Gå til innhold

john deere 3050 turbo, oljeforbruk


Gjest

Anbefalte innlegg

har ein jd 3050 som snart har runda 13000 tima. var full overhaling på 12000. når motor står på jamt press på høgt turtall( mobilsag) så kjem det ein del olja ned lufte røyr frå toppdeksel. kjøyre på sunoco si turboolje. kan denne olja være for tynn at det kjem opp mellom stempel og syl..? noken som har forklaring på dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest j.ib_1
har ein jd 3050 som snart har runda 13000 tima. var full overhaling på 12000. når motor står på jamt press på høgt turtall( mobilsag) så kjem det ein del olja ned lufte røyr frå toppdeksel. kjøyre på sunoco si turboolje. kan denne olja være for tynn at det kjem opp mellom stempel og syl..? noken som har forklaring på dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest j.ib_1
har ein jd 3050 som snart har runda 13000 tima. var full overhaling på 12000. når motor står på jamt press på høgt turtall( mobilsag) så kjem det ein del olja ned lufte røyr frå toppdeksel. kjøyre på sunoco si turboolje. kan denne olja være for tynn at det kjem opp mellom stempel og syl..? noken som har forklaring på dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mf_power_1

hvis du har traktor med turbo, så er turbo trykke høyere en olje trykket,

da kan det presses litt olje ut ventilseten.hvis de ikke ble byttet under overhalingen, så bør du karnsje bytte disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mf_power_1

hvis du har traktor med turbo, så er turbo trykke høyere en olje trykket,

da kan det presses litt olje ut ventilseten.hvis de ikke ble byttet under overhalingen, så bør du karnsje bytte disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest j.ib_1
kjøpte den når den var gått 12500 timar,så veit ikkje heilt korleis han vart innkjøyrt, men han som hadde den før meg brukte den til å dra ein kvernland vendeplog. toppen vart overhalt av verksted og bort opp større innsug og eksos porta++ ventilar rekna eg og med vart overhalte. godt mulig motor treng ein ny overhaling.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest j.ib_1
kjøpte den når den var gått 12500 timar,så veit ikkje heilt korleis han vart innkjøyrt, men han som hadde den før meg brukte den til å dra ein kvernland vendeplog. toppen vart overhalt av verksted og bort opp større innsug og eksos porta++ ventilar rekna eg og med vart overhalte. godt mulig motor treng ein ny overhaling.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

hei

Er det slik at motoren bare ånder mye, eller har den stort oljeforbruk ved at oljen blir forbrent?

Hvis motoren ånder mye tyder det vel på at kopressjonen går i bunnpanna, dvs. slitte stempelringer etc.

Ved oljeforbruk kan du jo ha samme årsak, men da har du også turboen som ofte er en synder. Dessuten har ikke JD tetninger på ventilstyringene, derfor vil man muligens få oljeforbruk her når styringene er slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

hei

Er det slik at motoren bare ånder mye, eller har den stort oljeforbruk ved at oljen blir forbrent?

Hvis motoren ånder mye tyder det vel på at kopressjonen går i bunnpanna, dvs. slitte stempelringer etc.

Ved oljeforbruk kan du jo ha samme årsak, men da har du også turboen som ofte er en synder. Dessuten har ikke JD tetninger på ventilstyringene, derfor vil man muligens få oljeforbruk her når styringene er slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest j.ib_1
den forbrenn ikkje olja den (renner) meir el mindre ned damperøyr frå toppdeksel, kommer og trykk på peilepinne. så må nok ta ein ny overhaling.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest j.ib_1
den forbrenn ikkje olja den (renner) meir el mindre ned damperøyr frå toppdeksel, kommer og trykk på peilepinne. så må nok ta ein ny overhaling.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Det er fullt mulig å ettermontere ventiltetninger.

Cylinderservice i Trondheim hadde ihvertfall tidligere ventiltetninger i \&quot\;løs vekt\&quot\;, og man kunne leie et freseverktøy til drillen for å montere dem. Topplokket kan sitte på motoren, men man må løsne ventilene og slippe dem ned på stempelet til den øvre delen av ventilstyringen blir åpen. Ellers finnes det \&quot\;oljefeller\&quot\; som kan monteres på ånderøret. Den fanger opp olja og slipper den ned i bunnpanna igjen. Mange MF med ettermontert turbo måtte få påmontert en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Det er fullt mulig å ettermontere ventiltetninger.

Cylinderservice i Trondheim hadde ihvertfall tidligere ventiltetninger i \&quot\;løs vekt\&quot\;, og man kunne leie et freseverktøy til drillen for å montere dem. Topplokket kan sitte på motoren, men man må løsne ventilene og slippe dem ned på stempelet til den øvre delen av ventilstyringen blir åpen. Ellers finnes det \&quot\;oljefeller\&quot\; som kan monteres på ånderøret. Den fanger opp olja og slipper den ned i bunnpanna igjen. Mange MF med ettermontert turbo måtte få påmontert en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...