Gå til innhold

perkins motorer


Gjest

Anbefalte innlegg

hei er det noen som veit noe om perkins ad 4.203?

den er vel brukt i mf 86 tresker samt de første mf 65 og 165,stemmer dette er det flere maskiner som har de?

er det andre perkins motorer som har likt inn feste? tusen takk for all info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei er det noen som veit noe om perkins ad 4.203?

den er vel brukt i mf 86 tresker samt de første mf 65 og 165,stemmer dette er det flere maskiner som har de?

er det andre perkins motorer som har likt inn feste? tusen takk for all info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MF 560 har den motoren, men den er ikke nysolgt i Norge. Endel Catepillar trucker har og den motoren men de fleste av dem er vel hogget for lenge siden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei det er en fin gammel dumper jeg har med perins 3.152,motorn er nå grus.

Er ute etter større motor når det først må gjøres noe har hørt at ad4.203 er lik og passer i foruten at den er 4 sylindre.

Hvordan er det med etterkommeren a4.212 er den lik?, er det store forbedringer på den?

Hvordan er det å skaffe og å bruke adapter mellom motor og transmisjon? er det noe alternativ,kan en sette i hvilken som helst motor da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Hva slags dumper er dette? Er det en traktortransmisjon inni den, eller er den bygget på noe helt annet?

Jeg spør fordi Perkins traktormotorer har kløtsjhuset støpt sammen med motorblokka, men en industrimotor har løst, skrudd kløtsjhus. En skurtreskermotor passer f.eks. ikke i en traktor på grunn av dette. Små detaljer som peilepinnen og oljefilteret kan også være plassert helt annerledes, men de lar seg jo gjøre å flytte. Det må du ha i tankene

når du tenker på å kjøpe en gammel motor. Dersom det er plass til motoren i lengderetningen er det ingenting i veien for å sette inn en fire-sylindret motor når du først er i gang. Og da kan du like gjerne gå for en 4.236 eller 4.248-motor som en 4.212. De er jo like store utvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Litt på sida av temaet, men du snakker om Perkinsmotorer som ikke passer om hverandre i traktorer og treskere nå Oddbjørn?

 

Jeg har sjøl tatt en motor fra en JD 1042 (tror jeg) tresker og satt inn i en JD 1640. Motoren på den treskeren er i alle fall den samme som den som blir brukt i 2040 og 2140. Til og med dieselpumpa er den samme. Så når det kommer til grønn tysker fra Mannheim går akkurat det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Ja, jeg mente Perkins. Infatningen mellom motor og transmisjon er hjerteformet på en traktor mens den er mer rund på mange andre installasjoner med Perkins. Hvis den hjerteformede svinghjulskåpa er støpt i ett med blokka så passer ikke den motoren mot en converter i en gaffeltruck. Valmet motorer er heller ikke like i skogsmaskiner, traktorer og treskere (Dronningborg og Sampo). Veivakselen har andre drev for oljepumpe og balanseringsvekter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei takk for fine svar! det er ikke lett å si merke men den består av en volvo 430 traktor u foraksel med moi dumper henger bak, kan lesse ca 6 m3 (han er bygd i norge).Jeg har fått pris overslag på overhaling ca 18 000+ mva,men motoren er svak m lass-selv med pen kjøring.- så enten blir det ny renovering og turbo? eller noe anna motor som passer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hi clutch huset sitter på motordet er jeg skråsikker på bytta clutchen for 3 år siden det var vanlig 2 trins clutch ifra øko-deler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest ohhaugen@outlook.com

Hei der ute i verden !!  Jeg ønsker å kjøpe en Perkins motor 4248. HDen skal sitte i en Hanomag 22 c. Hjullaster !!

Tlf. 93244302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...