Gå til innhold

Problemer Valtra 900?


Gjest

Anbefalte innlegg

Lurte på om der er noen som kunne fortelle om eventuelle problemer som gikk igjen på denne modellen. Har hørt om svak clutch og problemer med gearkassa.....?

Har sterkt vurdert en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Lurte på om der er noen som kunne fortelle om eventuelle problemer som gikk igjen på denne modellen. Har hørt om svak clutch og problemer med gearkassa.....?

Har sterkt vurdert en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agrostar_1
Du skal få eit stort tips: Ikkje kjøp! Tungkøyrd traktor til dei grader, synkroniseringar blir halvvegs fort sletne på hovedgira, meget tørst motor, blir fort lett både framme og bak, eksisterar ikkje komfort, lita hytte. Ein traktor med grunnkonstruksjon ifra 70-tallet, til og med Zetor har utvikla seg meir.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har hatt forløper for 900 og var meget godt fornøyd med den, ingen problemer. Har nå en A95 og er meget godt fornøyd. Clutchen kan være en svakhet, men min erfaring er at det oftes er brukeren det ligger hos, brukes som hastighetsreguator.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jon_inge_eidem_1

Hadde en slik traktor på skolen der jeg gikk, så har noen timer i en slik i våronn arbeid, div..

Det jeg husker best av negative ting er at girkassa raste fullstendig da traktoren bare var 2-3 år, men bruken kan sikkert ta noe av skylda også her. Traktoren ble stort sett brukt av elever, og ble nok hardt brukt til tider...

Ellers så er det en sprek og smidig traktor, god hydraulikk og motor.

En gammeldags, trang hytte med tungvinn betjening trekker ned(mekanisk innkopling firehjulstrekk/sperre/kraftuttak bl.a.)

Denne jeg kjørte hadde kun 30 km gir, og ingen hurtiggir, mulig det finnes flere valg av transmisjoner?

Jeg personlig har bestandig trivdes bedre i de større modeller av valmet 6000- serie osv. Er helt andre traktorer enn de \&quot\;små\&quot\; valmeter, med dette er vel mye smak og behag, og hva som er ditt bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Bruken er i hovedsak i skogen. Spørsmålet var i all hovedsak om der var kjente svakheter med modellen. Tungvinte løsninger.... tja, alle maskiner har sine fordeler og ulemper, men jeg liker Valtra/Valmet og selvfølgelig også 6000-serien, men synes 900 er mindre og smidigere.

Noen som kjenner til svakheter som ikke nødvendigvis kunne spores til bruker? Alle traktorer kan kjøres i stå av enkelte, uansett merke....(noen tåler mindre enn andre, men alt kan brytes sund av de som bruker den hardt).

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Direkte svake punkt på Valtras 100 serie, er kulelager på gearaksel i kraftuttak. Disse er for svake kan byttes ut med rullelager.

Aksel for opplagring av Clutchpedal og bremsepedaler kan fort gå veldig

tregt ved manglende rengjøring og smøring. Clutch er nok litt svak men med fornuftig bruk holder den lenge. Forøvrig er dette smidige traktorer i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Takker for svar :) Har funnet meg et pent eksemplar som gearkassa har hatt overhaling og som ikke ser herpa ut. Blir nok et trivelig arbeidsredskap i skogen framover, bare ferien snart er over og man kan få ordnet kjøpet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Gratulerer med kjøp! Du kommer til å bli veldig fornøyd med din Valtra, særlig i skogen, å så holder den seg meget bra i pris, lettkjørt, smidig, enkel, god på kaldstart.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har nå fått traktoren hjem og gledet meg veldig....

Det skulle imidlertid vise seg at traktoren hadde en mengde feil. De fleste av mindre alvorlig art, men der var noen som ikke virket tillitsvekkende fra verkstedet: ingen olje på peilepinnen til hydraulikken og olje kun til min.merket på gearkassa/kraftuttaket. Turtelleren virket ikke og det ble oppdaget lekkasje i framkant hytta ved kraftig regnvær. Ingen arb. lys framme virket og heller ingen parklys/markeringslys eller nødblink.

Det gikk heller ikke å låse hytta.

 

Traktoren er nå sendt inn og selger gjør forsøk på å rette opp en skjev start.....

 

Traktoren bærer ikke preg av å være hardt kjørt eller tatt dårlig vare på.Faktisk ser den bedre ut enn de fleste jeg har sett.

 

Blir spennende å se fortsettelsen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo trist at en forhandler leverer ut en traktor uten og kontrollere noe som helst, så det bør de jo gjøre så fort som mulig.

Hvor mange timer har den gått?

Du sier den er pent kjørt/holdt, men det virker ikke akkurat sånn, når gearkasse allerede er overhalt, lite eller ingen olje og ingen turteller eller lys er orden.

Men du må bare passe på att alt blir rettet opp, ellers kan du true med og heve kjøpet, eller kjøpe en annen.

Kjøpte du den usett, siden ikke dette ble oppdaget før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktoren er gått 3485 timer.

 

Den ble solgt som verkstedkontrollert og jeg hadde en kjenning innom og kikket på traktoren før kjøp ble inngått. Han satt igjen med et intrykk av at traktoren virket godt holdt og testet nok ikke ut alle funksjoner.

Det med gearkassa var som tidligere nevnt av andre det problematiske lageret som hadde en tendens til å ry og skape en kostbar overhaling. I dette tilfellet hele 55000,-kr.

 

Kjøpesummen er ikke overført selger og vil ikke bli det heller før ting er utbedret. Om de ikke får det til vil jeg heve kjøpet. Verden er tross alt full av traktorer....

 

Gir ingen god følelse når det starter så skeivt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er olje bare til MIN-merket på gearkassa er ingen katastrofe. Er det til MIN så er det jo nok. Mer olje på kassa gjør bare att det går tyngre etter vegen. Att det er olje bare til MIN-merket etter reparasjon kan komme av: Verkstedet har først fylt olje til MAX-merket. Når traktoren startes og kjøres pumpes det olje fram i splittkassa og ut i trompetene, og oljenivået må derfor etterfylles 3-5 liter etter prøvekjøringen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest idar utsogn

Hei noe merkelig har skjed med traktoren min, det kommer ikke lengre strøm til elektroventilen på dieselpumpen når jeg vrir på nøkkelen, finner ikke ut om det er noe sikring heller til dette. det jeg har gjort for og få start på den nå er og koble strøm direkte fra batteri til dieselpumpe og da får jeg start på den.

noen som har kjenskap til dette problemet og hvordan jeg løser det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skjorte

sitter en rund plugg med mange koblinger over batteriet på torpedoveggen. Kontaktene inni denne irrer og det blir dårlig kontakt. Skru løs, gjør rent og smør med 5-56 eller kontaktspray. Voila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valmet 865S

Ledningene til clutchbryter sitter rett innenfor stigtrinn venstre side, hender de løsner på min 865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...