Guest Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 kos mykje skal lufttrykke i multibib var på framdekkene uten laster? takker for svar:D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest John_Deere Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 kos mykje skal lufttrykke i multibib var på framdekkene uten laster? takker for svar:D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tracker_1 Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 Først må du si meg hjuldimensjon, så skal jeg fortelle deg det:-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest John_Deere Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 framme 440/65R24 bak 540/65R34 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 mellom 1 og 2 bar...alt etter hva slags arbeid du utfører.På enga uten alt for stor belastning,er det fordel med lavest mulig lufttrykk. Ned mot 1 bar.Kansje under også, men du må nesten vurdere litt selv etter hva redskap du har på...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Magne_1 Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 Mellom 1-2 bar??? MultiBib kan kjøres mellom 0.6 bar og 1.6 bar. Umder 10km/t kan man også fylle opp til 2.0 bar. Ved 0.6 bar kan VÆRT av framdekkene laste 1.130 kg og ved 1.6 bar 1.970kg. Dette ved 40km/t. Uten frontlaster tror jeg at du sjeldent vil ha behov for mer enn 0.6bar. Men hvis det er ekstremt tørt og bæreevnen ikke er så viktig kan man pumpe i litt mer luft for å spare drivstoff ved veikjøring. Hvert av bakdekkene kan laste mellom 1.819kg ved 0.6 bar og 3.180kg ved 1.6 bar. Dette også ved 40km/t Ved 50km7t reduseres lasteevnen pr dekk med ca 100kg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest John_Deere Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 takker for svar:D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tracker_1 Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 Må bare si meg enig med Magne her når det gjelder lufttrykket. Kjør med minst mulig luft når du skal ut på jordet. Ved mye veikjøring så øker du lufttrykket igjen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 Ville ikke kjørt særlig under 1 bar med multibib dekka. Har du en større firer kan du jo da ikke ha lass på den. Har du laster er det også ikke aktuelt med under 1 bar.Som magne sier så kan du ved 0,6 bar laste ca 2,2 tonn fremme.Det er ikke mer en traktoren ofte veier.... Skal du kjøre med lavt trykk kjøp xeobib, ellers passer det best med 1 bar og oppover alt etter veikjøring og last. Du kan også risikere problemer med lekasje i framdekka med lavt trykk og lasterkjøring. Det går selvsagt an å fylle i og tappe ut, men en arbeidsdag i traktoren er for min del så variert mellom jorde, vei og div kjøring at dette er lite aktuelt. Kjører selv konstant på ca 1-1,2 bar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Magne_1 Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 Ja: Hvis du har en større 4 syl traktor så har du jo enten 420 eller 480 foran og 28 tommer. Har ikke tallene for hvor mye 420/70x28 kan laste da det er en relativ ny dekkserie fra Michelin. Men for 480/65x28 tåler hvert dekk 1.370 kg ved 0.6 bar og 2.900 kg ved 1.6 bar. Alt ved 40km/t. Kjører man så kun i f.eks 10km/t tåler hvert dekk 2.180 kg ved 0.6 bar, 2.455 ved 0.8 bar, 2.725 ved 1.0 bar, 3.000 kg ved 1.2 bar og 3.500 ved 1.6 bar. Og er vel ikke mange her som kjører i 40km/t med kun rundballe i laster?? Har selv en Ts115 med Trima+5. Foran sitter det 420/70x28 og jeg kjører aldri med over 0.8 bar. Setter jeg av laster ved f.eks pløying, harving mm, senker jeg selvsagt lufttrykket. Er svært viktig dette med lufttrykk. f.eks hvis man synker 10 cm ned i løs jord, så tilsvarer det å kjøre i konstant stigning på 10grader med større dieselforbruk som resultat. Et tips til dere, når et 65seriedekk har riktig lufttrykk i forhold til belastning, så skal 3 ribber være nedi bakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 Er nok helt etter boka som du sier Magne....men her på gården er det like uaktuelt å forandre luftrykk som å ta av lasteren. Så da forblir luftrykket på en mellomting.....:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 Ja: hvorfor er det uaktuelt å ta av lasteren og forandre lufttrykk??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.