Gå til innhold

Utvendig pto-bryter.


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg savner det sårt når jeg holder på å vinsje i skogen, traktoren går jo nesten hele dagen,og jeg synes det blir unødvendig slitasje på kraftuttakskryss og kjeder viss en lar vinsjen stå å snurre hele dagen..

Noen som har litt elektrokunskaper som kan være til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke det som originalt (ekstra-)utstyr?

Og er det ikke bare utkobling og ikke innkobling?

Men uten å ha studert opplegget så gjetter jeg på at det er nok med å legge opp en bryter til. Det er jo bare så du får styrestrøm til det releet/magnetventilen som er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FK monterte utvendig PTO-kopling både for på og av. Litt styr når ein skal kople det på første gangen,,men elles veldig fint...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Dere MÅ ikke finne på å stikke armer og eller bein inn i lessevogn/presse-pickup, vedmaskin og lignende med kraftuttaket kun koblet ut med kraftuttakskløtsjen og en slik elektrisk bryter! En bitteliten kortslutning, så sitter du med skjegget i pickupen, så å si.. Tenk sikkerhet og kobl ut spaken fysisk, stopp aller helst motoren også!!

 

Har gjort den tabben med å bruke bare el-bryteren selv ved fastkjøring i pickup, men det skjedde heldigvis ikke noen kortslutning da. Tenkte imidlertid på det når jeg var inne i traktoreb igjen, at det der var litt risikabelt gjort...

 

Når den moralprekenen er sagt: Har traktoren den ekstra kontakten på innsiden av høyre bakskjerm montert, med en plugg du kan trekke ut som sikkerhetsanordning? I så fall er det bare å koble en bryter mellom de to polene på kontakten. Mangler denne kontakten, så må man legge opp litt selv. Kobles fortrinnsvis i serie med bryteren i spakhåndtaket, slik at begge brytere må være aktivert for at PTO skal være innkoblet (sikkerhet igjen). Kobler du i paralell, så er det nok at bare den ene bryteren er aktivert for at kløtsjen skal koble inn.

 

Fargene på ledningene har jeg ikke for hånden akkurat nå, men har du litt peiling på bilelektro er det fort gjort. Klipp en av lederne til bryteren inne i spakhåndtaket, og forleng begge de to ledningsendene til en utvendig bryter/kontakt.

Det er hipp som happ hvilken leder man klipper, enten den som kommer fra sikringsboksen eller den som går videre til magnetventilen.

Når du da aktiverer den utvendige bryteren og slik forbinder de to avklipte lederne, så virker den vanlige bryteren som normalt. Slår du av bryteren _enten_ ute eller inne, så er kretsen brutt og kraftuttaket stoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...