Guest Posted December 4, 2010 Share Posted December 4, 2010 Har en MF 3070, med startvansker... Når jeg skal starte traktoren må jeg vri på nøkkelen 60-70 ganger for å få den til å starte. (det har forøvrig vært slik, om den bare har stått 30 min. men da gjerne 20-30 forsøk)) Den hadde stått noen dager i kulden, og når jeg skulle starte den kom det bare et bittelite klikk. Etter 10-15 forsøk til, kom det et litt sterkere klikk ifra starteren. Etter 30-40 forsøk hørte jeg at det var ihvertfall nok strøm til starteren, og at den begynnte å få et kraftig klikk (like før...?). Men det endte opp med 60-70 startforsøk... Starteren er original, og helt ny. Batteriet (Exide gele batt.) var oppladet... Kan det være dårlig strøm tilførsel til starteren evt jording? Lurer også på om noen har en ide på hvordan jeg får ut Blokkvarmeren for å sette inn en ny... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest TinTin_1 Posted December 4, 2010 Share Posted December 4, 2010 Har en MF 3070, med startvansker... Når jeg skal starte traktoren må jeg vri på nøkkelen 60-70 ganger for å få den til å starte. (det har forøvrig vært slik, om den bare har stått 30 min. men da gjerne 20-30 forsøk)) Den hadde stått noen dager i kulden, og når jeg skulle starte den kom det bare et bittelite klikk. Etter 10-15 forsøk til, kom det et litt sterkere klikk ifra starteren. Etter 30-40 forsøk hørte jeg at det var ihvertfall nok strøm til starteren, og at den begynnte å få et kraftig klikk (like før...?). Men det endte opp med 60-70 startforsøk... Starteren er original, og helt ny. Batteriet (Exide gele batt.) var oppladet... Kan det være dårlig strøm tilførsel til starteren evt jording? Lurer også på om noen har en ide på hvordan jeg får ut Blokkvarmeren for å sette inn en ny... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest TinTin_1 Posted December 4, 2010 Share Posted December 4, 2010 Har en MF 3070, med startvansker... Når jeg skal starte traktoren må jeg vri på nøkkelen 60-70 ganger for å få den til å starte. (det har forøvrig vært slik, om den bare har stått 30 min. men da gjerne 20-30 forsøk)) Den hadde stått noen dager i kulden, og når jeg skulle starte den kom det bare et bittelite klikk. Etter 10-15 forsøk til, kom det et litt sterkere klikk ifra starteren. Etter 30-40 forsøk hørte jeg at det var ihvertfall nok strøm til starteren, og at den begynnte å få et kraftig klikk (like før...?). Men det endte opp med 60-70 startforsøk... Starteren er original, og helt ny. Batteriet (Exide gele batt.) var oppladet... Kan det være dårlig strøm tilførsel til starteren evt jording? Lurer også på om noen har en ide på hvordan jeg får ut Blokkvarmeren for å sette inn en ny... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted December 4, 2010 Share Posted December 4, 2010 Prøv å kortslutte starteren. Det gjør du slik: Fra batteriene kommer en grov kabel som er skrudd inn på en stor mutter på starteren, ofte en messingmutter med 19mm nøkkel. Den sitter gjerne sammen med flere ledninger på samme skruen. Dessuten kommer det en enslig tynn ledning som er satt innpå en kabelsko eller liten skrue for seg selv, like ved den store mutteren. Er det en flat kabelsko så må du ta vekk ledningen så du kommer til kontaktstiften på starteren. Er det en liten skrue så kan du bare kortslutte på den skruen. Ta en 30-40 cm ledningsstump som er avisolert i begge ender. Hold den ene enden av ledningen mot den enslige lille stiften, og sett den andre ledningsenden mot den store mutteren. Går starteren feilfritt nå så er det for lav spenning på den lille styrestrømsledningen. Hvis starteren fremdeles klikker så er det feil på batterikablene, ofte på jordledningen. Der minusledningen fra batteriene er festet til chassiet er et svakt punkt, ofte er det fullt av rust og irr der. Skru løs ledningen, puss rent ned til metallet og smør punktet med kobberfett. VED KORTSLUTNING AV STARTERE MÅ MAN PASSE PÅ AT IKKE TRAKTOREN BEGYNNER Å BEVEGE SEG. SETT GIRSTENGENE I FRI! