Guest Terje-Aa_1 Posted February 13, 2011 Share Posted February 13, 2011 Jeg har problem med at batteriet til traktoren blir tappet for strøm til lenger jeg kjører. Batteriet er nytt, så det skulle streng tatt ikke kunne skje. Hva kan det være som tapper batteriet? Har noen opplevd lignende? For en stund siden ble pæreholderen på ekstralyset bak svært varmt pga eir og rust. Kan det være det som tapper batteriet??? Etter å ha kjørt i sju timer klarer jeg ikke å få start på motoren igjen dersom den av en eller annan grunn stanser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 13, 2011 Share Posted February 13, 2011 Jeg har problem med at batteriet til traktoren blir tappet for strøm til lenger jeg kjører. Batteriet er nytt, så det skulle streng tatt ikke kunne skje. Hva kan det være som tapper batteriet? Har noen opplevd lignende? For en stund siden ble pæreholderen på ekstralyset bak svært varmt pga eir og rust. Kan det være det som tapper batteriet??? Etter å ha kjørt i sju timer klarer jeg ikke å få start på motoren igjen dersom den av en eller annan grunn stanser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted February 13, 2011 Share Posted February 13, 2011 Sikker på at dynamoen din fungerer? Skal jo ikke være mulig at strømmen forsvinner mens motoren går hvis dynamoen lader.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted February 13, 2011 Share Posted February 13, 2011 Det er brennsikkert at dynamoen din ikke lader som den skal. Dynamoen på denne traktoren er sikker på minst 120 Ampère. La oss si at den lader 90 Ampère på vanlig arbeidsturtall så er det tross alt 1100 Watt, og det klarer du ikke å lade ut gjennom et parklys..... 10 arbeidslamper på 55 watt er 550 watt tilsammen, så du skal enda ha rikelig igjen til øvrige funksjoner og lading av batteiet. Prøv å måle ladingen med et voltmeter. Sett det gjerne i sigarettenneren eller et strømuttak inni hytta for lettvinthets skyld. Spenningen er som regel ca 12,5 volt før du setter på tenningen, og detter gjerne til kanskje under 12 volt når tenningen står på og vifter o.l. trekker strøm. Start motoren uten å ha på lysene, og den bør lade minst 14,4 Volt når motoren ruses. Med lysene på er kanskje spenningen 13 volt på tomgang men bør være over 14 volt på høyt turtall. Er spenningen i sigarettenneren svak så mål ladingen direkte på dynamoens store plusspol og se om den er høyere der. Mest sannsynlig har det gått en fase i dynamoen, men ladelampa kan hende fungerer allikevel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 Har også lignende problem på min traktor, plutselig har jeg så lite strøm at lysa ikke lyser skikkelig. vifte og vinsj sluttet plutselig å virke. Regner med at det er en ledning på dynamoen som har løsnet. Har nå skrevet ut svaret til oddbjørn for å feilsøke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted February 16, 2011 Share Posted February 16, 2011 Oddbjørn hadde riktig i mitt tilfelle, batteriett holdt 12V og dynamoen ladet 12V. Så da er batteriet i orden og dynamoen ikke god nok lengre og må byttes ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted February 24, 2011 Share Posted February 24, 2011 Nå har jeg fått satt inn ny dynamo, skuffelsen var stor da den nye ladet bare 12,2V. Bare 0,2 høyere enn den gamle. Dette er målt på dynamoen. Hva kan være galt? Jeg kjøpte med Vippe/spenningsregulator, men vet ikke hvor den skal settes inn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted February 24, 2011 Share Posted February 24, 2011 dynamoen må ha magnetiseringsstrøm, tynn ledning inn på d+ på dynamoen,her skal det være 12v med tenning på,denne kommer ofte fra ladelampa,mange som har skifta dynamo også har det vært bare kontaktfeil eller ei pære... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted February 24, 2011 Share Posted February 24, 2011 Det var det jeg visste. Her var det hjelp å få. GA\; Greier ikke å se at reima slurer men den er slitt så jeg skal bestille ny og prøve det. SAKAPAO\; Ja, jeg har en tynn ledning inn på d+. Skal ta av ledningen for å sjekke om jeg får 12V der. Hva gjør jeg om det ikke er strøm der? