Gå til innhold

Case Mx135 eller MF 6290?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Rune_Hollerud_Bjerke_1

Skal legge ned drifta hjemme nå, og skal i den forbindelse kvitte meg med min 07 JD 6430 og 85 Fiat 680dt.

 

Da skal jeg ha igjen en traktor som jeg fortsatt kan bruke til litt massekjøring for div firmaer.

 

Vil ha en litt tyngre traktor enn 6430 og litt rimeligere traktor. Ser at man kan få ganske greie Mx135 for en noenlunde fornuftig pris. Samme med MF6290.

 

Hvordan er kjørbarheten på disse maskinene? HAr kun erfaringer fra div JD og Fendt.

 

Ser at case maskinene har såkalt powershift, hva menes med dette? Hvis noen orker hadde det vært fint med en liten forklaring på de forskjellige transmisjonene i disse traktorene.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal legge ned drifta hjemme nå, og skal i den forbindelse kvitte meg med min 07 JD 6430 og 85 Fiat 680dt.

 

Da skal jeg ha igjen en traktor som jeg fortsatt kan bruke til litt massekjøring for div firmaer.

 

Vil ha en litt tyngre traktor enn 6430 og litt rimeligere traktor. Ser at man kan få ganske greie Mx135 for en noenlunde fornuftig pris. Samme med MF6290.

 

Hvordan er kjørbarheten på disse maskinene? HAr kun erfaringer fra div JD og Fendt.

 

Ser at case maskinene har såkalt powershift, hva menes med dette? Hvis noen orker hadde det vært fint med en liten forklaring på de forskjellige transmisjonene i disse traktorene.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6290 har dynashift hvilket vil si fire gruppegir, høy-lav som kun kan skiftes med gruppegiret i fri, og fire hurtiggir. tror det i alminnelighet er en vel ansett giring, ulempen er vel at høy-lav skiftet skjer rundt 7-8 kmt altså midt i \&quot\;smørøyet\&quot\; for en del landbrukskjøring. betyr vel ingenting i transport. mener det er speedmatching, men ingen annen automatikk.

 

tror ikke mx har fullpowershift, er vel semipowershift med 4 hurtiggir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mx 135 og 6290 har ganske like måter å gire på, med 4 clutchfrie gir og gruppe gir, men personlig så liker jeg powercontrol spaken på mf`en bedre en vendegirspaken på case`en i og med at den ineholder flere funksjoner som clutch og girvelger . den kan helt erstatte clutchpedalen.

skal du kjøpe 6290 bør du kjøpe en med loadsensing hudraulik og krysspak i armlenet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune_Hollerud_Bjerke_1

Har hørt mye bra om Case 5140 og 5150 også, men er redd for å kjøpe meg problemer også. De har jo ofte gått veldig langt. Har bestandig hatt traktorer med veldig lavt timetall her på gården, så alt over 3000 timer virker veldig mye.

 

Hva med 6180-6190? Er dette bra traktorer også?

Har også sett på en 6270.

 

Prøvde en 6250 i går, men den hadde gått 7000 timer, og bar preg av det. Men likte traktoren godt med tanke på vendegir osv. Vendegiret var jo overraskende bra. Skjønte ikke åssen hurtiggirene virket, og hadde dårlig tid, så det fikk jeg ikke prøvd. Har hørt at Case er litt mer hardhendt med vendegiret og hurtiggir. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Etter hva jeg har hørt skal Maxxum være veldig fin på hurtiggir/vendegir. Men jeg ville nok prøvekjørt traktoren før en eventuell handel. Ser ut som den har vært brøyterigget. Kan være hardt kjørt fordi om den ser veldig fin ut.

 

Traktoren du prøvekjørte, var det en MF 6250??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at traktororer i klassen 130+ oftest går i kombinasjon landbruk/entrepenør arbeid,så jeg tror du skal være svert heldig om du finner en traktor i den alderen som har gått under 3000timer.Det er 5-6 år siden MF 6200 serie ble til 6400 serie.

6100 serien er jo enda eldre og den var preget av en del el-feil i starten,men komponentene ble forbedret etterhvert som feilene \&quot\;tikket\&quot\;inn.