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted December 4, 2010 Share Posted December 4, 2010 Prøv å kortslutte starteren. Det gjør du slik: Fra batteriene kommer en grov kabel som er skrudd inn på en stor mutter på starteren, ofte en messingmutter med 19mm nøkkel. Den sitter gjerne sammen med flere ledninger på samme skruen. Dessuten kommer det en enslig tynn ledning som er satt innpå en kabelsko eller liten skrue for seg selv, like ved den store mutteren. Er det en flat kabelsko så må du ta vekk ledningen så du kommer til kontaktstiften på starteren. Er det en liten skrue så kan du bare kortslutte på den skruen. Ta en 30-40 cm ledningsstump som er avisolert i begge ender. Hold den ene enden av ledningen mot den enslige lille stiften, og sett den andre ledningsenden mot den store mutteren. Går starteren feilfritt nå så er det for lav spenning på den lille styrestrømsledningen. Hvis starteren fremdeles klikker så er det feil på batterikablene, ofte på jordledningen. Der minusledningen fra batteriene er festet til chassiet er et svakt punkt, ofte er det fullt av rust og irr der. Skru løs ledningen, puss rent ned til metallet og smør punktet med kobberfett. VED KORTSLUTNING AV STARTERE MÅ MAN PASSE PÅ AT IKKE TRAKTOREN BEGYNNER Å BEVEGE SEG. SETT GIRSTENGENE I FRI! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted December 4, 2010 Share Posted December 4, 2010 Blokkvarmer demontering: Hvordan ser den ut? Er det en skrue på den du kan sette en mutter på, eller et skruehull du kan sette en skrue i, og dra med et brekkjern? Er det en krage på varmeren, så du kan komme til bak kragen med en meisel eller brekkjern? Noen varmere har også en skrue i senter med en kontramutter på. Da må du løsne den mutteren, og se om skruen blir løs. I så fall er det et lite motstykke på skruen som er puttet inn i frostplugghullet først, så da løsner selve varmeren lett når mutteren er tatt løs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted December 4, 2010 Share Posted December 4, 2010 Blokkvarmer demontering: Hvordan ser den ut? Er det en skrue på den du kan sette en mutter på, eller et skruehull du kan sette en skrue i, og dra med et brekkjern? Er det en krage på varmeren, så du kan komme til bak kragen med en meisel eller brekkjern? Noen varmere har også en skrue i senter med en kontramutter på. Da må du løsne den mutteren, og se om skruen blir løs. I så fall er det et lite motstykke på skruen som er puttet inn i frostplugghullet først, så da løsner selve varmeren lett når mutteren er tatt løs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest nineball_1 Posted December 4, 2010 Share Posted December 4, 2010 Hei, hadde akkurat samme problem, blei verre med tida. Viste seg at den tilkoplingen til den lille ledningen inn på innslaget var brent av. Kabelskoen på ledningen var uskadet men hannpinnen på innslaget var avsvidd rett innenfor kapslingen. Så da var det å bestille nytt innslag til starteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest nineball_1 Posted December 4, 2010 Share Posted December 4, 2010 Hei, hadde akkurat samme problem, blei verre med tida. Viste seg at den tilkoplingen til den lille ledningen inn på innslaget var brent av. Kabelskoen på ledningen var uskadet men hannpinnen på innslaget var avsvidd rett innenfor kapslingen. Så da var det å bestille nytt innslag til starteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 9, 2010 Share Posted December 9, 2010 det kan også være tennigslåsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 9, 2010 Share Posted December 9, 2010 det kan også være tennigslåsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.