Gå til innhold

Lufttrykk


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, har en ny 6830 med 650 og 540 continentaldekk. Traktoren skal gå mye i transport, noen som har råd om hvilket lufttrykk jeg bør ha i dekkene? Vil ha en mykest mulig ferd langs veien......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei, har en ny 6830 med 650 og 540 continentaldekk. Traktoren skal gå mye i transport, noen som har råd om hvilket lufttrykk jeg bør ha i dekkene? Vil ha en mykest mulig ferd langs veien......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åja_1
står nok i brukermnualen kva trykk du kan ha i keffor ein belastning. så får du bare prøver dg fram
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Lærte en grei hovedregel i mine år som student på Blæstad: Når dekket er 20% sammentrykket (i forhold til ubelastet) er lufttrykket greit i forhold til belastningen. Dekket tåler mer sammentrykking ved lav hastighet enn ved høy hastighet, så om du har mye transport bør du vurdere å øke trykket/minske sammentrykkingen. Min erfaring er at nødvendig trykk for å oppnå riktig sammentrykking er veldig avhengig av belastningen, så egentlig skal man justere trykket når man skifter redskap. Lærte også at på \&quot\;våronntørr\&quot\; jord går det en grense for skadelig jordpakking ved 0,8bar. Det synes jeg er vanskelig å få til i framdekkene når lasteren sitter på og det er redskap i den, selv jeg har relativt breie dekk (520/60-28 på TSA 110)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

En grei tommelfingerregel er at det skal være 3 mønsterklosser nede i jorden ved riktig lufttrykk på 65 profildekk av Michelin.

 

Runeav: 1.6/1.8 er da vanvittig mye luft!!!

 

På vår ts135a kjører jeg med 0.6 bar foran 0.7 bar bak med Xeoib 520/650 dekk. Fyller opp til ca. 0.9 bar det høyre bakdekket når jeg kjører med sidemontert beitepusser.

 

Ulempen med korrekt lufttrykk er at den store kontaktenflaten krever mye diesel ved veitransport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...