Gå til innhold

Lufttrykk


Gjest

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp montert Nokain TRI 2 industri dekk fremme på den ene traktoren som går i brøyting. Men lurer på om noen har erfaringer med hvilket luftrykk som kan passe. Dimensjonen er 480/65-28. Selgeren var litt usikker på hvor mye det burde være. Kan også legge til at det er frontskjær ca 900kg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein
Vi har nettopp montert Nokain TRI 2 industri dekk fremme på den ene traktoren som går i brøyting. Men lurer på om noen har erfaringer med hvilket luftrykk som kan passe. Dimensjonen er 480/65-28. Selgeren var litt usikker på hvor mye det burde være. Kan også legge til at det er frontskjær ca 900kg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Gikk inn på nokian sine heimesider og så at lufttrykket på den dimensjon av TRI 2 skal være 320 kpa. Ellers så mener jeg at du bør bytte selger hvis han ikke vet sånt når han selger dem til deg. \;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeppa_1
Det lufttrykket er vel hvis man ønsker å kjøre med den belastningen som står der. 320kpa er forresten 3,2bar. Og ett hjul kan bære en ca.vekt på 3540kg eller noe i 50km/t. Altså bare å ta fram kalkulator å regne seg fram. Jeg hadde kjørt med mindre luft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeppa:

 

På MF`en min så er det xeobib dekk som skal ha max 1 bar og min 0,4 bar hvis jeg ikke husker feil. Hvis jeg skulle hatt et skjær på nesten et tonn fremme så hadde jeg fylt i luft med påkoplet redskap til det hadde sett fornuftig ut å kjøre med. Men TRI dekkene er dekk alà lastebil/bil og jeg tror dermed at det er viktig å følge det som står, ikke for mye opp og ned på trykket ihvertfall pga kjøreegenskapene. Men men, er jo ingen ekspert på dette jeg heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Kjører tri dekk med det som var anbefalt, mener det står på dekket og.Har ikke fylt i de på 5år.

Prøvde med lite luft først, men da bulte dekkene veldig, prøvde så med rett luft trykk og dekkene blei meget komfortable.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Dekkene har ca300 psi i dag. Mulig jeg formulerte meg dårlig, ang selgeren. Spørsmålet var vel helst om det var vanlig å ha noe lavere trykk når en ikke belaster dekke fullt ut. For på den måten om mulig få noe bedre komfort (mer fjæring i dekkene) ( det var det selgeren var usikker på om ville fungere )

Men ser at \&quot\;valtra\&quot\; her allerede har prøvd det uten suksess så da slipper vi å gå i den fella:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Jostein, det kan være forskjel på de 18,4R38 og de nye lavprofil dekkene, så er ikke sikkert jeg har fasitten.

Ville ringt en dekklevrandør eks. jæren dekk og spurt de.

Ingen kan vel forlange at en selger kan alt, men bør være i stand til å finne det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...