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tracker_1 Posted February 24, 2011 Share Posted February 24, 2011 Du sier dynamoen lader med 12,2 volt. Hvilespenningen på et fulladet batteri skal ligge rundt 12,8 volt, dvs. du har ikke lading i det hele tatt. Er det lys i ladelampa når du setter på tenninga? På noen kjøretøy må pæra være i orden skal du få lading. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted February 24, 2011 Share Posted February 24, 2011 tracker\; du har sikkert rett. Det må være pæra. Sakapao nevnte det også. Er det ikke strøm til d+ må jeg skifte pære. Så enkelt kan det altså være. Da har jeg en dynamo til salgs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ValtraValmet_1 Posted February 26, 2011 Share Posted February 26, 2011 Koble D+ rett inn på + på batteriet og mål om den da lader. Da finner du ihvertfall ut om dynamo og lading er iorden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted February 28, 2011 Share Posted February 28, 2011 Nå har jeg skiftet lyspære, men fortsatt virker ikke ladelampa, har klart å få strøm i den tynne ledningen men den lader fortsatt ikke. prøvde å flytte den tynne ledningen fra d+ til DE og da virket ladelampa men den lader fortsatt ikke. så skiftet jeg regulator. der var det to ledninger inn på DE. Fortsatt så lader den ikke. På dynamoen har jeg koblet 2 ledninger inn på skruen+B. Er det riktig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest snubber_1 Posted February 28, 2011 Share Posted February 28, 2011 Hei har du mulighet til å legge ut et bilde av tilkoblinger av dynamo? Stusser litt på den DE koblingen du har. (dynamo earth??) Er det et tilkoblingspunkt merket W? I så fall pleier det å være til turteller (Kommer rett fra statorviklingen i dynamoen) Stort sett så er det en kabel, den tykke, som går til B+. Der måler man spenning selv om tenningen er avslått. Du har vært ut/inn med regulator? (intern?) er det den typen med børster på? Er børstene forsatt hele?. Kontaktflater på regulator? Ladelampepæren, 3 - 4 W blir mange spørsmål her, et bilde vil hjelpe mye. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 Det var ikke DE. Det er DF. regulatoren er plassert ved sikringsboksen. Gamle ladelampepæren er 2W den nye er 4W Har ikke noe som er merket W men P Altså +B D+ DF P Jeg har spenning på +B når tenningen ikke er på. Spenningsregulatoren står det 54 D+ DF B- To ledninger går inn på DF. ikke på de andre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest snubber_1 Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 Hei Det var en Zetor ja, det har jeg også, en 7245. Finner på den det samme som du har. Jeg tok et par bilder som viser hvordan ledningene skal være. Hvis du har en mail, kan jeg maile dem. Kan også forklare. På regulator, fra venstre kontakt 54-blå ledning, D+rød og gul ledning, DF-svart ledning, B--grå og grå ledning. På dynamo, B+tykk rød ledning, D+tynn rød ledning, DF svart ledning, så går det 2 gråe ledninger på B- Det er det som er på den jeg har. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted March 2, 2011 Share Posted March 2, 2011 Tusen takk for svar. nå har jeg skrevet det ut. vet ikke helt hvor jeg skal finne alle ledningene til regulatoren men skal prøve å sette de to grå på B-. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted March 8, 2011 Share Posted March 8, 2011 Det var to tykke ledninger som begge kom fra starteren. Mulig at den ene skal inn på DF. I stedet for å plundre mer så sette jeg inn den gamle dynamoen og nå lader den 14,1V, det holder i massevis. Konklusjonen er at det var dårlig kontakt i pæreholderen i ladelampa som var problemet. så får vi ta problemet med den nye dynamoen senere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.