Gå til innhold

JD 6200 vs. Kverneland vendeplog


Gjest

Anbefalte innlegg

Har JD 6200 og Kverneland mod E med 120 vendehode. Konkluderer snart med at traktor å plog er inkompatible. Sliter med å koble den til traktoren på en måte som ikke klipper hydraulikkslanger og som samtidig gjør at jeg kan snu plogen uten å ødelegge toppstaget. Med akselen i bakerste hull klipper jeg hydraulikkslanger. Uttakene stikker såpass langt bak på samme side som sylinderen til vendehode at det er meget lett å klippe slangene. Med akselen i fremste hull slipper jeg dette problemet, men må ha toppstaget i nederste hull på traktoren for å løfte plogen så høyt at jeg klarer å snu plogen uten at dybdehjulet tar i bakken. Bruker bestandig avlangt hull på plogen. Samtidig er det lett å hekte stoppskruen for vendehode i toppstaget når man vender å ødelegge det også...

 

Noen som har noen gode råd i denne anledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge_1

Har JD 6200 og Kverneland mod E med 120 vendehode. Konkluderer snart med at traktor å plog er inkompatible. Sliter med å koble den til traktoren på en måte som ikke klipper hydraulikkslanger og som samtidig gjør at jeg kan snu plogen uten å ødelegge toppstaget. Med akselen i bakerste hull klipper jeg hydraulikkslanger. Uttakene stikker såpass langt bak på samme side som sylinderen til vendehode at det er meget lett å klippe slangene. Med akselen i fremste hull slipper jeg dette problemet, men må ha toppstaget i nederste hull på traktoren for å løfte plogen så høyt at jeg klarer å snu plogen uten at dybdehjulet tar i bakken. Bruker bestandig avlangt hull på plogen. Samtidig er det lett å hekte stoppskruen for vendehode i toppstaget når man vender å ødelegge det også...

 

Noen som har noen gode råd i denne anledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.A.N_1
På plogen jeg bruker sitter det et skjøtestykke i toppstagfestet. Med dette festet og dragakselen i fremre hull får en plogen lengre bak. Har etter diverse slangehavari begynt å legge slangene over toppstaget, da unngår jeg at disse hekter i stoppskruen til vendehodet. Det kunne jo være en mulighet å sette på en 90 graders albue mellom ISO koplingene og slangene. Jeg har begynt å bruke fast hull da jeg syns pløgsla blir mye penere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baglern_1
Har sattpå 90 grader på slangene ut fra vendestaget. Strippser slangene sammen og festet di til toppstaget. Må ha bommen i fremste hull. Bare skru løftearmene helt sammen så løfter du til himmels.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.A.N_1
Det stemmer. Trur dette var ekstrautstyr til disse plogene, vil tru at det lar seg gjøre å få kjøpt dette. Jeg liker ikke å ha toppstaget så \&quot\;bratt\&quot\;, syns plogen har lettere for å løfte seg hvis jorda er hard.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baglern_1
Det ekstra festet har gått ut av Kverneland sine lister. Var en nabo som prøvde å skaffe et slikt for flere år siden. Han fikk laget et på et lokalt verksted istedet for.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
For å ungå å klippe slanger har jeg trekt en 50-mm drenslange/rør rundt slangene til beitesylinderen. drensrøret stripses fast på egnet sted. Fungerer fint, får samlet hydraulikkslangene og de er litt fleksible inni røret.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge_1

Får prøve å få tak i.

 

Mange gode råd for å berge slangene, alt dette er greie oppskrifter for å berge slanger, men problemet er at det er så liten klaring mellom uttakene på traktoren og plogen at man klemmer slangene mot sylinderen på vendehode. Hardt å være hydraulikkuttak også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...