Guest ford_power_1 Posted June 12, 2010 Share Posted June 12, 2010 nokon som har tekniske kjennskaper til desse traktorane... Har tilbod på ein, men er problem med clutchen på den ein vent eller nåke so gjer at ikkje løyser ut... nåken som har vore bort i dette.. kva det vil koste og kvar mykje arbeid det er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 12, 2010 Share Posted June 12, 2010 nokon som har tekniske kjennskaper til desse traktorane... Har tilbod på ein, men er problem med clutchen på den ein vent eller nåke so gjer at ikkje løyser ut... nåken som har vore bort i dette.. kva det vil koste og kvar mykje arbeid det er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Deerer_1 Posted June 12, 2010 Share Posted June 12, 2010 Har den stått lenge i ro? I tilfelle kan lamellplata i cluthen ha klistra seg fast i svinghjulet.. Kan prøve å løsnes ved å starte traktoren i et høyt gir mens clutchen holdes inne og bremser eller håndbrekk er aktivert.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted June 12, 2010 Share Posted June 12, 2010 Jeg trodde 7740 SLE hadde våte lamellcluther. I så fall kan den ikke henge seg på svinghjulet som den forrige tipset om. Da må man nok inn med testverktøy og måle / sjekke funksjonen på kløtsjpedalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Deerer_1 Posted June 12, 2010 Share Posted June 12, 2010 Våte clutcher kan også klistre seg fast.. Skjer ofte bl.a. på motorsykler etter vinterlagring.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ford_power_1 Posted June 12, 2010 Share Posted June 12, 2010 problemet kom visst i vinter... det skjer ikkje nåke når ein sleppe ut clutchen... ingen av gira Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ford_power_1 Posted June 12, 2010 Share Posted June 12, 2010 slure ikkje nei ingen ting som virker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Deerer_1 Posted June 12, 2010 Share Posted June 12, 2010 Sorry, tolka det slik at du ikke fekk fridd ut clutchen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 En motorsykkelclutch står under press hele vinteren, og kan klistre seg, ja. Men de våte lamellcluthene i en traktor står vanligvis ikke under fjærpress. De blir trykksatt hydraulisk under kjøring og det er ikke noe problem at de henger seg under lagring. Enkelte av cluthene i en powershiftkasse kan ha fjærpress, men det er såpass høyere dreiemoment ute og går i en traktor at den klarer å løsne cluthen uten at føreren merker at den satt fast i det hele tatt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Virker hydraulikken? Sitter ei plate i svinghjulet som overfører kreftene fra motor til gearkasse/hyd/pto. Disse har hatt en tendens til å ryke, og gjerne også uten noen som helst forvarsel annet enn noe lekkasje fra svinghjulshuset. hvis denne ryker så stopper resten opp å virke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 hadde en 7840sle som jeg kjøpte ny 96. der skjedde noe lignende dette, ingen framdrift, men alt annet viret som normalt. det var en føler for oljetryet tilclutchenhvis jeg ike husker feil. veit ikkeom skrautvoll erpå tratorhusetistokelenger, men han stilte ihvertfall diagnose over tlf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Var ute for noe lignende på en 6640 SL. Wieren fra grispaken til girkassen går gjennom ei hylse som står på girkassen (under gulvet i hytta) Denne hylsa var defekt slik at når man satte girspaken i et vilkårlig gir så skjedde det ingenting da kassen ble stående i fri. Bare et tips! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 40 serie sl har ikke våt clutch.. Bare sle og sl dp. Funker hydraulikken ellers? 3 punkt og ekstern ventiler osv... Hvis ikke så er det antageligvis dempeplata i svinghjulet. Kan også være hylsa på wiren, men da vil det ikke være noen raksjon på visningen på dashbordet. Det kan også være en ventil i forbindelse med transmisjonen som har sprunget ut. Kjent problem hos alle a-k verkstedene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ford_power_1 Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 trepunkt virker.. det kom opp ein feil kode på den husker ikkje ka det va men... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted June 14, 2010 Share Posted June 14, 2010 Har du noe varsel for lavt oljetrykk på transmisjonen? sikringer i orden? noe annet som ikke virker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_6550_1 Posted June 15, 2010 Share Posted June 15, 2010 Det er mest sannsynlig en ventil til vendegiret som er gåen. hadde lignende problem her i vinter. kostet rundt 12500 ink. mva på ak-bardu å få fikset. skal du gjøre det selv er det vel bare 1000 lapp i deler. det er et lokk på høyre side i gir kassen du går inn i. det verste er vel og finne den fjera og låse ringen som er gått itur ventilen. lykke til Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Åge_1 Posted June 16, 2010 Share Posted June 16, 2010 Mener det er cluch både før og etter gearkasse på sle. Begge disse er etter det jeg har oppfattet avhengig av oljetrykk for å gå i inngrep. Mangler du hydraulikktrykk skal varsellampa oppe til høyre, med bilde av tannhjul på, lyse. Ellers så er jo dette traktorer som det er grunn til bekymring hvis det ikke piper og blinker i lamper:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ford_power_1 Posted June 17, 2010 Share Posted June 17, 2010 og kva meiner du grunn til bekymring?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.