Guest Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 Heisann godtfolk! Kulda biter seg fast, og det er greit med et skikkelig varmeapparat! Jeg har en Fiat 88-94, som er kjent for å ha et "vanskelig" varmeapparat. Det gir varme, men kun ved kjøring med forholdsvis mye turtall. Dette fordi vannpumpa sliter med å pumpe vannet opp til hyttetaket. Er det noen som har tips til å løse dette? Jeg har spylt igjennom systemet alle veier, sjekket at krana er åpen osv, men pumpa er rett og slett for slapp. Snakket med en som mente at å montere egen 12V sirkulasjonspumpe var eneste løsning for å få varme på tomgang... Vurderer dette men usikker på hvor den bør plasseres og om den klarer å suge til seg vannet fra resten av systemet... Eventuelt noen som har andre tips? Tenkte kanskje å bytte vannpumpe, og håpe at en ny tight pumpe kan hjelpe på litt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Maskin_1 Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 Heisann godtfolk! Kulda biter seg fast, og det er greit med et skikkelig varmeapparat! Jeg har en Fiat 88-94, som er kjent for å ha et \"\;vanskelig\"\; varmeapparat. Det gir varme, men kun ved kjøring med forholdsvis mye turtall. Dette fordi vannpumpa sliter med å pumpe vannet opp til hyttetaket. Er det noen som har tips til å løse dette? Jeg har spylt igjennom systemet alle veier, sjekket at krana er åpen osv, men pumpa er rett og slett for slapp. Snakket med en som mente at å montere egen 12V sirkulasjonspumpe var eneste løsning for å få varme på tomgang... Vurderer dette men usikker på hvor den bør plasseres og om den klarer å suge til seg vannet fra resten av systemet... Eventuelt noen som har andre tips? Tenkte kanskje å bytte vannpumpe, og håpe at en ny tight pumpe kan hjelpe på litt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Maskin_1 Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 Heisann godtfolk! Kulda biter seg fast, og det er greit med et skikkelig varmeapparat! Jeg har en Fiat 88-94, som er kjent for å ha et \"\;vanskelig\"\; varmeapparat. Det gir varme, men kun ved kjøring med forholdsvis mye turtall. Dette fordi vannpumpa sliter med å pumpe vannet opp til hyttetaket. Er det noen som har tips til å løse dette? Jeg har spylt igjennom systemet alle veier, sjekket at krana er åpen osv, men pumpa er rett og slett for slapp. Snakket med en som mente at å montere egen 12V sirkulasjonspumpe var eneste løsning for å få varme på tomgang... Vurderer dette men usikker på hvor den bør plasseres og om den klarer å suge til seg vannet fra resten av systemet... Eventuelt noen som har andre tips? Tenkte kanskje å bytte vannpumpe, og håpe at en ny tight pumpe kan hjelpe på litt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 Det er helt elendig varme i hytten på denne typen fiat, selv om motoren er ganske varm. Har selv hadd 3 stk så jeg mener å vite hva jeg snakker om. Det enkleste var kupevarmer, eller helst en større varmeovn med skjøtekabel gjennom et vindu som man kan lukke så mye som mulig før start. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 Det er helt elendig varme i hytten på denne typen fiat, selv om motoren er ganske varm. Har selv hadd 3 stk så jeg mener å vite hva jeg snakker om. Det enkleste var kupevarmer, eller helst en større varmeovn med skjøtekabel gjennom et vindu som man kan lukke så mye som mulig før start. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tracker_1 Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 En sirkulasjonspumpe er ikke så dumt å montere. Du vil få raskere sirkulasjon og temperatur når denne går. Den bør vel plasseres på laveste punkt på radiatorslangen, slik at den trykker vannet gjennom radiatoren til varmeapparatet. En 12v Boschpumpe ligger vel på rundt om en 1000-lapp +, men hvis du drar til huggeren så finner du disse på f.eks VW transporter (gamle typen), og Mercedes E-klasse (W124). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tracker_1 Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 En sirkulasjonspumpe er ikke så dumt å montere. Du vil få raskere sirkulasjon og temperatur når denne går. Den bør vel plasseres på laveste punkt på radiatorslangen, slik at den trykker vannet gjennom radiatoren til varmeapparatet. En 12v Boschpumpe ligger vel på rundt om en 1000-lapp +, men hvis du drar til huggeren så finner du disse på f.eks VW transporter (gamle typen), og Mercedes E-klasse (W124). