Gå til innhold

tørt høy i firkantball


Gjest

Anbefalte innlegg

jeg har en hest som blir veldig dårlig i magen av ensilasje. vanligvis har jeg foret han med tørt høy fra småballer. vi har nå fått firkantballer som visst nok skal inneholde tørt høy. av selger er vi blitt fortalt at dette skal være samme høyet som i de små ballene og at den eneste forskjellen er at dette høyet er pakket i plast før transport. hesten min blir like dårlig av dette høyet som av ensilasje... ser det en prosess i høyet når det er pakket i plast? virker det sannsynlig at dette høyet er likt som høyet i de små ballene? jeg mistenker at dette blir som veldig tørr ensilasje....?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Har diskutert dette med vetriner som driver med hest og har egne. Både eg og vetrineren har hester som reagerer på plastpakket høy/ensilage. Dvs løs mage. Men vi velger dette kontra luftveislidelser pga støv i tørrhøy. Har gitt biola til den aktuelle hesten og det hjelper. Tips fra vetriner, får tarmbakterie floraen i balanse. Evnt probiotika som er reseptfritt. Både hos meg og vetriner er det snakk om kalderaser, hvilken type rase er det hos deg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Perska_1

Det er veldig sjelden at noen legger plast på høy før transport???

Men det er jo mulig. Så jeg får gå ut fra det.

 

Hvertfall kan høyet inneholde noe fukt hvis omgivelsene har høy luftfuktighet på det tidspunkt plasten blir lagt på. Da vil du kunne få en viss gjæring i ballen på samme måte som tørr høyensilasje. Så da kan det komme f.eks. gjærsopp og muggsopp.

 

Så er det et annet forhold: Hva skjedde med høyballen før den ble lagt plast på? Hvis den var stor og hardt pakka må den være ABSOLUTT tørr før dette kan gjøres. Hvis ikke kan det skje en gjæring inni ballen. Enten med gjærsopp eller muggsopp. Gjæringa stopper da ikke opp siden det ikke er plast på og det er full oksygentilførsel.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Det vi plastpakker er bakketørket av og til viser forprøvene at tørstoffprosenten er høy nokk til at det kunne ha blitt lagret uten plast men det vet man ikkje ved pakking. Og eg har heller ikkje tørke til høyet. Og på vestlandet er ikkje tørkeperioden alltid like stabil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hesten min er en holsteiner. altså en varmblods ridehest. har tidligere forsøkt både biola og probiotika når han har vært dårlig pga høy - uten særlig suksess.

men dere tenker at det kan bli en form for gjæringsprosess (nesten som med ensilasje??) når dette høyet blir pakket i plast? det er snakk om store, faste baller. tett pakket. høyet ser fint ut. nesten mistenkelig grønt på farge, lite støv. lukter bra - lukter ikke som ensilasje heller.

det eneste er at hesten altså blir mistenkelig dårlig i magen og jeg er ikke sikker på om jeg kjøper argumentet om at de har pakket det i plast før transporten over fjellet... \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jotunheim_1

Eg heng meg på Perska her. Det er meget uvanleg å pakke høy inn i plastikk for transport. Kvifor skal ein det med lagertørt (transportørt) høy? Det må da vera uøkonomisk?

Eg vil tru at dette var høyensilasje eller nesten tørt høy som ein måtte pakke på grunn av dårleg vær i sikte (det treng ikkje vera dårleg for det).

Spør om nokon du kjenner vil sjå på det, f.eks. ein bonde eller landbruksrådgjeving dersom du vil ha ei ekstra vurdering.

Er det vanleg at hestar ikkje toler høy på grunn av støv?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Var på foredrag på travbanen med ein norsk veteriner som hadde foredrag om luftveislidelser. Støv fra høy og manglende renhold i stall er et stort problem, og har stor økonomisk betydning i konkuranse. Så at det er dårlig økonomi å plastpakke tørrhøy kan nokk diskuteres.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei

Det finnes ingen god grunn for å pakke inn tørt høy.

kun fordi det ikke er lagringstørt. Innpakket gras kan gjerne være av god kvalitet, men det er ikke mat til hest. Hesten har en veldig følsom mage og har lett for å reagere på for som er pakket inn. det blir en prosess uansett.

Noe av grunnene til utstrakt bruk av innpakket gras etter det er fortørket er at dette er en forholdsvis enkel prossess som produsent kan ha stor kapasitet til.

Det er vanskelig å dyrke tørt høy på grunn av ustabilt vær rundt slåttetidspunkt.

Hvis produsent har tørke kapasitet inne, så er det fult mulig å produsere godt høy som hesten egentlig skal ha. Høyet bør ha en tørrstoff prosent på for på 87 eller mer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...