Gå til innhold

Hjelp med fiat 110-90


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! jeg har en fiat 110-90 som jeg sliter med og få ned armene bak på! får dem ned hvis jeg setter spaken i nedover posisjon og bruker laster eller en annen funksjon så siger de ned men når jeg gir litt gass flyr de opp igjen.noen som har opplevd noe av det samme? veit ikke hva jeg skal begynne med og prøve? staget under setet til og justere hastigheten med sitter fast forøvrig:p

 

er det noen som vet om det er separat bakende og gir kasse på denne eller om det går i ett?? er en 96 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! jeg har en fiat 110-90 som jeg sliter med og få ned armene bak på! får dem ned hvis jeg setter spaken i nedover posisjon og bruker laster eller en annen funksjon så siger de ned men når jeg gir litt gass flyr de opp igjen.noen som har opplevd noe av det samme? veit ikke hva jeg skal begynne med og prøve? staget under setet til og justere hastigheten med sitter fast forøvrig:p

 

er det noen som vet om det er separat bakende og gir kasse på denne eller om det går i ett?? er en 96 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

Hallajs! Ditt problem kommer antakelig av at wiren til hurtigløftet er for slakk, da vil 3-punkt helst være på topp. Denne justeres til høyre oppe ved hydraulikk-lokket.

 

Fiat 90-serie ifra 90-90 og oppover har separat olje for girboks og bakparten. Girboksen på 90-90, 100-90 og 110-90 har kombinert nivåplugg og påfyllingshull nede til høyre på girkassen, såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) !

Da skal jeg prøve å se på det i mårra.

Får håpe det bare er slakk vaier og ikke en kjempe jobb :P

Må jo snart til å brøyte.... :D

 

Er det en \'\'\'\'\'\'\'\'svakhet\'\'\'\'\'\'\'\' at olja fra bakstussen renne over i girkassa eller er det bare noe som er en sjeldenhet ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn_1

er mer sjeldenhet at det hender men det kan hende....

 

merker om det er for mye olje på girboksen når den blir vanskelig å få i gir.

 

Kan renne over via PTO akslen når en driver å kjører i sikkerlig bratt terreng i nedoverbakke, når du sitter med hode klistret i varmeapparatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. da har jeg prøvd og stramme vaieren og det hjalp ingen ting, har prøvd og dra i og bevege på alt som er bak der og i hytta men får dem ikke til og gå ned uten og bruke en annen funksjon så trykket blir mindre..kansje det har en sammen heng med at den hastighets reguleringa under setet sitter fast?? må vel opp med den klossen på toppen av bakakslen der spakene til amene går inn antagelig:(

 

skrudde opp olje pluggen på kassa her om dagen og da kom det ut 1,5 liter tenker jeg, så er vel no lekasje antageligvis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

110-90 har separat girkasseolje.

Har du løftet løftearmene opp over stillingen til spaken, har noen fiat modeller hatt en uvane med å komme ut av stilling på en arm/ stang som sitter på overføringen på motstands/ stillingsposisjonen på trekkstengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn\;

Ja det hadde du helt rett i, når jeg fikk tappet ut olja som var inni der ble den mye enklere å få i gir :)

 

Same\;

Olja renner fra bakstussen over i girkassa for kom ut 1.5 liter når jeg skrudde ut pluggen her om dagen...

Jeg har ikke hatt den så lenge og har ikke brukt de noe særlig for jeg har ikke hatt bruk for å sette på redskap før nå når jeg skulle sette på vedkappen, så har bare brukt spaken som normalt.

Men jeg ble litt usikker på hva det var du mente ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn_1

Fyller opp bak enden igjen med olje til rett nivå å kjører ser hvor lang tid det tar før den er treg på girene, og se hvor lang tid det tar for at girene blir treg igjen.

 

så du er helt sikker på at det lekker over i girboksen at det ikke bare en tilfeldighet her å nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å se hvor lang tid det tar, men jeg tømte den på torsdag, lot det renne oppi ei kanne og det var ca 1.5 liter som kom ut da, skrudde igjen, startet traktoren for så å la den gå i ca 30 min.

Etter dette sto den helt stille på samme sted frem til lørdag, da skrudde jeg opp pluggen igjen, og da rant det ut 2 dl før det stoppet helt å renne igjen.. så det virker jo som det renner over?

 

Noen flere forslag ang armene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest andgjerd_1

Har du funnet ut/fått meir info om kva son gjer at oljen renn over til gearkassa?

 

Min 110-90 er og litt tung å gire, rekner med at det er det samme som skjer her og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andgjerd_1

Har funnet ut at det er gjennomgang fra bakstuss til gearkasse, så det er normalt at oljenivået kan stige.

Det som gjer at den er litt tung å gire kommer av at clutsjen går treigt på splinen, slik at den ikkje clutsjer heilt ut.

Det er eit lite hol i gearkassa der du kan sjå inn på clutsjen, mulig det går å smørje splinen gjennom dette holet eller må den deles for å utbedre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

har samme problem med en 100-90 (fiat). lurer på om du/dere har funnet noe svar på dette ?

 

har sett på alle stag osv under hytta og de er fine.

men det hender at frontlasteren beveger på seg når jeg prøver å løfte/senke trepunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Er 100% sikker på at det er krana under sette ditt som er problemet, for vær gang du går inn i hytta subber beine borti den så den skrus litt å litt igjen. Alle Fiat med mere enn 4 sylinders motor er det delt gir og baksstus. Du ser det det lett under høyre stig trinn, på kassa der sitter det en 27 mm plugg dette er nivå pluggen på kassa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med siste svar. Jeg kommer stadig borti krana med foten.

Jeg lurer på om noen har godt forslag til ny girstang-kule til Fiat'n?

Jeg trenger ei med el-knapp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Sett på/bygg på en Ford 40 serie (7840SLE) vendegir clutchknapp på gir stangen på 110-90, koster litt med den holder lenge den knappen. Får kjøpt både knapp og festearm for knappen og skrue. Kapp stange litt nedopp og sveis på feste armen for clutchkanppen. *Har gjort på en Fiat med trima clutch.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg kontaktet lokal A-K avd men de var usikre på hva som ble rett kule. Har du mulighet til å finne nærmere beskrivelse på hva jeg trenger, evnt. delenr?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...