Gå til innhold

Valg av grassort


Gjest

Anbefalte innlegg

Har noen hundre daa med eng som slåes til kufôr. Det er alt mulig av jordtyper, myr, sand, litt leire, og enkelte steder mer stein enn jord. Det mester ligger nede i dalen, noe ligger opp mot tregrensa, det som kommer først om våren ligger nesten 2 uker bak det som kommer sist, det jeg skulle ønske var at alt var kommet ca like langt i utvikling når det skal slåes.

 

Det som kommer først skulle jeg tro timotei er greiest, men hva med det sommer ligger opp mot tregrensa. Vil hundegras være noe å satse på siden det kommer raskt i gang og må høstes tidlig? Det er relativt myrlendt, er det noen som har noe positive erfaring med strandrør? Eller bladfaks?

 

Hva med der det er svært utsatt for tørke, der det er mer stein enn jord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1

Eg ville gått for timotei på alt. Type er avhengig av hvor i landet du bor, men i sør ville eg hatt grindstad. Dette pga timotei har liten foringing av forkvaliteten i forhold til det og stå 10 dager ekstra etter skyting. Da vil du kunne ta alt i ein samlet slott. Om noe har akuratt begynt skyting mens noe er ferdig vil det ikkje gi samme utslag som i raigras.

Har og studert strandrør men har kommet til at det blir dyrt og vanskelig å få tak i nokk frø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Perska_1

Har startet for fullt å prøve ut timotei+strandsvingel. Har prøvd strandrør uten spesielt hell (vanskelig å få den til å etableres). Timoteien kjenner vi jo, men strandsvingelen er svært lite brukt i landet og det har vært vanskelig å få tak i frø. I Sverige, Finland og Danmark er strandsvingelen (kalles rörsvingel i Sverige og Finland) mye mer brukt enn i Norge.

 

Strandsvingelen har næringsinnhold omtrent som engsvingel men blir mye større. Har også mye større rotsystem som er gunstig med hensyn til bæreevne i myrjord og skal også være tørkesterk. Strandsvingelen er seinere enn timoteien og gjør at enga holder næringsverdi lengre enn timoteien som taper seg fort etter blomstring hvis temperaturen er høy.

 

Har i vår testet tre typer strandsvingel: Karolina(Finsk) , Swaj (Svensk) og Kora (Tjekkisk). Kora som har blitt solgt i Norge i flere år spirte nesten ikke i det hele tatt. Karolina var bedre men Swaj hadde en enorm etableringsevne. Så jeg har satset på Swaj. Kan være tilfeldigheter, men det var nå det jeg registrerte.

 

Strandsvingelen er spesielt voksevillig på andreslått osv. Raisvingel er krysning mellom raigras og nettopp strandsvingel. Strandsvingelen er temmelig grov og blir ofte betydelig kraftigere enn timoteien. Smakeligheten på beite kan også være et problem. Swaj skal være avlet på smakeligheten.

 

FK selger ikke strandsvingel. Det gjør Strand Unikorn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Matheas Amb

Hei.

Jeg har også prøvd å så litt strandsvingel av typen swaj i år.

Hvordan er din erfaring anngående avling, gjødsling osv fint om du forteller litt om din erfaring.

Mvh

Matheas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...