Jump to content

JD 6220


Guest

Recommended Posts

Guest Inger_1

Kan noen hjelpe??

Har en 6220-03 mod.Den suger inn falsk luft en plass...

Har byttet diesel filter(er kun 1 stk filter) og gått over alt av klemmer og luftet på lufteskruen på filteret.Kommer mye lurt...Starter da på første slaget,men neste dag er den like ille...Må prøve 5-6 ganger før den kommer...

FK har ikke kommet med noen gode svar...de må ha den inn på verksted,og jeg bruker den hver dag,så ikke lett å kjøre den dit og stå uten traktor.Langt er det også...

Noen her som har gode råd??

Link to comment
Share on other sites

Guest Inger_1

Kan noen hjelpe??

Har en 6220-03 mod.Den suger inn falsk luft en plass...

Har byttet diesel filter(er kun 1 stk filter) og gått over alt av klemmer og luftet på lufteskruen på filteret.Kommer mye lurt...Starter da på første slaget,men neste dag er den like ille...Må prøve 5-6 ganger før den kommer...

FK har ikke kommet med noen gode svar...de må ha den inn på verksted,og jeg bruker den hver dag,så ikke lett å kjøre den dit og stå uten traktor.Langt er det også...

Noen her som har gode råd??

Link to comment
Share on other sites

Kan noen hjelpe??

Har en 6220-03 mod.Den suger inn falsk luft en plass...

Har byttet diesel filter(er kun 1 stk filter) og gått over alt av klemmer og luftet på lufteskruen på filteret.Kommer mye lurt...Starter da på første slaget,men neste dag er den like ille...Må prøve 5-6 ganger før den kommer...

FK har ikke kommet med noen gode svar...de må ha den inn på verksted,og jeg bruker den hver dag,så ikke lett å kjøre den dit og stå uten traktor.Langt er det også...

Noen her som har gode råd??

Link to comment
Share on other sites

Sånn har samtlige john deere jeg har kjørt vært, på de med command rail har slangene vært problemet, og det bare har vært å bytte de.

De uten command rail er det noe på pumpa som har vært problemet, husker ikke hva det heter. Men dette burde fk vite, da det er byttet på mange.. Ingen stor jobb eller store kostnader. Gjort på en liten time.

 

Men kan jo være noe annet som feiler din.

Link to comment
Share on other sites

Sånn har samtlige john deere jeg har kjørt vært, på de med command rail har slangene vært problemet, og det bare har vært å bytte de.

De uten command rail er det noe på pumpa som har vært problemet, husker ikke hva det heter. Men dette burde fk vite, da det er byttet på mange.. Ingen stor jobb eller store kostnader. Gjort på en liten time.

 

Men kan jo være noe annet som feiler din.

Link to comment
Share on other sites

Guest Inger_1

Tusen takk for kjappt svar :-) Dette var et flott forum!!

Matepumpen sitter i tanken under matta inne i hytta,et lite plastdekksel på toppen av tanken der.Når jeg setter på tenninga så hører jeg den går og fyller filteret fort.Så da trodde ikke FK den var gåen.

Hva er command rail??Jeg har ikke SÅ peil på JD,he he,men lærer alt jeg kommer over...

Link to comment
Share on other sites

Guest Inger_1

Tusen takk for kjappt svar :-) Dette var et flott forum!!

Matepumpen sitter i tanken under matta inne i hytta,et lite plastdekksel på toppen av tanken der.Når jeg setter på tenninga så hører jeg den går og fyller filteret fort.Så da trodde ikke FK den var gåen.

Hva er command rail??Jeg har ikke SÅ peil på JD,he he,men lærer alt jeg kommer over...

Link to comment
Share on other sites

Det er slangen som er problemet. Slangen fra tanken opp til filtrene blir tømt for diesel fordi den ikke er helt tett. Går an å sette på en tilbakeslagsventil langt nede på slangen som hindrer dieselen å renne tilbake......eller bare bytt slange.
Link to comment
Share on other sites

Det er slangen som er problemet. Slangen fra tanken opp til filtrene blir tømt for diesel fordi den ikke er helt tett. Går an å sette på en tilbakeslagsventil langt nede på slangen som hindrer dieselen å renne tilbake......eller bare bytt slange.
Link to comment
Share on other sites

Common Rail är ett bränslesystem som håller ett tryck mot spridaren i motorn. Vanligtvis ligger trycket på 1600-2200 bar, och på så vis pressas dieseln fortare in i motorn och sprids till en fin dieselånga.

Sök på Google :)

Link to comment
Share on other sites

Common Rail är ett bränslesystem som håller ett tryck mot spridaren i motorn. Vanligtvis ligger trycket på 1600-2200 bar, och på så vis pressas dieseln fortare in i motorn och sprids till en fin dieselånga.

Sök på Google :)

Link to comment
Share on other sites

På naboens 6320 er plastringen som fester fileret blitt slarkete så pakningen på filteret ikke tetter godt nok.Kan være lurt å sjekke det med det samme.
Link to comment
Share on other sites

På naboens 6320 er plastringen som fester fileret blitt slarkete så pakningen på filteret ikke tetter godt nok.Kan være lurt å sjekke det med det samme.
Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

\&quot\;Inger\&quot\;: Om det er common rail på motoren er ganske enkelt å se. Fra dysene (eller injektorene som det egentlig heter) går rørene inn på et felles fordelingsrør som går langs motoren. Røret mates av en høytrykks dieselpumpe, og injektorene åpnes og stenges elektronisk. Innsprøytningen deles opp i flere porsjoner, og kan styres svært nøyaktig.

