Gå til innhold

arbeidstemperatur


Gjest

Anbefalte innlegg

når vi starter opp NH tn 75 d 1999 mod kald så kan vi kjør 10-15 minutt på bra turtal etter vegen uten at den oppnår normal arbeidstemperatur. og dersom eg så kjører den litt roligare noken få minutt er temperaturen nede på kvitt igjen fort. har skjønt at det sikkert kan vera termostaten som er gåen. problemet er at eg ikkje ein gong veit kor den er. er det noken som kan skriva litt om korleis ein bytter termostat og om lufting etter på?

det er under 2 mnd sidan vi kjøpte den frå ak så det er vel garantisak, men da har vel litt meir å sei vist det er toppakningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar_1

når vi starter opp NH tn 75 d 1999 mod kald så kan vi kjør 10-15 minutt på bra turtal etter vegen uten at den oppnår normal arbeidstemperatur. og dersom eg så kjører den litt roligare noken få minutt er temperaturen nede på kvitt igjen fort. har skjønt at det sikkert kan vera termostaten som er gåen. problemet er at eg ikkje ein gong veit kor den er. er det noken som kan skriva litt om korleis ein bytter termostat og om lufting etter på?

det er under 2 mnd sidan vi kjøpte den frå ak så det er vel garantisak, men da har vel litt meir å sei vist det er toppakningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe toppakningen. Da hadde tempen gått opp til rødstreken(hvis du har det) og gjerne over det også. Det kommer av at eksos kommer ut i kjølesystemet og tvinger unna kjølevannet der termostaten er. Termostaten må ha kontakt med kjølevannet for å åpne normalt. Når den først åpner, skjer det voldsomt og vannet kommer ut av toppa på radiatoren.

 

Grunnen til dine problemer er mest sannsynlig termostaten. Den kan være defekt og hvis den har stått i traktoren siden den var ny, er det ikke uvanlig å bytte denne da. Det kan også hende at perla i plata har falt ut, slik at du får litt sirkulasjon om radiatoren. Sjekk samtidig om det er borret hull i den i tillegg til hullet for denne perla. Da er sjansen stor for at den har hatt defekt toppakning, eller har det. Dat slipper nemmelig dette hullet ut eksosen og slipper til kjølevannet og alt virker tilsynelatende normalt.

 

Termostaten finner du som regel i et eget hus festet til motorblokka og med slange til toppen av radiatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...