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bjørn_1 Posted November 26, 2010 Share Posted November 26, 2010 Har en Fiat 72-94 DT med turbo med brei hytte(super wide), sliter litt med varmen når det blir kaldt ifjor på det kaldsete men viste at det sto i feil thermostaten, en som var alt for varm, satte i orginale thermostaten igjen ikke GOLDEN VALUE del men den orginale FIAT thermostaten. Ble bedre av å sette i en som var rett, kjørte Radiator rens på hele kjølesystemt i sommer, var mye groms som kom da jeg tappet av etter rensen og spylte radiator og varmeappratregister med hagesalngen, satt hageslangen rett på varmeapparatslangene som går opp under hytta på venstre side, kom en del groms ut da. var noe som var tett der oppi ja. Tro skal kjøre en rens igjen til sommer\'\'\'\'n er litt redd for at den sirkulasjonpumpe vill ta all varmen fra motor sånn at en ikke får rett arbeidstemperatur på motor, da er det lite vist at du har en sirkulasjonpumpe gående, kan bli 3 ganger dårligere enn det er. Var med på å montere sånn sirkulasjonpumpe på en TSA delta som hadde dårlig varme i hytta, men den pumpen tok all varmen fra motor\'\'\'\'n så det ble ikke noe stor suksess. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bjørn_1 Posted November 26, 2010 Share Posted November 26, 2010 Har en Fiat 72-94 DT med turbo med brei hytte(super wide), sliter litt med varmen når det blir kaldt ifjor på det kaldsete men viste at det sto i feil thermostaten, en som var alt for varm, satte i orginale thermostaten igjen ikke GOLDEN VALUE del men den orginale FIAT thermostaten. Ble bedre av å sette i en som var rett, kjørte Radiator rens på hele kjølesystemt i sommer, var mye groms som kom da jeg tappet av etter rensen og spylte radiator og varmeappratregister med hagesalngen, satt hageslangen rett på varmeapparatslangene som går opp under hytta på venstre side, kom en del groms ut da. var noe som var tett der oppi ja. Tro skal kjøre en rens igjen til sommer\'\'\'\'n er litt redd for at den sirkulasjonpumpe vill ta all varmen fra motor sånn at en ikke får rett arbeidstemperatur på motor, da er det lite vist at du har en sirkulasjonpumpe gående, kan bli 3 ganger dårligere enn det er. Var med på å montere sånn sirkulasjonpumpe på en TSA delta som hadde dårlig varme i hytta, men den pumpen tok all varmen fra motor\'\'\'\'n så det ble ikke noe stor suksess. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Maskin_1 Posted November 27, 2010 Share Posted November 27, 2010 Delte meninger ja :) Tror jeg prøver med ny vannpumpe og ny termostat i første omgang. Vannpumpa kostet vist 1200+mva hos AK. Fiatene går vel generelt ganske kaldt? ut fra instrumentet altså? hører alle si at den knapt kommer inn på det grønne feltet i instrumentet. Får håpe det hjelper på med ny vannpumpe, ny termostat og proppfult kjølesystem:) Takk for alle innspill så langt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Maskin_1 Posted November 27, 2010 Share Posted November 27, 2010 Delte meninger ja :) Tror jeg prøver med ny vannpumpe og ny termostat i første omgang. Vannpumpa kostet vist 1200+mva hos AK. Fiatene går vel generelt ganske kaldt? ut fra instrumentet altså? hører alle si at den knapt kommer inn på det grønne feltet i instrumentet. Får håpe det hjelper på med ny vannpumpe, ny termostat og proppfult kjølesystem:) Takk for alle innspill så langt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bjørn_1 Posted November 28, 2010 Share Posted November 28, 2010 var ute igår kjørte da var det minus 20 ute ble ikke nå stor forskjell Problemet er at motortemperatur faller ned når den blir gående på lite turtall så en får ikke varmen i varmeappratet, men så fort en får den til dra litt så kommer varmen..... sånn er min 72-94 turbo. Kjøp motordeler på 88-94 som brukes TL100 er samme motor. jeg kjøpte stort sett deler til TL100 som går på 72-94 jeg har. Starten på TLA100 den går på Fiat 94 serie. Fint om da kan gi en liten tilbake melding om det ble nå bedre med varmen i 88-94 med ny vannpumpe og termostat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bjørn_1 Posted November 28, 2010 Share Posted November 28, 2010 var ute igår kjørte da var det minus 20 ute ble ikke nå stor forskjell Problemet er at motortemperatur faller ned når den blir gående på lite turtall så en får ikke varmen i varmeappratet, men så fort en får den til dra litt så kommer varmen..... sånn er min 72-94 turbo. Kjøp motordeler på 88-94 som brukes TL100 er samme motor. jeg kjøpte stort sett deler til TL100 som går på 72-94 jeg har. Starten på TLA100 den går på Fiat 94 serie. Fint om da kan gi en liten tilbake melding om det ble nå bedre med varmen i 88-94 med ny vannpumpe og termostat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.