Gå til innhold

Valtra M130, finfølende elektrisk klutch...


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en Valtra M130,2004 modell med elektrisk turbinklutch. Den funker veldig fint, men i lave gir(til og med i høygirene...) er det et rykk i traktoren når den elektriske bryteren i klutchen skrur seg av(når man trykker inn klutchen.). Også litt når den skrur seg på, men absolutt verst man trykker klutchen inn. Det virker rett og slett ikke som om det er noe dødgang på klutchen i det hele tatt, ihvertfall er ikke jeg nøyaktig nok på foten til å klare det.

 

Dette er veldig irriterende, spesielt når man driver med nøyaktig arbeide, som å sette på tilhenger eller annet utstyr. Min løsning sålangt har vært å presse bremsen veldig hardt inn, men til og med da kommer det et lite rykk. Det som forundrer meg er at jeg tenkte turbinen skulle motvirke dette..

 

Jeg har hørt at det skal være en justeringsenhet for dette, men er det noen som vet om det virker og om man kan gjøre dette selv eller må man ha en servicemann med god peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil_1

Har en Valtra M130,2004 modell med elektrisk turbinklutch. Den funker veldig fint, men i lave gir(til og med i høygirene...) er det et rykk i traktoren når den elektriske bryteren i klutchen skrur seg av(når man trykker inn klutchen.). Også litt når den skrur seg på, men absolutt verst man trykker klutchen inn. Det virker rett og slett ikke som om det er noe dødgang på klutchen i det hele tatt, ihvertfall er ikke jeg nøyaktig nok på foten til å klare det.

 

Dette er veldig irriterende, spesielt når man driver med nøyaktig arbeide, som å sette på tilhenger eller annet utstyr. Min løsning sålangt har vært å presse bremsen veldig hardt inn, men til og med da kommer det et lite rykk. Det som forundrer meg er at jeg tenkte turbinen skulle motvirke dette..

 

Jeg har hørt at det skal være en justeringsenhet for dette, men er det noen som vet om det virker og om man kan gjøre dette selv eller må man ha en servicemann med god peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil_1
Og når jeg er inne på det. Denne, og alle andre Valtra de siste årene har en strammearm på rattstammen, for heving og senking. Jeg har det samme på min eldre Valmet 6400HT. På begge disse traktorene skal det ingenting til for at denne armen løsner og rattet sklir ned til nederste posisjon, noe som er fryktelig irriterende.. Noen som har en løsning på dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald_1

Jeg vil anbefale deg å få en servisemann til å justere, du må inn i menyen som er for servisefolk. Jeg fikk justert min, det var bar hvordan jeg ville ha den.

Justeringa teleskopen av rattet, ta av plasthettene på siden av spaken og løs settmutra juster så med en umbrako nøkkel så løs eller fast at spaken blir som tregest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...