Gå til innhold

Brukt traktor JD eller Deutz?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe brukt traktor med 4-hjulstrekk og laster.

Skal se på to stk den ene er

Deutz Fahr DX 110 A 6 syl med 110 hk

1982 mod ca 6000 timer, Trima 1810 frontlaster

og stor skuffe, 230 cm bredde.,Max hast: 45 km/t, med 24 og 38 dekk

 

Den andre en John Deere 3040, 6 syl 92 hk

1983 mod ca. 8300 timer,med Trima 1320 laster, 30 km/h, 28 og 38 dekk

 

Skal bruke traktoren på småbruk til snøbrøytng ( 500 m gårdsvei )

og på vedskog, litt vedproduksjon, lettere tømmerdrift.

Er mye snø her på Nordmøre til tider, så min lille trofaste MF 135 76 mod blir hengende på buken :)

 

Framkommligheten på JD er vel noe bedre på djup snø i skogen, men er redd lasteren er spe på en så stor traktor.

Deutz har solid laster , og bra fart etter veien, kjekt til å kjøre ut vedpaller til kunder med.

Lurer mest på hva som lønner seg når det gjelder holdbarhet og vedlikeholdskostnader. Og hva folk er inne mener om det.

Begge ligger mellom 80-90 tusen kr. Og er momsfrie, noe som passer meg bra da jeg ikke driver stort nok til å utgiftsføre mva.

 

Mvh. Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viking007_1

Har tenkt å kjøpe brukt traktor med 4-hjulstrekk og laster.

Skal se på to stk den ene er

Deutz Fahr DX 110 A 6 syl med 110 hk

1982 mod ca 6000 timer, Trima 1810 frontlaster

og stor skuffe, 230 cm bredde.,Max hast: 45 km/t, med 24 og 38 dekk

 

Den andre en John Deere 3040, 6 syl 92 hk

1983 mod ca. 8300 timer,med Trima 1320 laster, 30 km/h, 28 og 38 dekk

 

Skal bruke traktoren på småbruk til snøbrøytng ( 500 m gårdsvei )

og på vedskog, litt vedproduksjon, lettere tømmerdrift.

Er mye snø her på Nordmøre til tider, så min lille trofaste MF 135 76 mod blir hengende på buken :)

 

Framkommligheten på JD er vel noe bedre på djup snø i skogen, men er redd lasteren er spe på en så stor traktor.

Deutz har solid laster , og bra fart etter veien, kjekt til å kjøre ut vedpaller til kunder med.

Lurer mest på hva som lønner seg når det gjelder holdbarhet og vedlikeholdskostnader. Og hva folk er inne mener om det.

Begge ligger mellom 80-90 tusen kr. Og er momsfrie, noe som passer meg bra da jeg ikke driver stort nok til å utgiftsføre mva.

 

Mvh. Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg kjenner ikke så godt til John deere, hva slags hytte er det på den? - men har ingen problemer med å anbefale Deutz.

Det som var og delvis er bra med Deutz er drivstoff forbruk, slitestyrke og generell kvalitet, denne traktoren har en 6-sylindret luftavkjølt motor. Jeg vil tro at det er himmelvis forskjell på drivstoff forbruket i DX sin favør kontra JD selv om det er nesten 20 hester mer i deutz?n. Dx-serien var moderne traktorer sent på 70-tallet og tidlig på 80-tallet: stor og romslig hytte, mye glass, gearspaker på høyre side og ryddig fører miljø. Er ikke sikker på hva slags framaksling som sitter på denne Dx?n, men liten svingradius, smidighet og fremkomlighet har aldri vært Deutz sin sterkeste side, der er nok JD bedre. Andre ting som har vært bare middels med deutz er løftehøyde, senkefart og funksjonalitet på trepunkten.

Begge traktorene har gått noen timer så tilstand vil jo si noe om hvordan de er behandlet og hvor mye traktor som er igjen. Umiddelbart virker deutz?n med 6000 t som et bedre kjøp enn JD med 8300 t, men kan jo hende mye er byttet på JD og at slite deler på Deutzen er modne for utskifting..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Begge to er solide trauste slitere, med sine egne pluss og minus. Deutzen er i allefall mye lettere enn JD\'\'\'\'n å gå ut og inn av. Det teller endel hvis du bruker den til \&quot\;vedtraktor.\&quot\; Er Deutzmotoren i orden så starter den også utrolig lett. Men, varmeapparat på Deutz er et minus om vinteren. Det har bare to stillinger: Kaldt eller iskaldt. Noen har Eberspächer dieselvarmer i hytta, men de er det stadig problemer med. Det er også vanskeligere å få tak i brukte deler til Deutz siden det finnes langt færre av dem. Brukte JD-deler finnes ofte på Felleskjøpet Koppang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viking007_1

Hei og takk for innspill.

 

Begge har nok sine minuser og plusser ja, men er nok sikkert enklere med brukte deler på JD da det er solgt flere av dem. Det sitter ei SG2 hytte på den, så den er stille og fin sånn, og varm, men litt trang kabin, det med ei dør venner en seg til, sitter jo som oftest lastespaker og gir på høyresida uansett.

Dieselforbruket er nok ulikt ja, men blir vel ikke så voldsomt med timer pr. år, så vedlikeholdskostnadene blir viktigere.

Heller nok litt til JD, er farten og lesseapparatet som frister meg med Deutz\'\'\'\'n, jeg skal se og prøve begge, så vi får se.

Ang. hester er det visst kurant og stille opp JD , har prøvkjørt en 3040 med 120hk og 9600 timer, eieren var veldig godt fornød med den. Det er vel en 5,9 liter i den og 5,6 i Deutz\'\'\'\'n hvis jeg ikke husker feil.

Lasteren på JD holder nok til mitt bruk, er bare redd at det lett å kjøre den forderva med skuffe i tung snø eller pallegaffel/skjær i lunna med over 4,5 tonn som skuver på. Så må nok være litt forsiktig ja.

PS! De ligger forresten ute på finn.no

Er det noen som har lignende høvelig traktor til salgs så hører jeg gjerne fra dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

drit i merk her kan det lages argumenter for både den ene eller den andre-eller ingen av dem/

jeg synes du skal ta en passe lang tur i begge to å la feelingen bestemme,jeg liker alt untat jd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det finnes mye brukte deler til JD. Men IKKE til 30serien. Det ble ikke solgt all verden av disse sekerne. Spør på Koppang. Nye gearkassedeler til denne skyssen se svindyrt.

Når kassa ryker på disse er det dårlig med brukte deler å få tak i og derfor havner de på hugging.

Husk hva Øystein Sunde synger om..

Derimot 20 serie er det haugevis med brukte deler pga det er volum modeller.

Tror jeg har foretrukket Deutzen hvis jeg skulle velge av disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...