På et \&quot\;vanlig\&quot\; system derimot går det ett separat dyserør fra dieselpumpa til hver dyse. (Altså 4 rør ut fra dieselpumpa på 4-sylindret motor, 6 rør på 6-sylindret osv.) En slik \&quot\;gammeldags\&quot\; dieselpumpe sender en dose diesel ut i dyserøret, som så trenger ut gjennom dysa med ca 200-250 bars trykk. Da klarer man ikke å styre innsprøytningen så nøyaktig. Mengden har man kontroll på, men tiden blir ikke presis nok til å oppfylle dagens eksoskrav.

Trykket på Common Rail er egentlig ikke så høyt som 1600-2000 bar. I tilførselen til injektorene er kanskje 500-1200 bar under kjøring. Men det oppstår en \&quot\;piskesnert\&quot\; effekt i injektoren som forsterker trykket til 2000 bar eller mer. Tenk deg at du har vannkranen på vasken helt åpen så vannet strømmer ut med ca 4 bar trykk. Så stenger du igjen krana lynfort. Da stiger trykket så det smeller i rørene i hele huset. Åpner du krana igjen i akkurat rette øyeblikket så vil det være kanskje 7-8 bar som trykker ut vannet. Med common rail knuses dieselen til så små dråper at all dieselen ville eksplodert på en gang og gitt hard motorgange. Derfor deles innsprøytningen opp i flere porsjoner, slik at det allerede er \&quot\;fyr i ovnen\&quot\; da du legger inn mer drivstoff.

Det finnes også andre injektorsystemer hvor hver injektor er sin egen pumpe og drives av kamakselen. Bl.a. hos Volvo og Scania. Cumminsmotorer i lastebiler og anleggsmaskiner hadde kamakseldrevne injektorer for minst 50 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

\&quot\;Inger\&quot\;: Om det er common rail på motoren er ganske enkelt å se. Fra dysene (eller injektorene som det egentlig heter) går rørene inn på et felles fordelingsrør som går langs motoren. Røret mates av en høytrykks dieselpumpe, og injektorene åpnes og stenges elektronisk. Innsprøytningen deles opp i flere porsjoner, og kan styres svært nøyaktig.

På et \&quot\;vanlig\&quot\; system derimot går det ett separat dyserør fra dieselpumpa til hver dyse. (Altså 4 rør ut fra dieselpumpa på 4-sylindret motor, 6 rør på 6-sylindret osv.) En slik \&quot\;gammeldags\&quot\; dieselpumpe sender en dose diesel ut i dyserøret, som så trenger ut gjennom dysa med ca 200-250 bars trykk. Da klarer man ikke å styre innsprøytningen så nøyaktig. Mengden har man kontroll på, men tiden blir ikke presis nok til å oppfylle dagens eksoskrav.

Trykket på Common Rail er egentlig ikke så høyt som 1600-2000 bar. I tilførselen til injektorene er kanskje 500-1200 bar under kjøring. Men det oppstår en \&quot\;piskesnert\&quot\; effekt i injektoren som forsterker trykket til 2000 bar eller mer. Tenk deg at du har vannkranen på vasken helt åpen så vannet strømmer ut med ca 4 bar trykk. Så stenger du igjen krana lynfort. Da stiger trykket så det smeller i rørene i hele huset. Åpner du krana igjen i akkurat rette øyeblikket så vil det være kanskje 7-8 bar som trykker ut vannet. Med common rail knuses dieselen til så små dråper at all dieselen ville eksplodert på en gang og gitt hard motorgange. Derfor deles innsprøytningen opp i flere porsjoner, slik at det allerede er \&quot\;fyr i ovnen\&quot\; da du legger inn mer drivstoff.

Det finnes også andre injektorsystemer hvor hver injektor er sin egen pumpe og drives av kamakselen. Bl.a. hos Volvo og Scania. Cumminsmotorer i lastebiler og anleggsmaskiner hadde kamakseldrevne injektorer for minst 50 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Guest ValtraN92_1
Har en 6320Premium 05 mod som jeg holder på å skifte slanger på. Oppdaget at de ble våte, lekker ut litt diesel eller inn luft siden den stanset like etter at jeg startet den. En kompis har en 6220 SE som hadde startproblemer og det forsvant da han byttet noen dårlige slanger. Ellers er det også et kjent problem at en tilbakeslagsventil til tanken kanskje kan løse hele problemet. Vet ikke om det er de samme problemene på SE og Premium.
Link to comment
Share on other sites

Guest ValtraN92_1
Har en 6320Premium 05 mod som jeg holder på å skifte slanger på. Oppdaget at de ble våte, lekker ut litt diesel eller inn luft siden den stanset like etter at jeg startet den. En kompis har en 6220 SE som hadde startproblemer og det forsvant da han byttet noen dårlige slanger. Ellers er det også et kjent problem at en tilbakeslagsventil til tanken kanskje kan løse hele problemet. Vet ikke om det er de samme problemene på SE og Premium.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...