mot overbelastning er det en tørrplate slurekobling i bakkant av mellomakslingen. I årenes løp kan lamellene i slike koblinger \&quot\;gro fast\&quot\;, slik at de ikke løser ut som de skal. Da øker selvsagt belastningen, og brudd kan oppstå. For å sikre god funksjon på slurekoblingen må den \&quot\;luftes\&quot\; med jevne mellomrom, det vil si å løse ut fjærtrykket og dreie rundt slik at lamellene slurer mot hverandre. Koblingen har fire skruer med mutter som står \&quot\;løst\&quot\; på skruen. Skru inn disse slik at fjærtrykket tas av lamellene, drei mellomakselen noen runder og sjekk at koblingen slurer. Kjør gjerne noen runder med full sving og innkoblet 4-trekk. Slakk så ut igjen på skruene. (Men først må selvsagt framakselen repareres.)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alutrac_1
jeg regner med at stikkakslingen fra diffen til høyre framhjul har knekt,har hørt om det før på 240.prøv å jekk opp framakslingen og så vrir du mellomakslingen , så bør venstre hjul bevege seg litt,eller så vrir du venstre framhjul så bør mellomakslingen flytte seg litt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Mellomakselen beveget seg littegranne når jeg kjørte traktoren hjem.

 

Er det noe spesielt jeg må huske på før jeg begynner på skrujobben?

Noen spesielle fallgruver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Nå har jeg demontert og funnet ut at feilen ligger helt ute i leddet ved svingen på høyre siden.

 

Det er et kryss på stikkakselen og et på akselen ut til hjulet. Det er den jern-saken som skal holde de to kryssene i sammen som er knekt. Den er helt vridd og ødelagt så reparasjon er ikke et tema.

 

Eik maskin kan ikke skaffe noen deler. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i? Evt noen som kjenner til noen som kan lage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...