Gå til innhold

Dilemma -- JD eller MF


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Jasebo_1
Har fått tilnærmet identiske tilbud på JD R100 og MF5445 både når det gjelder utstyr og pris/innbytte. Seriøse fohandlere og likeverdig servicetilbud. Hva velger man?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tilnærmet identiske tilbud på JD R100 og MF5445 både når det gjelder utstyr og pris/innbytte. Seriøse fohandlere og likeverdig servicetilbud. Hva velger man?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Hvis tilbudene i dag er likeverdige, og du mener du vil trives godt med begge, så ville jeg valgt John Deere. Det er rett og slett på grunn av annenhåndsverdien!!!! Bruktverdien er tradisjonelt mye bedre på JD enn på MF, og det skal mye til om det bildet har snudd seg til det motsatte hvis du skal bytte om 4-6 år. Dessuten er det mye lettere å få en annen forhandler til å ta John Deere i innbytte hvis du vil bytte merke neste gang. Mange forhandlere kvier seg litt for å by noe særlig i innbytte på MF og CNH.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Jeg ville ikke ha kjøpt traktor uten å ha prøvd begge, helst hjemme på gården. Når du har fått prøvd begge to en arbeidsdag så finner du nok fort ut hvilken traktor du trives best i.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Det siste som Tracker skriver, med å prøve traktoren hjemme, er jeg helt enig i. Prøv traktorene i din egen arbeidssituasjon, og med dine egne redskaper. Og gjerne begge to rett etter hverandre, så du merker forskjellen. Når du så setter deg tilbake i din egen traktor igjen så stiger som regel lysten til å handle......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Å her er ekspertpanelet samlet igjen. MF-hater Oddbjørn er sjølsagt verdensmester på traktor som vanlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Sto ovenfor det samme dilemmaet for to måneder siden. Mitt valg falt på JD. Pritilbudene jeg fikk var imidlertid ikke like, JD var noe billigere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hadde akkurat samme komboen å velge mellom og hadde begge på praktisk prøve i et par dagers tid.

 

Frisiktpanseret på MF er meget fint å ha, men ellers syns jeg JD tar MF`en på de fleste punkter.

Enklere å arbeide med, sterkere/seigere virker det som og stillere samt at den er billigere i forbruk. Når man da i tillegg historisk sett ser at JD holder seg meget godt i pris var egentlig valget til slutt enkelt. Det ble en grønn en....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du \&quot\;JD\'\'\'\'er\&quot\;, det som \&quot\;Oddbjørn\&quot\; skriver er itte kritikk av MF, det er noe som er statistisk bevist gjennom mange år. Ta fram bruktannonsene på og kalkulatoren, og regn litt sjøl, hvis du veit hvordan prosent-knappen brukes!

De traktorene som vanligvis har høgest annenhåndsverdi er Fendt, John Deere og Valtra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jasebo_1

Takk for mange nyttige innspill! Ser ut til å være mange med stor interesse og mye kunnskap om traktor på dette forumet.

Kommer til å bestemme meg i løpet av et par dager. Skulle nok vært tidligere ute med bestilling, siden det er litt lang leveringstid nå, men til gjengjeld er kanskje tidpunktet gunstig p.g.a.kampanjer og lav kurs på Euro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har nå JD 6420 sjølv eg da så....

Men har lest dei fleste innlegga til Oddbjørn,og der lyser det MF-hat!!

 

Mitt syn er at MF 5445 og 5455 med frisiktpanser og små hjul (24 og 34 toms) er ein mindre pen traktor. Ser at dei fleste av desse traktorene som Eik annonserer har slike små hjul,og dei kler absolutt ikkje ein traktor som frå tegnebrettet hadde 28 og 38 toms hjul.

Men ein 5445/55 med vanlig panser og 28 og 38 toms hjul er ein mye penere traktor.

 

Så JD er ein penere traktor enn MF m frisikt og små hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Hmmmm... Jeg har vel ikke lagt skjul på at jeg har mislikt MF siden jeg var gårdsgutt på en MF-gård 1984-1988. Men jeg er klar over at MF har forandret seg mye siden den gang og ikke heter hverken 699, 3060 eller 3070 lengre.

 

Det er IKKE jeg som har skrevet innlegg her tidligere under navnet \&quot\;MF-hater\&quot\;. Og jeg har ALDRI skrevet noe slikt som \&quot\;dei traktorane er som å i sitje i ein utedass\&quot\; eller \&quot\;kjøp deg hellre en Lada 4x4 med tvillinghjul\&quot\;, som mange andre her har gjort.

