Gå til innhold

Ny Kubota???


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har endel erfaring med Kubota fra før. Ikke små vaktmestertraktorer, men fullblods jordbrukstraktorer. I enkelte distrikter ble det solgt 60- og 80-hesters firehjulstrekkere mot slutten av 80-tallet. Den første importøren var faktisk Eikmaskin. Midt på 90-tallet ble importen gjenopptatt av et svenskeid firma, og det ble solgt noen 80 og 100-hestere.

Det er bare å ta av seg hatten for traktorenes kvalitet. De er akkurat som en japansk bil på godt og vondt. Utrolig driftssikre. Det finnes knapt en oljelekkasje. Ulempen er når det en sjelden gang ryker noe, at du må som regel vente noen dager på deler. Og delene er ofte dyre.

Framakselen er spesiell, med drift gjennom kingboltene. Det ser spinkelt ut med litt små framhjul. Men i løpet av 10-15 år er det mindre vedlikehold på en slik framaksel enn en normal, europeisk. De fra 90-tallet har et system som girer opp hastigheten på framhjulene i skarpe svinger. Dermed drar den seg innover i svingene på jordet, og man begrenser skadene på grasmarka.

Mye av detaljene i hytta som varmeapparatbetjening, dørlåser, lysbrytere og sikringsboks var hentet fra Nissan. Hytta var forresten utrolig støysvak for 15 år siden.

Er kvaliteten på traktorene fremdeles på samme nivå som det var på 80- og 90-tallet: Ja da er det bare å kjøpe. Du får en fantastisk pålitelig kamerat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest smaabrukar_1

Fant en liten test på denne:

http://www.fwi.co.uk/Articles/2008/09/15/112170/New-Kubota-9540-first-drive.htm

 

traktoren virker jo ok for en som ikke kjører så veldig mange timer i året i hvert fall (ser de klager litt på kjørestillingen).

Personlig likte jeg den godt, enkel og grei uten å være alt for gammeldags, og vekta er jo også veldig fin! :)

 

Når en i tillegg legger til grunn kvaliteten på Kubota så ser jeg det som et veldig godt alternativ for meg i hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ser at kubota satser med nye og fleire forhanlere i Norge.

Er det fleire som er erfaring med dei nyere modellene?

jakter på ein lett landbrukstraktor med 80-100hk til grasproduksjon.

Har det erfaringer med impotøren, Svenningsens?

Synest det er litt skummelt å kjøpe eit &quot\;lite&quot\; merke fra ein &quot\;liten&quot\; impotør.

Lite utvalg av deler hos økonomideler og lignene firma.

 

Håper nokon har erfaringer og komme med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...