Gå til innhold

valmet 8000


6R125

Anbefalte innlegg

hei..

har en valmet 8100, med ettermontert turbo. er påjustert til ca 180hk.

Men når motoren blir startet og det er kaldt, under 5 minus, så ryker det utrolig mye, kommer kvit/blå/grå eksos. I tilleg så fjusker den litt. Men når eg har rusa den forsiktig et par ganger, så går den helt reint å fint.

Noen som har noen tips om hva som gjør dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Når det er ettermontert turbo, så vil det gjerne være litt \&quot\;ubalanse\&quot\; mellom hva traktoren skal ha av diesel når den er kald. For å si det enkelt så er det rett og slett feil på tenningstidspunkt i forhold til når dieselen kommer inn i kammeret fordi den er påjustert litt. Prøv å senke tenningstidspunktet, løsne dieselpumpa og vri pumpa ca 5 mm med motoren. Sett av merker slik at du kan sette pumpa tilbake hvis det ikke gir noe utslag. Gir det utslag så vri enda 5 mm til. Når du merker mykere gange så juster akkurat dit du synes det begynner å gi utslag (litt fram og tilbake) Skulle du være usikker så la en fagmann se på saken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Det kan også være glødepluggen som lekker diesel inn i motoren når den står stille. Ta av slangen til glødepluggen og plugg den igjen med en skrue så det ikke renner ut diesel, og se om det er bedre neste morgen.

Skal du ha motoren til å tenne seinere så må du vri pumpa utover, vekk fra motoren i øverkant. Jeg synes 5 mm hørtes mye ut, men prøv deg gjerne fram. Disse motorene med Bosch rekkepumpe synes jeg går så \&quot\;hardt\&quot\; uansett at det er ikke så lett å høre om tenningen er feil.

Det kan også være en dyse som drypper diesel inn i sylinderen, eller at ventilene er for stramme på en sylinder så den får litt dårligere kompresjon. Dermed starter ikke motoren på denne ene sylinderen (eller kanskje flere) og den ryker grått / blått. Du kan prøve å lokalisere hvilken sylinder som ryker på denne måten: Start motoren, la den gå sakte på tomgang slik at den ryker, og løsne dyserøret på første sylinder. Se og hør om det blir forskjell på motorgangen. Dabber motoren av litt, men fortsatt ryker like mye, så regn med at denne sylinderen er OK.

Skru til røret igjen og fortsett til neste sylinder. Løsne røret, se og hør på motoren, og trekk til røret igjen. Finner du en eller flere sylindre hvor røyken avtar en del, men motorlyden ikke forandrer seg noe særlig så er det denne sylinderen som er synderen. Juster i så fall ventilene (det kunne du sikkert ha gjort uansett!!!) og sjekk dysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Oddbjørn_1

Å ja, du, Stian By. Tenningstidspunktet er nesten like viktig på en dieselmotor som på en bensinmotor. Ser du på en gammel Volvo eller Scania-motor så står det på toppdekselet f.eks. \&quot\;Pumpinnställning 21 grader f.ø.d.\&quot\;

 

Det vil si at pumpa skal begynne å sprøyte inn diesel når svinghjulet har igjen 21 grader å rotere før stempelet er på topp.

 

Innsprøytningstidspunktet på dieselmotoren er en av de viktigste faktorene som endres ved chip-trimming av en elektronisk motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...