Gå til innhold

Ford 3000, justere bremser


Gjest

Anbefalte innlegg

Hehe... dere er vel snart lei av mine Ford 3000 spørsmål.

Men jeg må si at det er til veldig hjelp for meg å kunne spørre dere om råd her inne. Spesielt når jeg ikke er vant med å skru traktor! :)

 

 

Denne gangen er det spørsmål om bremsband justering.

Jeg ser at det at der skal være en justeringsskrue (samme løsning som f.eks håndbrekksjustering på BMW E39 for dem som kjenner den bilen).

Man skal altså kunne stikke et skruejern inn i trommelen fra utsiden og vippe et tannhjul sideveis.. dette strammer bremsebåndene.

MEN... må man ta av bakhjulet først eller er dette en operasjon som kan gjøres med hjulet på?

Jeg ser i bruksanvisningen, og de skriver ikke noe om å ta av hjulet, men på tegningen som teksten henviser til så ser det ut som om trommelen er uten hjulet/felgen påsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... dere er vel snart lei av mine Ford 3000 spørsmål.

Men jeg må si at det er til veldig hjelp for meg å kunne spørre dere om råd her inne. Spesielt når jeg ikke er vant med å skru traktor! :)

 

 

Denne gangen er det spørsmål om bremsband justering.

Jeg ser at det at der skal være en justeringsskrue (samme løsning som f.eks håndbrekksjustering på BMW E39 for dem som kjenner den bilen).

Man skal altså kunne stikke et skruejern inn i trommelen fra utsiden og vippe et tannhjul sideveis.. dette strammer bremsebåndene.

MEN... må man ta av bakhjulet først eller er dette en operasjon som kan gjøres med hjulet på?

Jeg ser i bruksanvisningen, og de skriver ikke noe om å ta av hjulet, men på tegningen som teksten henviser til så ser det ut som om trommelen er uten hjulet/felgen påsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter denne plastpluggen da bak på trommelen? ...i og med at hjul ikke skal av! :)

 

Og det gjorde godt å se at jeg slipper kave med et digert dekk :)))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bremsene justert. Gikk kjempeflott med en enkel garasjejekk :)

Men jeg må nok bytte bremseband på venstre siden... der var det metall mor metall, mens på høyre side var det knallgod bremseeffekt.

Kanskje ikke så rart hvis man ikke har låst pedalene sammen og kun benyttet venstre bremse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...