Gå til innhold

Hvilken John Deere serie?


Gjest

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter brukt traktor, og ser på John Deere 100-120 HK, og ser mest på 63- eller 64-, altså de store 4-sylindrede. Vil selvfølgelig ha mest mulig traktor for pengene, uten å binde for mye kapital.

 

Inntrykket så langt er at 00-serien er vel gamle og vanskelig å finne noen med akseptabelt timeantall. Dog burde det være mulig å finne en traktor som holder mål til drøyt 200 000 kr. Fordel er vel også at de ikke faller mye mer ned i pris (antar jeg). Ulempen er høye timeantall.

 

10-serien er jo nyere, og det er lettere å finne traktorer under 5000 timer. Prisnivået på drøyt 300 000 kr. virker kanskje noe høyt.

 

20-serien ser jo bra ut, og her er det noen som ser ganske nye ut fortsatt. Lett å finne utgaver under 4000 timer, og inntrykket er at man kan finne mange gode kjøp blandt disse modellene. Men jeg har hørt litt av hvert om 20-serien, bl.a. elektronisk utstyr som ofte feiler.

 

30-serien er jo nytt og binder for mye kapital. Egentlig uaktuell pga prisnivå.

 

Noen med erfaringer, råd og tips? Er det mye tull med 20-serien eller er det et trygt valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på jakt etter brukt traktor, og ser på John Deere 100-120 HK, og ser mest på 63- eller 64-, altså de store 4-sylindrede. Vil selvfølgelig ha mest mulig traktor for pengene, uten å binde for mye kapital.

 

Inntrykket så langt er at 00-serien er vel gamle og vanskelig å finne noen med akseptabelt timeantall. Dog burde det være mulig å finne en traktor som holder mål til drøyt 200 000 kr. Fordel er vel også at de ikke faller mye mer ned i pris (antar jeg). Ulempen er høye timeantall.

 

10-serien er jo nyere, og det er lettere å finne traktorer under 5000 timer. Prisnivået på drøyt 300 000 kr. virker kanskje noe høyt.

 

20-serien ser jo bra ut, og her er det noen som ser ganske nye ut fortsatt. Lett å finne utgaver under 4000 timer, og inntrykket er at man kan finne mange gode kjøp blandt disse modellene. Men jeg har hørt litt av hvert om 20-serien, bl.a. elektronisk utstyr som ofte feiler.

 

30-serien er jo nytt og binder for mye kapital. Egentlig uaktuell pga prisnivå.

 

Noen med erfaringer, råd og tips? Er det mye tull med 20-serien eller er det et trygt valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens_1
Slutter meg til Rune. Har kjørt/kjører 2850, 6506, 7600 og 6920-05mod. 6920\'\'n er med commonrail og en skikkelig go-skyss, ikke hatt noe vesentlig feil i det hele tatt. Kjørt 2700t på 4 år med den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Det er vel gjerne sånn at noen får mistillit til en hel serie basert på en eller noen få dårlige erfaringer.

 

Har du noe mer info om den 6420S? Og hva betyr egentlig S\'\'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

En JD er vel uansett et trygt og godt bruktkjøp selv om traktoren er forholdsvis dyr, fordi verditapet i prosent vil være lavt. Og med et godt utbygd serviceapparat er det ingen fare å ha en traktor med en del timer på telleren, det er deler å få tak i om noe skulle ryke midt i onna.

MEN: Når Rune hevder han aldri har hørt om problemer med elektronisk

innsprøytning og Common Rail må det være spesielt for hans område. Kjenner til flere FK avdelinger + en reparatør for John Deere skogsmaskiner som har hatt mye problemer med CR-injektorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hørtes jo interessant ut. Ser gjerne bilder og mer info om den.

 

Er ikke helt sikker på dette med girsystemer. AP er helt trinnløs, AQ gir valgmulighet til automatiske hurtiggir mens PQ må gires manuelt?

 

Hvordan er en Maellux laster sammenlignet med tilsvarende Ålø/Trima?

 

Er det en komplisert affære dette med kalibrering av joystick?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powershift, Powerquad, Autoquad, Autopower.

