Gå til innhold

Lettkjetting


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gaute_1

Hei!

Hva er anbefalt av lettkjetting forran eller bak på traktor, i forbindelse med transport av rundballer på boggihenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute_1

Søkte på lettkjetting og kom opp med 5 \&quot\;tråder\&quot\; hvor ingen gjaldt mitt spørsmål.....

 

Seriøse SVAR takk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1

Hei...

 

Ja takk, begge deler.......

Om du ska kjøre etter veg bør du ha rundt, vertfall bak.. Farli om bakenden skyt ut i en sving, Foran kan du trenge når du laster opp.... Dessuten har du berre foran, og da vil alle belastninga bli på foraksel......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute_1

Takk for svar.

 

Valtragutten: Jeg syns ikke \&quot\;SE DEG LITT RUND HER, IKKE NØDVENDIG MED 10000 TRÅDER OM DET SAMME.\&quot\;

er et seriøst svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valtragutten: Eg meiner seriøse svar er å svare på spørsmålet, eventuelt vise til link der ein finn svaret. SE DEG LITT RUNDT HER..... Det svaret kjem ikkje under seriøst svar etter mitt syn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Legg på bak. Hvis du må stå på bremsen med kjetting på bare foran er sjansen stor for at traktor og tilhenger sakser seg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Bare lurer på en ting, litt urelevant i forhold til spørsmålet, men håper det går bra gaute? Siden du har fått noen svar.

 

Men uansett så kjetting rundt er nokk det beste, siden du skal drive med transport. Men bak er nokk mest fornuftig siden hengeren flytter vekta frem i kroken og bakaksel.

 

Men når det gjelder brøyting så har jeg et annet syn på det. Om man bare skal ha framme eller bak, hadde jeg godt for fremme, serlig med front skjær. Bare jeg som har den oppfattningen?

 

Uansett, så skal jeg komme til mitt store spm. Er det noen som kjører uten kjettinger eller pigga hjul på vinterstid? Må bare si at det er prøvd og aldri igjen (uten last). Bakenden kom og det var et mareritt å rette opp. Når 5-7 tonn begynner å sakse, uten pigg/kjetting på et stort areal(brede dekk, 600-650 etc) er det så og si umulig. Men med en dose flaks og noe rutine gikk det heldvis bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen, INGEN, som anbefaler kjetting bare på framhjula på traktor. Latskap er en helt annen sak...

Når det gjelder transport med henger så oppnår du uten tvil best trekk-kraft og størst sikkerhet med kjetting på bakhjula. Framakselen er stort sett heller ikke dimensjonert for å ta ut all effekten.

Jeg tror også det er best med kjettingene bak når en driver brøyting. Da må traktoren heller belastes bak så en oppnår nødvendig trekk-kraft, om en ikke har behov for \&quot\;styrekjetting\&quot\;. Da kan en jo like gjerne bruke kjeting på alle fire, men det blir selvsagt tyngre å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Kjører med lettkjetting foran og skrupigg bak. Men det skal sies at vinterstid så blir det få traktortimer. Kun brøyting med freser og snøskuffe på laster på flat vei, og kanskje et lite lass flis på saga som kun er et par km unna, samt litt rundballer og annet på gårdsplassen. Ville ikke satset på digre lass med rundballer på bratte glatte veier med dette oppsettet. Grunnen er ikke latskap, men at det kun er plass til pigger bak, det er vel ca. 1 cm mellom dekk og skjermer på 412-en.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...