Gå til innhold

International 1056XL


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Oddbjørn_1

Jeg regner med at problemet ditt er at du ikke får koblet 4wd UT. Så 4wd står på hele tiden. Har du strøm på bryteren? Sjekk ALLE sikringene. Det er første bud. Med bryteren på dashbordet aktiverer du en magnetventil som sitter under stigtrinnet på venstre side av girkassa. Ventilen er en firkantet kladd på kanskje 5x5x10 cm like ved en filterkopp, trolig festet med 4 små unbrakoskruer.

Ventilen og oljetrykket kobler firehjulstrekket ut, slik at når oljetrykket forsvinner kobles 4wd inn igjen av tallerkenfjærer.

Klikker det i ventilen når du betjener bryteren?

Kan du kjenne at ventilen blir magnetisk, hvis du holder en tynn ståltråd mot den?

Hvis det elektriske på ventilen er i orden, så spørs det om du har oljetrykk i det hele tatt. Det sitter en oljetrykksbryter på samme ventilhuset. Bryteren ser ut som en liten motorsagtennplugg omtrent. Hvis du kortslutter ledningen til gods så skal oljetrykkslampa for girkassa lyse, ellers har vel pæra gått eller en ledning falt av. Omtrent alle ledningene på IH XL Det er flere firkantede kontakter med ulike farger over hverandre. Her har det en tendens til å bli dårlig kontakt mellom innsiden og utsiden.

Neste steg er å ta ut oljetrykksbryteren og skru inn et manometer i stedet. Når motoren går og kløtsjpedalen er oppe skal det være trykk der. Vet ikke eksakt men tipper på 15 bar. Har du ikke noe trykk så er kanskje girkassa di tom for olje?

Nivået skal være opp til en stor plugg ved filteret et sted. Tror det er minst 32 mm nøkkelvidde på nivåpluggen. Hydraulikken har eget reservoar, så du merker ikke på laster eller styring at girkassa er oljetom.

Er det olje der, men ikke noe trykk, så kan smøreoljepumpa inni girkassa ha gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg regner med at problemet ditt er at du ikke får koblet 4wd UT. Så 4wd står på hele tiden. Har du strøm på bryteren? Sjekk ALLE sikringene. Det er første bud. Med bryteren på dashbordet aktiverer du en magnetventil som sitter under stigtrinnet på venstre side av girkassa. Ventilen er en firkantet kladd på kanskje 5x5x10 cm like ved en filterkopp, trolig festet med 4 små unbrakoskruer.

Ventilen og oljetrykket kobler firehjulstrekket ut, slik at når oljetrykket forsvinner kobles 4wd inn igjen av tallerkenfjærer.

Klikker det i ventilen når du betjener bryteren?

Kan du kjenne at ventilen blir magnetisk, hvis du holder en tynn ståltråd mot den?

Hvis det elektriske på ventilen er i orden, så spørs det om du har oljetrykk i det hele tatt. Det sitter en oljetrykksbryter på samme ventilhuset. Bryteren ser ut som en liten motorsagtennplugg omtrent. Hvis du kortslutter ledningen til gods så skal oljetrykkslampa for girkassa lyse, ellers har vel pæra gått eller en ledning falt av. Omtrent alle ledningene på IH XL Det er flere firkantede kontakter med ulike farger over hverandre. Her har det en tendens til å bli dårlig kontakt mellom innsiden og utsiden.

Neste steg er å ta ut oljetrykksbryteren og skru inn et manometer i stedet. Når motoren går og kløtsjpedalen er oppe skal det være trykk der. Vet ikke eksakt men tipper på 15 bar. Har du ikke noe trykk så er kanskje girkassa di tom for olje?

Nivået skal være opp til en stor plugg ved filteret et sted. Tror det er minst 32 mm nøkkelvidde på nivåpluggen. Hydraulikken har eget reservoar, så du merker ikke på laster eller styring at girkassa er oljetom.

Er det olje der, men ikke noe trykk, så kan smøreoljepumpa inni girkassa ha gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS110A_1

Hei. Takk for mye info.

Problemet mitt er at jeg ikke får koblet 4wd inn hvis traktoren har gått ett par minutter. Har sjekket at spolen/magnetventilen får strøm.

Har ikke sjekket oljenivå på kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS110A_1

Hei. Takk for mye info.

Problemet mitt er at jeg ikke får koblet 4wd inn hvis traktoren har gått ett par minutter. Har sjekket at spolen/magnetventilen får strøm.

Har ikke sjekket oljenivå på kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Dersom du ikke får koblet 4WD inn når maskinen er varm, lurer jeg på om magnetventilen kan være utett. Når olja blir tynnere klarer mere olje å passere ventilen selv om den skulle vært stengt, så den frir ut 4wd enten du vil eller ikke. Da opp magneten og gjør den rein. Ta også ut filteret, jeg mener det sitter en slags ventil der som du får ut når selve filterelementet er borte. Men, så jeg ikke leder deg på villspor: Kanskje de eldste med elektrohydraulisk 4wd kunne virke motsatt? Jekk opp traktoren i fronten så du kan dreie mellomakselen med en rørtang. Da kjenner du om den er ut- eller innkoblet. Hvis mellomakselen er blokkert når motoren står, og du må starte for å få koblet fri akselen, så er den koblet på normal måte. Da må det være som jeg sa at magnetventilen er utett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Dersom du ikke får koblet 4WD inn når maskinen er varm, lurer jeg på om magnetventilen kan være utett. Når olja blir tynnere klarer mere olje å passere ventilen selv om den skulle vært stengt, så den frir ut 4wd enten du vil eller ikke. Da opp magneten og gjør den rein. Ta også ut filteret, jeg mener det sitter en slags ventil der som du får ut når selve filterelementet er borte. Men, så jeg ikke leder deg på villspor: Kanskje de eldste med elektrohydraulisk 4wd kunne virke motsatt? Jekk opp traktoren i fronten så du kan dreie mellomakselen med en rørtang. Da kjenner du om den er ut- eller innkoblet. Hvis mellomakselen er blokkert når motoren står, og du må starte for å få koblet fri akselen, så er den koblet på normal måte. Da må det være som jeg sa at magnetventilen er utett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...