Gå til innhold

Vognkort med hengerbegrensinger???


Liksombonde

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva som skjer her..

Kikker litt på å kjøpe ny henger og gikk inn på kalkulatoren for å se hva som blir aktuelt ang vekt...

Det ikke kalkulatoren sier noe om er hva vognkortet sier om henger vekt?

På min nye MF 5455 står det tydlig i vognkortet at hengervekt er 3 tonn uten brems, og 6 tonn med brems.

Ser for meg mye problemer med å forklare rette person fra øvrigheten at han bare skal glemme vognkortet og høre på mine gode argumenter om 1,5 ganger maskinvekt og 7 Hk pr tonn...

En annen ting 7 hk pr tonn er dette inkludert Boost funksjonen (som jeg kun har på de 2 øverste seriene eller ordinær hestekreftene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalvekt på henger:

Som regel har du lov til å føre 3 tonn fra henger til traktor (belastning på krok)

 

Traktorens totalvekt ganger 1,5. Dvs. har traktoren 9 tonn totalvekt kan du teoretiskt dra en henger med totalvekt på 16500 kg. Men husk. Da må traktoren være \&quot\;loddet\&quot\; ned i front samt at krokvekten er på 3000 kg. Totalt sett må traktoren veie 9000 kg inkl det du har dratt over fra henger.

 

F.eks veier traktoren 5000 kg og du trekker en henger som ikke fører over noe vekt og du ikke har loddet ned traktoren, kan du ikke dra tyngre enn 7500 kg totalt inkl henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhengervekten kan maks være 1,5x aktuell vekt på traktoren

Eks.

5 tonn trakktor + 7,5 tonn tilhenger = samlet vogntogvekt 12,5 tonn

Dette kan også bli begrenstet av min 7 hk pr tonn. I dette eksemplet minimum 87,5 hk.

 

Er tillatt tilhengervekt i vognkort oppgitt til 6 tonn kan ikke denne traktoren trekke en tilhenger som er tyngre en 6 tonn på akslen(e) + evt. det som blir overført til traktoren vi kroken. Det som blir overført til kroken blir også begrenset av tillatt koblingslast i vognkort.

I tillegg må man passe på at ikke tillatt baksellast blir overskredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...