Gå til innhold

Erfaring MF (6455)


Gjest

Anbefalte innlegg

Har kjørt en ''''07 eller ''''08 MF 6455 Dyna 6 i et par år nå. Denne har fjærende hytte og det meste er elektronisk av hyd kontroller+++ Har egentlig aldri hatt noe negativt mot MF men må si jeg har blitt litt skeptisk etter å ha kjørt denne. Av feil og negative ting kan jeg nevne: Motoren er svak, vendegiret vender enten veldig brått eller veldig tregt om hverandre, dårlig sving, ac pumpe sto det gnister og kom bankelyder fra, viftebryterpanel slår seg ikke allltid på, girkassa girer automatisk ned et hakk på dynashiften hvis man kjører rundt 42, lasterspaken fungerer ikke alltid, tungvint girsystem, knappen på girspaken er nesten utslitt, på pto tapp løsnet alle skruene, dieseltanken står farlig nærme hjula(særlig med kjetting), ene servoslangen fra styrsnekka tog framover gnissa det hull på etter et år(lå inntil en kant over motor mot hytta), ene lyktebraketten til lyktene i grillen knekt på tre steder( vibrasjoner), dørlåsen på venstre side varte ett år, lyset i digitale speedometeret virker ikke, satte kule på rattet men rattet endrer posisjon hele tida og dermed kula og, radioen reseter seg hver gang man skrur av og på tenning, utskytbar krok går parallelt med ene hyd uttaket bak, samme spak fryser om vinteren(kun denne), hyd hurtigkobling på laster byttet da den første kila seg i sylinderen, motortemperaturen lever sitt eget liv og vandrer over hele skalaen(særlig ved veikjøring), høres ut som det er noe løst i motoren("klirrelyd" ved høyt turtall), litt tungvin å kjøre med oppsettet av knapper og spaker, pto hastighet må velges med en spak ute bak ved siden av uttaket....++

Traktoren har gått for det meste til sprøyting, gjødsling, hypping+++ og siste året har den gått i brøyting med skjær på laster og fres bak. Vil liksom ikke bare kritisere her, men få andres meninger om liknende.

Noen andre som har noe erfaring med disse traktorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt en \'\'\'\'07 eller \'\'\'\'08 MF 6455 Dyna 6 i et par år nå. Denne har fjærende hytte og det meste er elektronisk av hyd kontroller+++ Har egentlig aldri hatt noe negativt mot MF men må si jeg har blitt litt skeptisk etter å ha kjørt denne. Av feil og negative ting kan jeg nevne: Motoren er svak, vendegiret vender enten veldig brått eller veldig tregt om hverandre, dårlig sving, ac pumpe sto det gnister og kom bankelyder fra, viftebryterpanel slår seg ikke allltid på, girkassa girer automatisk ned et hakk på dynashiften hvis man kjører rundt 42, lasterspaken fungerer ikke alltid, tungvint girsystem, knappen på girspaken er nesten utslitt, på pto tapp løsnet alle skruene, dieseltanken står farlig nærme hjula(særlig med kjetting), ene servoslangen fra styrsnekka tog framover gnissa det hull på etter et år(lå inntil en kant over motor mot hytta), ene lyktebraketten til lyktene i grillen knekt på tre steder( vibrasjoner), dørlåsen på venstre side varte ett år, lyset i digitale speedometeret virker ikke, satte kule på rattet men rattet endrer posisjon hele tida og dermed kula og, radioen reseter seg hver gang man skrur av og på tenning, utskytbar krok går parallelt med ene hyd uttaket bak, samme spak fryser om vinteren(kun denne), hyd hurtigkobling på laster byttet da den første kila seg i sylinderen, motortemperaturen lever sitt eget liv og vandrer over hele skalaen(særlig ved veikjøring), høres ut som det er noe løst i motoren(\&quot\;klirrelyd\&quot\; ved høyt turtall), litt tungvin å kjøre med oppsettet av knapper og spaker, pto hastighet må velges med en spak ute bak ved siden av uttaket....++

Traktoren har gått for det meste til sprøyting, gjødsling, hypping+++ og siste året har den gått i brøyting med skjær på laster og fres bak. Vil liksom ikke bare kritisere her, men få andres meninger om liknende.

Noen andre som har noe erfaring med disse traktorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja dette var ille, men det er nok med og bekrefter ett inntrykk jeg har av flere nyere traktorer.

Har ingen erfaring selv med MF, men synes dette belyser en interessant problemstilling.

Det diskuters ofte her på \&quot\;forumet\&quot\;, om tekniske spesifikasjoner på nye traktorer(hvor man \&quot\;slår hverandre i hode\&quot\; med disse for og overbevise om at sin traktor er den beste.)

Men denne saken viser at det en heller burde være opptatt av, er hvordan traktoren fungerer over tid. Det burde vært samme system som for biler, hvor det kommer frem opplysninger om vilke merker/modeller som er heftet med mest feil.

Og ikke bare synsing av den enkelte eier/nabo.

Når alt kommer til alt så er vel driftsikkerheten det viktigste for de fleste, ihvertfall for vi som evt. skal kjøpe de som brukttraktor.

Det spiller liksom ikke noen større rolle hvor mange hurtiggir det er, eller hvor trinnløs en trinnløstraktor er, men at det utstyret som er der fungerer som det skal.