6100 kunne man få med elektronisk og mekanisk vendegir,men ikke kløtsjfritt desverre.

Hurtiggiret på 6200serien betjener man med vendegirspaken.Trykk spaken opp for og gire opp og ned for og gire ned når du kjører forover.Omvendt i revers.

Har ikke mye erfaring med denne typen Case,men vi hadde en MX100C på demo en gang.Husker spesielt at hurtig giret bråkte mye ved gir skift,men vet ikke om det har vært noe mye tull med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Nå vet ikke jeg hvor mye penger du skal bruke på brukt traktor, men det ligger noen Case MX traktorer på finn.no. De har vel \&quot\;soft shift\&quot\; på vendegir/hurtiggir.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune_Hollerud_Bjerke_1

Det vvar nok en 6255 ja. Den blir litt liten, men var en hyggelig liten sak.

 

Så soft shift er kun på mx serien, og ikke 5140/5150 traktorene?

 

Blir mange spørsmål her, men har sett på ts115 og tm serien til NH også. De skal vel også være solide?

Hva slags transmisjon er det i de som oftest?

 

Hadde ikke tenkt å legge mer enn max 300 000kr i dette, men får jeg ikke en bra traktor i denne størrelsen for den summen så må jeg jo legge i litt til. Men da kan jeg snart like gjerne beholde 6430`n.

 

Tusen takk for svar fra dere alle. Det hjelper masse. Da har jeg utelukket 61 serien til MF og mest sannsynlig 5140/5150 på grunn av hurtiggir og vendegir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6255 og 6265blir kansje i lettese laget til kjøring med dumperhenger ol. 6270 og 6290 ser svert lik ut men 90`en har kraftigere forraksel og den store bakenden så der er det også litt større rom for oppjusteringer av motor, 160-180 hk burde gå greit. greier du deg med litt mindre motorefekt kan 6270 vere et greit alternativ, Har en 6270 selv men de orginale 120 hestene er litt godlate. Hadde før denne en fiat 110-90 turbo og det var rene raketten i forhold.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
heisann. ville heller anbefalt en New Holland TM. skal du ha Case MX, så gå for 150/170 heller enn 135, den har mye svakere bakpart, og du raserer fort differensialen med litt ekstra guffe og mye veikjøring med henger. NH TM har 6-trinns hurtiggir, evt full-powershift, har solid kropp og tåler en del. har i likhet med MX rundt 105-110l hyd.kapasitet, mens TS bare har 76.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei.. vil anbefale deg ein mf 6290 de er bare heilt rå traktorar som de går an å få møkje hk ut av viss ein vil, men dei er ganske spreke og sterke frå før av og då.. så der dei jo forholdsvis moderne ut, god komfort, og vendegiret er jo berre heilt supert! ville funne in så ikkje var gått meir enn 3000 t og som ser fin og velholdt ut... lurte sjøl på og kjøpa ein 6290 tidlegare i vinter men kom over ein lite brukt mf 6470 me lasstar som eg syns va ganske billige,,som eg heller kjøpte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vil ikke anbefale MF 6290 til mye veikjøring. Har kjørt en sånn med dumperhenger for en entreprenør her i Troms og verre kenguru etter vei har jeg ikke opplevd. Det gynget noe helt forferdelig og girsystemet er vel litt smak og behag. Ville nok heller gått for en Case. En John Deere 6800 ville vel kunne gjøre jobben den og. Det er og en slitesterk maskin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vil på det sterkeste anbefale dumperjohan å gå til innkjøp av en luftrykksmåler, samt et lynkurs i å bruke den, å sjekke samt å tilpasse luftrykk er noe mange slurver alt for mye med
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

He-he. Hadde vært morro å hatt oppskrifta på åssen ein bygger traktor som hopper.

 

Uff,uff,at voksent folk kan skrive sånt i fullt alvor. Å atpå alt sammen i sammenheng med traktoranbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
bare for å nevne det, Good Year dekk er vel kjent for å være alt annet enn runde. til veikjøring passer nok Vredstein, ettersom ribbene overlapper hverandre mye. dette har vel ikke noe med saken å gjøre men...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...