Gå til innhold

sercice på traktoren, hvilken olje?


Gjest

Anbefalte innlegg

skal bytte olje på min mf 178 multi power.

og jeg lurer på hvilken olje jeg skal ha på hydraulikk/girkasse. skal jeg bruke kombiolje? eller spesial s olje?

 

regner med at girkassen og hydraulikken er i sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mf_power_1

skal bytte olje på min mf 178 multi power.

og jeg lurer på hvilken olje jeg skal ha på hydraulikk/girkasse. skal jeg bruke kombiolje? eller spesial s olje?

 

regner med at girkassen og hydraulikken er i sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at du ikke bor i de aller kaldeste delene av landet: Bruk Landbruk universal 10-30. NB: med tilsetning for våte bremser (tror alle oljeselskaper har det som standard.)

Gearkasse og hydraulikk henger sammen og har samme sump. Sørg for å fylle helt opp til max-merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var bra med kombi oljen var at den kunne brukes både på bakstuss og på motor. Det er lenge siden....

Den er for dårlig for nyere motorer, og for dårlig for nyere hydraulikk.

Den kan greit brukes på din gamle MF, men sørg da for at den ikke kommer i kontakt med naboenes redskaper som har hydraulikk.

Dersom naboen min kjører slik olje får han ikke låne noe av meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mf_power_1

da kjøper jeg spesial s olje på felleskjøpet når jeg skal dit nestegang.

men på en mf 178 med mutlipower. skal det være mange liter olje? holder det med 30liter?

 

og denne spesial s oljen. er den egnet for våte bremser?. (regner med at det er det på traktoren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først oljekvalitet: holder på at universal er OK på den traktoren, men kjøper argumentet for ev. lån/ utlån av redskap.

Har ikke data tilgjengelig, men mener å huske at den skal ha ca 40 l, muligens litt mer.

Våte - tørre bremser: forutsatt at hele 100-serien fikk våte bremser omtrent samtidig, så kom de i ca 1972. Du ser det på om bakakselen er firkantet, da er det våte bemser (det ligge ei foringsskive mellom senterhus og trompeten. Der er det skåret ut hakk for antall skiver.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...