Gå til innhold

TN75D starter ikke


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en New holland tn75d 99mod som ikke starter når den er kald.

Det er nok spenning på batteriet og starteren virker (prøvd ved å kortslutte den). Det merkelige er at når den har vært startet på gir og brukt en stund så kan man starte den med nøkkelen igjen,men når den blir avkjølt så er det ikke livstegn. Kan det være noe med bryteren på vendegiret(mekanisk),at den er frosset eller noe? Noen som har vært borti lignende? Har målt om det kommer styrestrøm til starteren,men det gjør det ikke. Noen som vet hvor bryteren til vendgiret sitter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beemerten_1

Har en New holland tn75d 99mod som ikke starter når den er kald.

Det er nok spenning på batteriet og starteren virker (prøvd ved å kortslutte den). Det merkelige er at når den har vært startet på gir og brukt en stund så kan man starte den med nøkkelen igjen,men når den blir avkjølt så er det ikke livstegn. Kan det være noe med bryteren på vendegiret(mekanisk),at den er frosset eller noe? Noen som har vært borti lignende? Har målt om det kommer styrestrøm til starteren,men det gjør det ikke. Noen som vet hvor bryteren til vendgiret sitter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke NH spesielt, så dette blir mer generelt.

Sikkerhetsbryter: slik du selv er inne på, så har vel alle(?) traktorer en sikkerhetsbryter. Spesielt de som sitter i gearkassa kan være utsatt for å fryse fast pga kondens. Sitter den deriomot på kløtsjpedalen, er problemet normalt mindre og har neppe noe med varm eller kald traktor å gjøre.

Starter: du sier den starter ved å kortslutte: har du kortsluttet mellom den flate stikkeren og skruen eller mellom skruene?

Ved å kortslutte mellom stikkeren og skruen, og den da virker, tyder det ganske riktig på at starteren er OK. Men om du har kortsluttet mellom de 2 skruene og den DA går,men IKKE når du kortslutter mellom stikkeren og skruen, tyder det tvert imot på at kontaktene i startreleet som sitter i de fleste starterene er brente. Det er helt normalt at de virker bedre når det er varmt enn kaldt, men da vil du litt etter hvert få mer problem også når det er varmt. På noen startere kan disse kontaktene byttes, på andre må hele starteren byttes.

NB: når du kortslutter, vær HELT SIKKER PÅ AT TRAKTOREN IKKE STÅR I GEAR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har litt det samme problemet med ein eldre MF. Eg bruker no å parkere den med høg/lav girstanga i fri, og dermed så starter den i kulda. Gløymer eg å sette den i fri, så fryser bryteren og eg får problem med frosen bryter og traktoren får stå til det blir mildt. Det er iallefall enkelt å teste ut med å sette traktoren din i fri når du parkerer, for eg rekner med du kan sette den på flata med redskapen på bakken slik at den står uten fare for å trille\;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beemerten_1

Ok,så da det er mekanisk vendegir på min så sitter bryteren på clutchen dersom eg har forstått rett. Men hvor eksakt sitter den?

 

Har ikke tenkt over og sette den i fri når eg setter den fra meg,men det skal prøves så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...