Gå til innhold

Straff ved køyring med 50 km/t


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Kan det ha vært en klasse T fører med 50km/t traktor?

 

 

Er forresten helt uenig med tsa om at Petter burde spart seg for det innlegget. Er vel noe av pointet at folk skal kunne komme med sine syn på disse sidene. Det er dessverre på grunn av at alle ikke er så perfekte som tsa at vi er nødt til å ha regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Anonym

Ja, no slepp vi å spekulere meir på dette spørsmålet. Politijuristane vil gi svaret. Eg vil tru på bot for å kjørt utan førarkort, kjørt over fartsgrensa og sperrefrist 6 mnd for klasse C(E).

 

Er han førstemann som blir bøtelagt for mangel på førarkort på traktor som går raskare enn førarkortet gir lov til, passar det å gratulere han. Men eg meiner at 50 km, over 18 år og under 25 tonn skulle vore grensa for kva ein kan kjøre på klasse T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Enig med økonomen, 18 år og 25 tonn. De som har T i sertifikatet bør og få BE når de tar på bil fordi de har kjørt med tilsvarende hengertype.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er jo mange i bonde neringa som er ihuga stemmegivere til politiske partier som elsker å byråkratisere og regulere det meste som kan krype å gå!

Synes ikke traktor etter veg er noe stort problem her på østlandet,flertall av dem brukes jo mest om høsten da en ser dem dakle ned mot kornsiloen med sunne baklys og eggete hjul i hastigheter som sykelklubben holder lett.

Selv synes jeg det kansje burde være større krav til feks jcb og andre høyhastighets traktorer,kontra \&quot\;vanlig\&quot\;landbrukstraktor om det skal deles opp,mange merker tilbyr jo i dag modeller som ser like ut men som inneholder denne 40 eller 50 kmt forskjellen.

Jeg har sett 2 fartsulykker selv,den ene var en fiat med 4 skj v.plog som kom i 40 etter humpete grusveg(skulle kansje hjem til middag?)der revna hele bakakslingen eller trumpeten på ene sida etter at han traff godt i ei dump.

Den andre var en valmet 465 med trima1490 laster,han kjørte på dårlig veg med tom henger hengern hang som en vimpel i vind bak.Plutserlig ble det rolig vi stakk opp å der ston med lastern langt ned i vegen -beggeløfte sylinderene hadde knekt tvers av(ene sida hadde bolten ramla ut)det var ikke demping på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
går vel ann å løfta litt på foten og halla 40 me ein 50 traktor og, trur kjangsen for å bli stoppa då er minimal då. iallefall i dei \&quot\;utsette\&quot\; områda går jo ann å broka litt vet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Enig med Ola i at en kan bruke litt vett og holde 40 på \&quot\;utsatte\&quot\; områder for å slippe å bli stoppet, men det du her da egentlig oppfordrer til er å kjøre rundt uten gyldige førerkort for kjøretøyene, men bare kjøre fint så vi ikke blir stoppet??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonym

Ganske enig i at man kan lette litt på foten i 40 sone, når man kjører en traktor med 50 kasse... Men en på 16 år med tillat totalvekt på 25 tonn og en traktor som går i 40 eller 50 blir bevisst en bedre bilfører når den tid kommer! Det er mye verre å være en av de bilistene som kjører forbi en traktor som går i 50 i 50 sone, eller kjører forbi traktor å henger på de verste tenkelige plassene! Og hvorfor er det ingen som tar de som kjører med bilhenger i 90 i 90 sone, når det ikke er tillat hastighet større enn 80 med henger?

Selv er jeg traktorfører som kjørte opp etter 2005 og kjører \&quot\;ulovlig\&quot\; traktor, dette er ikke så skummelt man skal ha det til... så lenge man BRUKER hodet bare bittelitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Hallo

Veldig intressant å lese innlegende ned over her, til der yngre gutta som faktisk har tatt sertifikat som 16 åringer de siste årene og stille disse spm og uvitenheten som råder her.

