Gå til innhold

Fendt 306


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt meg en Fendt 306LS, 85mod. Den har gått 7600 timer og virker relativt frisk og rask. Traktoren skal brukes til ved i skogen, brøyting, veivedlikehold og kjøring med henger etter vei.

Er det noen som har erfaring med denne typen traktor og som kanskje har noen tips og råd angående traktoren?, er det noe jeg må være obs. på?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rotax_1

Jeg har nylig kjøpt meg en Fendt 306LS, 85mod. Den har gått 7600 timer og virker relativt frisk og rask. Traktoren skal brukes til ved i skogen, brøyting, veivedlikehold og kjøring med henger etter vei.

Er det noen som har erfaring med denne typen traktor og som kanskje har noen tips og råd angående traktoren?, er det noe jeg må være obs. på?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med handelen!

Dette er en evighetsmaskin dersom du passer på en del ting:

Først og fremst smøring og olje:

Ikke bruk universalolje hverken på motor, gir eller hydraulikk. Ikke bruk annet enn GL4 på girboksen. Gjerne FK sin bakstussolje, eller shell getriebeöl. (men den er sikkert dobbelt så dyr...) Hypoid (GL5) tar død på synkroniseringa, så det må du aldri bruke.

Hydraulikktanken må gjerne fylles med 10W motorolje (engrads tynn olje), men FK hydraulikkolje fungerer utmerket den også.

Motoren kan godt få FK D5 motorolje.

Skinker og planetdrev/framaksling skal ha hypoidolje.

Jeg husker ikke helt hva slags olje som skal være på turbinen, men den skal jo ikke skiftes så ofte. Bare hver 5.000 time.

Vær også oppmerksom på at det er en påfyllingsplass for girolje oppå løftet bak (framom hydraulikk-uttakene). Fyll litt olje der.

Dessuten er det viktig å vite at dieselpumpa har egen olje. (smøres ikke sammen med motoren, men bruker samme type olje) Skift ved hvert motoroljeskift, eller oftere.

Du må justere bremsene hver 1000 time eller så.

Jeg kunne ha skrevet litt om girboks-tull og mekking, men det får vi ta når problemet oppstår. -Hvis det oppstår.

For å berge viftene i varmeapparatet må du sørge for å ha rent filter alltid. Ellers ryker lagrene.

Dersom traktoren er tung å starte, vil jeg anbefale å skifte starteren.

Men sjekk samtidig om traktoren ryker mye eller går ujevnt. En justering av diesel-utstyret kan være nødvendig.

Lykke til med traktoren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr T har jo kjempepeiling på Fendt, så jeg vil ikke si imot ham på dette med egen olje på dieselpumpa på 85-modellene. 86-modellene har i alle fall egen olje.

Når det gjelder bremseklossene på mellomakslingen så koster jo ikke de all verden, men det blir enda billigere hvis du kjøper bremseklosser til MB 230. De skal visstnok passe, men har muligens ikke innstøpt kabel for slitasjevarsel. - Og det kan jo bli dyrt hvis klossene spiser opp bremseskiva...

Sørg for at det er nok olje på girboksen. Disse traktorene har ikke trykksmøring, så det har vært en del kluss med noen. Og det skyldes oftest lite olje. Verst på de store. F.eks 311.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rotax_1
Takker for mange nyttige tips angående traktoren. Dette er til stor hjelp da jeg har planer om å bruke denne i mange år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg trodde alle disse Fendtene hadde trykksmurt girkasse? Men, sitter det et oljefilter omtrent som et motoroljefilter bak bakakslingen på venstre sida så er den i allefall trykksmurt.

Oljeskift i dieselpumpa er viktig. Pumpa har ingen avtapningsplugg. Bare en nivåplugg på baklokket. Åpne den pluggen, og fyll på minst en halvliter olje på påfyllingspluggen oppå pumpa.

Den olja vil skylle gjennom og etterhvert renne ut bak. Når det har sluttet å dryppe bak så sett i pluggene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Rotax_1

Hei igjen. Har fått problemer med framdriften på Fendten. Tenker å bytte olje på turbinkoblingen, og er usikker på hvor påfylling og avtappingsplugger er. Har funnet et deksel på venstre side i clutshuset med to m8 skruer, men synes ikke dette ser ut som en oljepåfylling. 

Har og problem med luft i bremsene, dette uten at jeg finner utvendig lekkasje.

Noen som har vert ute for det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...