Gå til innhold

Tregt girskift Valtra HiTech?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har fått tak i en ti år gammel 6850 HT. Den har gått 6000 timer. Jeg har jo vært borti mye treg giring på div. Valmet, men hvor tregt skal det egtl. være? Startet opp i dag, traktoren stod i Høy, og skulle skifte til M, fikk den ikke i M selv om traktor stod helt rolig med kløtsj i bånn. OK, kjørte litt i H for å få varmet opp litt (var ca. 10 minus), gikk fremdeles ikke, men da jeg satt vendegiret i nøytral gikk det til slutt, husker ikke om vendegiret var i nøytral første gang jeg prøvde. Det burde vel være mulig å skifte gruppe selv om vendegir er innkoplet så lenge traktoren står rolig med kløtsj helt inne? Merker også litt raping ved giring f.eks. fra 1 til 2 gir, spesielt hvis jeg er litt rask. Har ikke betalt enda, da det er noe forskjellig småtteri som skal fikses, så jeg lurer på om det med giringa er noe jeg burde få sjekket før jeg betaler...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Har fått tak i en ti år gammel 6850 HT. Den har gått 6000 timer. Jeg har jo vært borti mye treg giring på div. Valmet, men hvor tregt skal det egtl. være? Startet opp i dag, traktoren stod i Høy, og skulle skifte til M, fikk den ikke i M selv om traktor stod helt rolig med kløtsj i bånn. OK, kjørte litt i H for å få varmet opp litt (var ca. 10 minus), gikk fremdeles ikke, men da jeg satt vendegiret i nøytral gikk det til slutt, husker ikke om vendegiret var i nøytral første gang jeg prøvde. Det burde vel være mulig å skifte gruppe selv om vendegir er innkoplet så lenge traktoren står rolig med kløtsj helt inne? Merker også litt raping ved giring f.eks. fra 1 til 2 gir, spesielt hvis jeg er litt rask. Har ikke betalt enda, da det er noe forskjellig småtteri som skal fikses, så jeg lurer på om det med giringa er noe jeg burde få sjekket før jeg betaler...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
helt normalt, har hatt 705, 2stk 6400,6550 og 6850. bruker og ta 1 2 3 4 spaken i fri ved bytte av H M LL serien. så jeg tror og mener det er helt normalt.., gjorde en sån operasjon senest i dag ved kjøring i skogen med 6550.. ellers er det meeeget lite tull driftsmesig med disse traktorene.. og du, ta deg god tid med giringa. da raper det mindre..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synkronisering har aldri vært Valmets sterke side. Bortsett fra de gamle, små seriene som 305, 405, 455, 555 osv. De var fine å gire.

Om vendegiret står innkoblet så hjelper det kanskje itte om du har kløtsjen helt nede.

Men hvis du merker at traktoren liksom henger med og vil \&quot\;dra\&quot\; litt sjøl om vendegiret er i fri. Da er det noe tull med en oljeventil. Je veit om noen Valtra som ble bygd om for dette for ca 8-10 år siden. Trur det var smøretrykket i kassa som ver for høgt så det påvirket kløtsjpakkene. Da fridde de ikke ordentlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Jeg hadde en 6200 som jeg byttet i en Fendt 412 for 5 år siden, så jeg hadde kanskje glemt det meste om treg giring. Der var det tre \&quot\;spett\&quot\; i golvet, så den var forsåvidt enda mer tungkjørt, men den hadde alt annet dvs. HiTrol, HiShift og DPS, manglet bare motorkraft :-) Jeg får bare venne meg til girsekvens ala inn med kløtsj, ut av første gir, telle 1001-1002, inn med 2 gir osv. Hurtiggira synes jeg fungerer ganske ok hvis man vender seg til å slippe gassen i rett øyeblikk i forhold til når man girer opp med knappen og så gir på gass igjen. Vendegiret er jo forsåvidt greit nok.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en Hitech 2 ? Det ser du på att den har en grønn vippebryter med auto-N (En stor \&quot\;N\&quot\;) på høyre panelet. Da skal både vendegir og hurtiggir kunne bli BRA! Dette er kunn spørsmål om kalibrering. Girstengene på dem er ikke helt bra, men hurtigiret og spesielt vendegiret blir helt topp etter riktig kalibrerin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Nei, jeg er ganske sikker på at det ikke er HT II, mener selger på Akershus Traktor sa at det var noe som kom ca. 2002. Men jeg har mulighet til auto-giring av hurtiggirene, prøvde det så vidt her om dagen. Trykket på auto-bryteren og gassen i bånn, da gira den opp og ned av seg selv på hurtiggira. Jeg vet ikke om det kommer til å bli så mye brukt, da Fendten er så mye bedre til transportkjøring, som er der jeg ser det som mest aktuelt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je trur det er hurtiggiret som ble finere med Hitech 2. Vendegiret skal kunne bli veldig bra også på Hitech 1. Automat bryter for hurtiggir har to valg: Aito 1 og Auto 2. På den ene trinnet girer den opp eller ned både etter belastningen og turtallet. Det kan ikke justeres.

På den andre trinnet girer den på et forhåndsprogramert motorturtall samme hvor lett eller tungt det går. De turtallene stiller du veldig lett selv. Les instruksjonsboke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest power_1
Veldig treg giring kan bety fuktigheit i giroljen. Skifta olje på min 6400 og det vart merkbart betre, hugs og filter. Det kan vere lurt å sette girspakane i fri før ein stopper og la den gå tre fire minnut før ein køyrer spesielt i kuldegrader.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...