Gå til innhold

Traktor vil ikke starte igjen.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei jeg har fått et akutt problem med familiens 135. Motoren bare ga seg under arbeide, den sveiv rolig ut. Jeg har prøvd å start den igjen, men uten resultat. Når jeg vrir om startnøkkelen går motoren og veivakselen (?den som driver vifta?) rundt, det kommer regelmessig støt ut av eksosrøret, men det er en litt ekkel slående/rivende lyd i selve motoren. Jeg vet det er en stund siden det ble etterfyllt olje på motoren, så kan det være en årsak til stoppen? Jeg er redd jeg har skjært motoren.

 

Så jeg lurer på:

1. Hvor mye koster en ny-brukt motor til en 135, hvor mange timer må jeg bruke på å montere ny motor (middels mekanisk forståelse), evt hvor mange penger trenger en mekaniker for jobben?

2. Er traktoren verdt noe slik den står (alt annet virker)? Og hva kan den være verdt?

 

Takk for svar, det kommer flere spørsmål snart. (-:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

Hei jeg har fått et akutt problem med familiens 135. Motoren bare ga seg under arbeide, den sveiv rolig ut. Jeg har prøvd å start den igjen, men uten resultat. Når jeg vrir om startnøkkelen går motoren og veivakselen (?den som driver vifta?) rundt, det kommer regelmessig støt ut av eksosrøret, men det er en litt ekkel slående/rivende lyd i selve motoren. Jeg vet det er en stund siden det ble etterfyllt olje på motoren, så kan det være en årsak til stoppen? Jeg er redd jeg har skjært motoren.

 

Så jeg lurer på:

1. Hvor mye koster en ny-brukt motor til en 135, hvor mange timer må jeg bruke på å montere ny motor (middels mekanisk forståelse), evt hvor mange penger trenger en mekaniker for jobben?

2. Er traktoren verdt noe slik den står (alt annet virker)? Og hva kan den være verdt?

 

Takk for svar, det kommer flere spørsmål snart. (-:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

mener du at du har kjørt motoren tom for olje?

da skal ikke motoren gå rund når du vrir på tenning.

for vi hadde en 135 som vi kjørte tørr for olje.

og der sto motoren helt fast.

så det er ikke sikkert det er så mye som er galt.

 

hvis den bare ga seg, så se etter om den får diesel. og prøv og bytte diesel filterene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det første du kan gjøre for å sjekke det angående olje, er jo å dra ut peilepinnen. Er den helt tørr er jo ikke det bra.... Men så lenge motoren går rundt men ikke vil starte, vil jeg tro det er problem med dieselen. Sjekk filter og drener for vann.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

At traktoren var tom for diesel var også det første som slo meg. Men det var 1/4 tank tilbake. Så jeg har lurt på om ikke det har vært noe kondens eller noe i den duren som har dannet seg i tanken. Eller at diesel insprøytnings dysene er ødelagt.

 

Det skal også nevnes at det står en sesam laster på den, som under bruk rett før havariet gikk alt for langt opp, slik at det lakk litt hydraulikk og gir olje ut forran på lasteren. Dette ressulterte i at all løftekraft forsvant fra traktoren. Jeg har lurt på om dette kan ha noe med stoppen å gjøre, siden det skjedde med så lite mellom rum.

 

1. Bytte diesel filter?

2. evt drener filter for vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oddski_1

Oljen på lasteren kommer fra girkassa og ikke motoren, så at den har noe med stoppen å gjøre er vel heller tvilsomt.

 

Prøv å bytt dieselfilter og luft systemet etterpå. Kan være gammel diesel med mye \&quot\;dieseldyr\&quot\;. Slet selv med en 135 som plutselig kunne stoppe etter en tid på jevnt turtall(ved f.eks vedkapping eller på veien). Etter bytte av filter og tiltrekking av alle drivstofforbindelser ble jeg kvitt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deerer_1
Hørres mistenkelig ut som register-havari.. Plukk av ventildekselet og se om ventilmekanismen beveger seg når du turner motoren..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

Da var problemet løst.

Takk for god hjelp. Jeg fikk også litt lokal hjelp til utføringen av problemet. Nå er det masse deilig fersk diesel på tanken, og maskina er klar til i morgen.

 

Vi har også de siste fire årene hatt et problem med å starte traktoren. Vi har et boosterbatteri vi kobler til batteriet for å starte traktoren, noe som fungerer veldig bra. Men det er litt kjedelig i lengden å ikke kunne bare hoppe i og vriom. Når jeg skrur av traktoren etter bruk, så er det forstsatt strøm til å drive lysa, men når jeg prøver å starte, er det ikke noe strøm til å drive motoren rundt, og lyset blir svakere. Vi har byttet batteri, uten hell. Så dynamoen er vel neste mulige synder? Det hender også jeg må gi sikkringene en liten masasje før traktoren vil starte. Lysene virker dårlig, etc. Spørsmålet blir om det lønner seg å repperare skaden, eller legge opp helt nytt strømnett. Jeg kunne ønske meg litt mere arbeidslys, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...