Reglemanget ble endret 1.1.05. alle som da tar sertifikat første gang etter dette har følgende regler å rette seg etter:

16 år har rett til og kjøre traktor med konstruktiv hastighet 40 km/t (konstruktiv hastighet vil si 40 km/t på flat mark uten redskap) og tilatt total vogntog vekt max 25000 kg de første to årene, husk at vogntoget du kjører kan ha lavere tilatt tot vekt og da er det som gjelder. Deretter får du rett til og følge vekt reglen som gjelder for den enkelte traktor.

Skal man kjøre traktor med konstruktiv hastighet 50 km/t (altså T5 traktor)skal man ha fylt 21 år og følge reglene for CE. C1B1 er ikke gjelden for traktor med hastighet 50 km/t

Hadde du som stille spm satt deg inn i lastebil og kjørt den som 16 åring uten førerkort, eller om du hadde hatt moped lappen kjøre lett motorsykkel? neppe! Tror vi som kjører rundt med traktorer i landbruke må prøve og innrette oss og akseptere at det faktisk er reglemang som vi må forholde oss etter, på lik linje med andre trafikkanter etc.

Når det gjelder straff etc, vet jeg at det gis utsettelse på andre sertifikater,du mister det du allerede har og du blir anmeldt om du blir stoppet.

Ved ulykke vil helt sikkert eier av traktor få reggress fra forsikringselskapet, er det personskader og i værstefall død inne i bilde, da blir det nok helt sikkert noen år med pallespikring med vann og brød til mat. Så mitt tips, kjør en traktor som går i 40 km/t og aksepter at reglene endre seg her i verden uansett hvor urettferdig det en høres ut!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Eg bregriper ikkje kva folk lager problem av noe som er berre å svinga seg runt å ta det fører korte som vi må ha, for å kjøra på vegen med tragtor og det som er større.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bregriper ikkje kva folk lager problem av noe som er berre å svinga seg runt å ta det fører korte som vi må ha, for å kjøra på vegen med tragtor og det som er større.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard
Spørsmålet er om det holder med 50.000. Har hørt flere som må ut med underkant av 100.000. Det er mye penger for en på 18 år som skal kjøre traktor.. Så hvor får han de 100.000 fra når han ikke kan jobbe med det som intriserer han mest, nemlig gardsdrift mm?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard
Spørsmålet er om det holder med 50.000. Har hørt flere som må ut med underkant av 100.000. Det er mye penger for en på 18 år som skal kjøre traktor.. Så hvor får han de 100.000 fra når han ikke kan jobbe med det som intriserer han mest, nemlig gardsdrift mm?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Er vel bare å akseptere regelen slik den er. 16 åringer får holde seg til \&quot\;daviden\&quot\; som står under låvebrua til de er tørre bak øra. Er vekt, hastighet og uerfarne sjåfører som er skylda til dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å akseptere regelen slik den er. 16 åringer får holde seg til \&quot\;daviden\&quot\; som står under låvebrua til de er tørre bak øra. Er vekt, hastighet og uerfarne sjåfører som er skylda til dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så man får noen tusen i bot og utsettelse av førerkort for kl CE om man kjører med 50km traktor?

 

Litt merkelig iom de fleste 50km traktorer er MYE tryggere å kjøre med, enn gml 40km traktorer. Jeg tenker på bedre bremser, og at de følger trafikken i byer og ute på landsbygda der fartsgrensen er 50-60km/t. Og fjørende foraksel gjør faktisk enn stor forskjell kontra stiv foraksel om man kjører lange dager. Blir helt klart mindre sliten når man har fjøra foraksel, og kanskje hyttedemping i tillegg.

Som alle vet er en trøtt og sliten sjåfør innen alle førerkortklasser en større risiko i trafikken, enn en utvilt og oppvakt sjåfør.

 

Dette med at de satt 1.jan.2005 som en dato der gleden av å kunne kjøre 50km traktorer for unge folk ble drept, mener jeg er ett stort feiltrinn. Må jo helt klart være denne avanssjuke lastebilnæringa som har presset frem det ufornuftige som skjedde for mer enn 5 år siden nå.