 

Nok om det så kan jeg ikke skjønne at det var noe galt med det jeg skrev i denne tråden? Jeg prøvde faktisk å være saklig. Om man liker en traktor eller ikke er en smakssak. Men at JD har høyere annenhåndsverdi enn MF, det er et faktum som folk i maskinbransjen veit om, og burde ikke være farlig å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1

Skal ikke prøve å omvenne ihuga JD fans her for det tror jeg ikke er mulig,men jeg tok en rask sammenligning på finn mellom MF6470 og JD6430.Noe jeg mener er sammenlignbare modeller og det er ingen tendens til att JD ligger høyere i inbyttepris her.Tvert imot vil jeg si att JD har tapt seg mer i og med att de tradisjonelt har høyere nypris.Sammenligner man eldre traktorer vil nok påstanden stemme bedre pga MF 3000 og tidlig 6100 serie,men her er det trossalt nye traktorer det er snakk om.

En god venn av meg påstår også att entrepenørfirmaet han tidligere jobbet i ble \&quot\;sittene fast\&quot\; med JD fordi det kun var FK som var villig til og gi en brukbar innbytte pris,men dette var traktorer i 7030 serien og så måte ikke så veldig interesant i denne tråden.

Poenget mitt er att annenhåndsverdi argumentet bygger på gamle myter som FK og JD fans fortsatt bruker for det det er værd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hvordan vil annenhåndsverdien til JD være framover når FK har sett ned prisen ca 80000,-? (prisen er avhengig av hvilken mod)

Dette vil bli feil i tiden framover. FK har sett ned prisen pga. at dei vil komme i markedsposisjon slik som dei har vært i så mange år. Det må vel være noen JD kjøpere som føler seg lurt, eller?

Jeg vil si at dette er useriøst av FK. Ein må prøve å holde prisen der den skal være. Ikke sette ned prisen med 80000,- med eit javs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Enig med det \&quot\;Idefox\&quot\; skriver her. Prøv begge og gjør deg opp din egen meining om traktorene. Jeg personleg syns også at forhandleren bør være i nærområdet. Det er vel \&quot\;litt\&quot\; feil og spørja på eit slikt forum om hvilken som er best. Alle skryter over sine valg av produkter ol. og det er mange som ikke vil inrømme at dei har hatt problem med traktoren sin i det heile tatt. Uansett merke. Slik er det bare i denne verden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jasebo_1

---Hvordan vil annenhåndsverdien til JD være framover når FK har sett ned prisen ca 80000,-? (prisen er avhengig av hvilken mod)---

 

Kampanjerabatten på JD R100 denne våren var ca 48.000. MF har noe tilsvarende i form av \&quot\;komfortpakke\&quot\; eller lignende utstyrspakker, og Valtra har hatt en kampanje på N92 i det siste. Dette er noe alle driver med, og påvirker selvfølgelig også prisene på brukt, men ikke spesielt på JD, såvidt meg bekjent.

Mange husker kanskje tilbake på 80- og 90 tallet da maskinbransjen ved flere tilfeller ble enige om å slutte med store rabatter og innføre nettopriser ut frå prinsippet at alle skulle betale samme pris. Denne enigheten varte som regel bare en kort stund, før hverdagen kom og konkurransen om å levere traktorer og maskiner dro med seg \&quot\;tilbud\&quot\; og rabatter på nytt. Og det sier seg egentlig selv at en som har skrapt sammen 3-400 000 til endelig å kjøpe ny traktor, og kommer med en sliten Zetor eller Ursus som innbytteobjekt, møter en litt annen holdning fra selger, enn en maskinentreprenør eller stor gårdbruker som stadig har traktorer og maskiner som skal fornyes. Så kan man gjerne synes at dette er urettferdig, men slik er nå engang virkeligheten.

Takker for mange gode innspill, og kan meddele at valget denn gangen falt på JD R100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Veit at alle leverandører har såkalte \&quot\;kampanjepakker\&quot\; og slår av X antall % på traktorer. Men her i området har FK slått av ekstra på det vanlige tilbudet og det er jo ikke snakk om 2-3000,- Kr. Det er det jeg meiner at annenhåndsverdien blir litt feil, men bra for den som skal kjøpe seg ny traktor nå i dag. Jeg har blitt oppringt av ein selger på FK som jeg har handlet litt redskap hos og han vil selfølgelig selge meg ein ny JD (kampanje) og innbytte på den jeg har nå i dag var ikke noe problem. (kjører ikke JD selv) Jeg takket nei til dette tilbudet for jeg skal ha min traktor i noen år til før jeg bytter.

Forstår også at det er ikke så lett å være selger når ein kunde skal bytte inn ein sliten/dårlig Zetor/Ursus. Tror nok mange selgere ser litt på hvor lettsolgt den traktoren som dei tar i innbytte er i markedet.

Uansett, gratulerer med ein ny JD R100 og håper at du blir fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...