 

En kyndig forklaring/rangering på disse systemene hadde egentlig vært interessant å se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er du interesert så har eg også en 6320 som kunn er gått 98 timer fra eg kjøpte den ny.Har du en mail adresse så kan eg sende deg alle opplysningane og bilde av den
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Må ikkje finne på å kjøpe traktor med Maelluxlaster. Værste missfosteret av lasteapparat på markedet.Det skjemmer ut heile traktoren,og traktor med denslags lasteapp er nesten umugli å få solgt igjen. Må evt demontere både laster å braketter,skal traktoren bli salgsvare.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

uten å ha filla erfaring med MX-lastere må jeg si at det høres meget lite trolig ut at de er det rene skjære søppel, all den tid det er ett av de aller største lastermerkene på det europeiske markedet..

 

ikke nødvendigvis sånn at quicke og trima er det eneste saliggjørende, selv om det er det de fleste av oss er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring med ryggen Rune. Det haster forsåvidt ikke så veldig med bilder, men jo før jo bedre. Er på tlf med noen andre om tilsvarende kjøp, så kan hende jeg slår på tråden i løpet av morgendagen.

 

Har begynt å tenke litt på sekssylindret også, de er ikke så mye dyrere og det er jo noen fordeler (og noen ulemper) med stor (litt for stor) traktor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Mailux lasterene er i allefall svake i armene,har hørt om flere som er bøyde sidesvis.Dessuten så ser festebrakettene til Mailux lasterene svært klumpete,med en ramme som går rundt panseret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

bare som kuriosa:

ramme rundt hele fronten for laster ser det ut som er ganske utbredt på lastere utenfor det skandinaviske markedet, er vel det på båade tanco og farmhand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1
Det er vel ofte sånn at traktorene har en tendens til å bli svakere noen ganger enn en hadde tenkt noen ganger. 6 syl. er vel noe tørstere på diesel men du får jo et helt annet dreimoment.det har vel endel å si hvordan forrige eier har kjørt og vedlikeholdt traktoren i forhold til alder og timer. jeg ville nok vektlagt ergonomi endel da en bør tenke på helsa før det er et problem. er vel bare John Deere som gjelder hos deg!!!? ellers så har jeg to Valtra N (101 og 121) tilsalgs! Lykke til med traktorkjøp og som nyetablert grisebonde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 5 måneder senere...
Gjest Øyvind_1

Re: Hvilken John Deere serie? Av: AF 22.04.2009 01:22

 

 

\&quot\;Powershift, Powerquad, Autoquad, Autopower.

 

En kyndig forklaring/rangering på disse systemene hadde egentlig vært interessant å se... \&quot\;

 

........

Kyndig og kyndig... Men :

 

Powershift er betegnelsen dei fleste brukar for ein girkasse med bare kløtsjfrie gir.. i utgangspunktet ingen grupper, bare ein lang serie gir.

 

Bare å trykke opp eller ned, evt dra i spaken, også her er betjeninga største forskjellen på merka.

Stort sett mellom 15 og 20 trinn i dei, og somregel 5-10 bakover.

 

Powerquad er jd sitt navn på girkassen med 4 hurtiggir.

Fins med 4, 5 og 6 gruppegir.

 

Autoquad er same, med litt elektronikk på.

Ikkje spak, men knappebetjening på denne. Eit sett knappar på gruppegirspaken og eit sett på sidekonsollet.

To program for aut. giring av dei fire trinna, styrt av turtal og gasspådrag.

Denne girkassen tilpassar og hurtiggiret når du skifter gruppegir.

Fins med 5 og 6 gruppegir.

 

Autopower er den trinnlause girkassen.

Som dei andre nevnte, jd sitt navn, på ZF girkasse ..

 

Alle desse fins i fleire utgaver.

Forskjellige antal gir, betjening og toppfart.

 

Skal også finnast girkassar med 12/4 og 15/5 gir til jd 6000, men aldri sett desse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

6x00 eller 6x10 serie fra john deere er noen av de bedre, modellene fra john deere.

 

Har selv en 6400, som har 7000timer, og har bytta toppakning, ved 3600 timer og en ventil (hydralikk) ved 4000 timer. ellers har den startet og gått uten noen problemer

synes den 14 år gamle traktoren fortsatt er god og kjøre og arbeide med.

 

 

Jeg ville anbefale og finne en godt utsyrt modell med tre tipp. bremseventil, ac og bakrute pusser. Da har du en eldre traktor, som ellers er helt topp moderne. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...