 

Var selv uheldig, var 16 år, og besto teoriprøven for traktor sommeren 2004. Kjøretimer hadde jeg meldt meg på for lenge siden. Men Lær og Kjør ventet på en ny traktor de hadde bestilt, men ble lovt kjøretimer og oppkjøring(hvis kjøretimene gikk bra) i god tid før nyttår... Og gjett hva som skjedde.. De hadde avbestilt traktoren for det ble for dyrt...! Det var vel i okt. 2004 jeg fikk den beskjeden. Så jeg måtte helt til kongsberg for å få kjøretimer der. Og kjørte opp til kl T i begynnelsen av JANUAR 2005. Noen få dager etter denne nye regelen.

 

Istedenfor burde de fått igang ett seriøst opplegg med større traktorer med 50km og større hengere, så elevene får lært og erfart om hva høy vekt, høy fart, avstandsbedømming og oppbremsing vil si med 50km traktorer. Det kan da ikke være så veldig vanskelig. Men i lille Norge ser det ut til at lettvinte løsninger blir satt igang nesten på dagen, mens andre mer fornuftige og gjennomtenkte løsninger, som kanskje koster litt mer, tar uendelig lang tid å få til Kanskje aldri.

 

Men er det noen som vet om en som f.eks har tatt kl.t etter 01.01.2005 kan kjøpe en 50km traktor?? Ingen kan vel egentlig nekte han det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man får noen tusen i bot og utsettelse av førerkort for kl CE om man kjører med 50km traktor?

 

Litt merkelig iom de fleste 50km traktorer er MYE tryggere å kjøre med, enn gml 40km traktorer. Jeg tenker på bedre bremser, og at de følger trafikken i byer og ute på landsbygda der fartsgrensen er 50-60km/t. Og fjørende foraksel gjør faktisk enn stor forskjell kontra stiv foraksel om man kjører lange dager. Blir helt klart mindre sliten når man har fjøra foraksel, og kanskje hyttedemping i tillegg.

Som alle vet er en trøtt og sliten sjåfør innen alle førerkortklasser en større risiko i trafikken, enn en utvilt og oppvakt sjåfør.

 

Dette med at de satt 1.jan.2005 som en dato der gleden av å kunne kjøre 50km traktorer for unge folk ble drept, mener jeg er ett stort feiltrinn. Må jo helt klart være denne avanssjuke lastebilnæringa som har presset frem det ufornuftige som skjedde for mer enn 5 år siden nå.

 

Var selv uheldig, var 16 år, og besto teoriprøven for traktor sommeren 2004. Kjøretimer hadde jeg meldt meg på for lenge siden. Men Lær og Kjør ventet på en ny traktor de hadde bestilt, men ble lovt kjøretimer og oppkjøring(hvis kjøretimene gikk bra) i god tid før nyttår... Og gjett hva som skjedde.. De hadde avbestilt traktoren for det ble for dyrt...! Det var vel i okt. 2004 jeg fikk den beskjeden. Så jeg måtte helt til kongsberg for å få kjøretimer der. Og kjørte opp til kl T i begynnelsen av JANUAR 2005. Noen få dager etter denne nye regelen.

 

Istedenfor burde de fått igang ett seriøst opplegg med større traktorer med 50km og større hengere, så elevene får lært og erfart om hva høy vekt, høy fart, avstandsbedømming og oppbremsing vil si med 50km traktorer. Det kan da ikke være så veldig vanskelig. Men i lille Norge ser det ut til at lettvinte løsninger blir satt igang nesten på dagen, mens andre mer fornuftige og gjennomtenkte løsninger, som kanskje koster litt mer, tar uendelig lang tid å få til Kanskje aldri.

 

Men er det noen som vet om en som f.eks har tatt kl.t etter 01.01.2005 kan kjøpe en 50km traktor?? Ingen kan vel egentlig nekte han det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...