Guest Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 har ein jd 3050 som snart har runda 13000 tima. var full overhaling på 12000. når motor står på jamt press på høgt turtall( mobilsag) så kjem det ein del olja ned lufte røyr frå toppdeksel. kjøyre på sunoco si turboolje. kan denne olja være for tynn at det kjem opp mellom stempel og syl..? noken som har forklaring på dette? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest j.ib_1 Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 har ein jd 3050 som snart har runda 13000 tima. var full overhaling på 12000. når motor står på jamt press på høgt turtall( mobilsag) så kjem det ein del olja ned lufte røyr frå toppdeksel. kjøyre på sunoco si turboolje. kan denne olja være for tynn at det kjem opp mellom stempel og syl..? noken som har forklaring på dette? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest j.ib_1 Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 har ein jd 3050 som snart har runda 13000 tima. var full overhaling på 12000. når motor står på jamt press på høgt turtall( mobilsag) så kjem det ein del olja ned lufte røyr frå toppdeksel. kjøyre på sunoco si turboolje. kan denne olja være for tynn at det kjem opp mellom stempel og syl..? noken som har forklaring på dette? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Ta en titt i denne tråden, kanskje du får noen tips der..... \;) http://gardsdrift.no/id/32665/viewtopic/1679 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Ta en titt i denne tråden, kanskje du får noen tips der..... \;) http://gardsdrift.no/id/32665/viewtopic/1679 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mf_power_1 Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 hvis du har traktor med turbo, så er turbo trykke høyere en olje trykket, da kan det presses litt olje ut ventilseten.hvis de ikke ble byttet under overhalingen, så bør du karnsje bytte disse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mf_power_1 Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 hvis du har traktor med turbo, så er turbo trykke høyere en olje trykket, da kan det presses litt olje ut ventilseten.hvis de ikke ble byttet under overhalingen, så bør du karnsje bytte disse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest j.ib_1 Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 kjøpte den når den var gått 12500 timar,så veit ikkje heilt korleis han vart innkjøyrt, men han som hadde den før meg brukte den til å dra ein kvernland vendeplog. toppen vart overhalt av verksted og bort opp større innsug og eksos porta++ ventilar rekna eg og med vart overhalte. godt mulig motor treng ein ny overhaling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest j.ib_1 Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 kjøpte den når den var gått 12500 timar,så veit ikkje heilt korleis han vart innkjøyrt, men han som hadde den før meg brukte den til å dra ein kvernland vendeplog. toppen vart overhalt av verksted og bort opp større innsug og eksos porta++ ventilar rekna eg og med vart overhalte. godt mulig motor treng ein ny overhaling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 hei Er det slik at motoren bare ånder mye, eller har den stort oljeforbruk ved at oljen blir forbrent? Hvis motoren ånder mye tyder det vel på at kopressjonen går i bunnpanna, dvs. slitte stempelringer etc. Ved oljeforbruk kan du jo ha samme årsak, men da har du også turboen som ofte er en synder. Dessuten har ikke JD tetninger på ventilstyringene, derfor vil man muligens få oljeforbruk her når styringene er slitt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 hei Er det slik at motoren bare ånder mye, eller har den stort oljeforbruk ved at oljen blir forbrent? Hvis motoren ånder mye tyder det vel på at kopressjonen går i bunnpanna, dvs. slitte stempelringer etc. Ved oljeforbruk kan du jo ha samme årsak, men da har du også turboen som ofte er en synder. Dessuten har ikke JD tetninger på ventilstyringene, derfor vil man muligens få oljeforbruk her når styringene er slitt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest j.ib_1 Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 den forbrenn ikkje olja den (renner) meir el mindre ned damperøyr frå toppdeksel, kommer og trykk på peilepinne. så må nok ta ein ny overhaling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest j.ib_1 Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 den forbrenn ikkje olja den (renner) meir el mindre ned damperøyr frå toppdeksel, kommer og trykk på peilepinne. så må nok ta ein ny overhaling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted April 8, 2009 Share Posted April 8, 2009 Det er fullt mulig å ettermontere ventiltetninger. Cylinderservice i Trondheim hadde ihvertfall tidligere ventiltetninger i \"\;løs vekt\"\;, og man kunne leie et freseverktøy til drillen for å montere dem. Topplokket kan sitte på motoren, men man må løsne ventilene og slippe dem ned på stempelet til den øvre delen av ventilstyringen blir åpen. Ellers finnes det \"\;oljefeller\"\; som kan monteres på ånderøret. Den fanger opp olja og slipper den ned i bunnpanna igjen. Mange MF med ettermontert turbo måtte få påmontert en slik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted April 8, 2009 Share Posted April 8, 2009 Det er fullt mulig å ettermontere ventiltetninger. Cylinderservice i Trondheim hadde ihvertfall tidligere ventiltetninger i \"\;løs vekt\"\;, og man kunne leie et freseverktøy til drillen for å montere dem. Topplokket kan sitte på motoren, men man må løsne ventilene og slippe dem ned på stempelet til den øvre delen av ventilstyringen blir åpen. Ellers finnes det \"\;oljefeller\"\; som kan monteres på ånderøret. Den fanger opp olja og slipper den ned i bunnpanna igjen. Mange MF med ettermontert turbo måtte få påmontert en slik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.