Om alle reprasjoner som ble gjort på en traktor autmatisk ble registert i et \&quot\;offentlig\&quot\; register, så tror jeg nok det hadde satt fart på kvalitetsikringen, før nye modeller ble \&quot\;kastet\&quot\; ut på markedet.

For selv om mye disse feil dekkes av garanti/maskinskade, så må det være utrolig irriterende allikevel.

Så for meg faller også valget på valtra, ved neste bytte p.g.a gode erfaringer med valmet, men det skulle vært interessant og hatt mer håndfaste data(om feil på ulike modeller) og forholdet seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da veldig så uheldig du har vært da.

Som navnet mitt tilsier har vi hatt en 6470 07mod. siden den var ny.Vi har hatt lite småtull,men hatt 2 større problemer:Måtte skifte svinghjulsdemper i sommer.Vi har også skiftet hydraulikksentralen da armene seg ned hele tiden.

Vil komentere noen av problemene dine\;Det att det gnisset hull i servoslangen er desverre ett problem som gjelder de fleste traktormerker med fjærende hytte(gjelder da alle typer slanger som går fra kroppen til hytta).Jeg har i allefall sett dette på både NH og JD.

Når det gjelder att radioen resetter seg tror du enkelt kan løse dette ved og ta ut radioen og bytte plass på en ledning.Du har sikkert til bruksanvisningen på radioen(skal følge med når du kjøper traktoren)så står det beskrevet der.Men egentlig er det jo selgers jobb att dette er i orden når de leverer traktoren.

 

Har du egen lasterspak eller bruker du den orginale krysspaken i armlene?Bruker du krysspaken høres det ut som det er noe feil ved aktiviseringsknappen eller att du uforvarende har stilt på minneknappen.

 

Skruene på PTO-tappen skal være innsatt med locktite ellers så løsner de som du sier.Om du ikke har skrudd av tappen selv noen gang er også dette fabrikantens ansvar.

 

Det hydrauliske utskytet på kroken kan kobles ut via en krane om som ligger over spoleventilene.Den kan vendes slik att bare spoleventilene eller bare utskytet virker.Den kan også vendes slik at begge virker parallelt som i ditt tilfelle.

 

Innvendig skifte av PTO hastighet kan velges til ved nykjøp.Både mellom 540/1000 og vanelig/økonomigir.

 

Att traktoren er tunvint med tanke på oppsett av knapper og spaker skjønner jeg ikke.Alt bortsett fra utløseren til kroken ligger jo til høyre og foran føreren,og uten att du trenger og srekke nevneverdig på armene.Dette synes jeg faktisk er en av de store fordelene med MF64 serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

665: Er enig at man burde kanskje hatt et sted som man kunne få litt info og tilbake melding om produktet man vurderer å kjøpe. Men da er jo plasser som denne fine å bruke.

 

6470: Bruker originale krysspaken i armlenet. Brøta med denne traktoren i vinter, da hadde lasterspaken en tendens til å ikke reagere bestandig. Så måtte da bare ta et nytt grep, fungerte igjen ganske kjap men dog. Hadde da fres bak som hyd tut og sving var koblet på uttakene man styrer med lasterspaken. Man må jo da vippe over en bryter som veksler mellom laster og uttak bak. Synes dette var litt kjeitete og glemte ofte og vippe over brytern da jeg skulle bruke lasteren igjen. Litt irriterende løsning synes jeg. Man kunne enten hatt 4 separate spaker eller brytere til hyd bak. Mener og at aktiviseringknappen skal funke fint(noe som også er irriterende er at man må trykke på denne hver gang man starter traktoren.)

 

PTO Uttaket har ikke vært skrudd på. Men er i bruk hele året(sprøte, gjødselspreder, strenglegger, freser....) Men er jo litt kjedelig at skal løsne.

 

At den utskytbare kroken har egen hendel bak vet jeg. Men er litt rar løsning både med mekanisk hendel og at den går parallelt med det ene uttaket. Burde vært egen hendel eller knapp til den. Virker som en litt billig løsning. Den traktoren skal liksom være en toppmodell av de.

 

Det som er tungvint med den synes jeg er at: Man må aktivisere lasterspaken hver gang man starter traktoren, at to hyd uttak er på hver sin mekanisk spak og to er på lasterspaken, utskytbare kroken, dårlig sving(vending på jordeslutt), vendegiret er VELDIG upresist og varierende(har en kamerat med en 5455 med samme problem forøvrig.), at den er motorsvak gjorde at jeg kvalte den OFTE i vinter(skal vel egentlig være en 110 hk i den som burde være plenty til et et lite skjær på lasteren)(han med 5455 sier at den går bedre og), at den girer ned automatisk hvis man ligger i 42...

 

Det som er pluss er at det er frisiktpanser og el speil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolille_1
Har det travelt (som vanlig) men så du nevnte radioen. Ikke sikkert du har koblet feil bake på radioen men det er en liten sikring som sitter ved hovedstrømsbryteren som kan være gått.. Den går hvis du prøver å starte traktoren uten å skru på bryteren...(liten svakhet til der....) Men at den girer ned kan du få fjernet ved et eiksenter. Forklar problemet og få dem til å sette speed limit til 49 (da er problemet løst\;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...