Jump to content

Kva hjul er best til å ta seg fram?


Guest

Recommended Posts

Kva er best til å ta seg fram under dei ulike årstidane og terrenga. Breie, smale, liten diameter, stor diameter. Har alltid trudd at smale hjul var best fordi du fekk bra med marktrykk, men eg ser at mange køyrer med breie hjul og har null problem med å ta seg fram.
Link to comment
Share on other sites

Guest Agrostar_1
Kva er best til å ta seg fram under dei ulike årstidane og terrenga. Breie, smale, liten diameter, stor diameter. Har alltid trudd at smale hjul var best fordi du fekk bra med marktrykk, men eg ser at mange køyrer med breie hjul og har null problem med å ta seg fram.
Link to comment
Share on other sites

Guest Hallvar_1

Sommer: Stor diameter og go breidde. Men breidda må stå i forfold til traktoren pga nokk marktrykk.

 

Om vintern er det best med smalere hjul, slik att det blir bedre bakkekontakt.

Det er stor diameter som er viktigast, då kliv dei lettere over hindringer i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Guest valtra_1

Bredden kan vel diskuteres, på vei om vinteren er smale bra, men i skogen ville jeg hatt brede og kjetting. Veit om flere som brukker tvilling i skogen.

Diameteren skal være størst mulig.

Kjører 18,4r38 tri med pigg på vinteren, går da stort sett etter vei, men ville valgt bredere i skogen

Link to comment
Share on other sites

Guest Magne_1

For det første, så må dekkdimensjonen samsvare med størrelse og vekt på traktor. Med andre ord vil man ikke redusere marktrykket ved å kjøpe overdimmensjonerte dekk. Da man ikke klarer å presse dekket nok sammen.

 

Brede dekk og stor diameter gjør at man kan kjøre med lavt lufttrykk og dermed får man ei stor kontaktflate (trekkraft)som igjen reduserer marktrykket.

Er svært viktig for både avling og diselforbruk å kjøre med lavest mulig lufttrykk på mark.

 

Tests som Michelin har gjort, viser at ved en spordybde på 10cm tilsvarer å kjøre i en stigning på 10-grader. Synes også å huske at drivstofforbruk økte proporsjonalt med spordybde.

 

Men på vei gir et høyere lufttykk lavere rullemotstand (diselforbruk).

Derfor ville det vært en fordel at det var montert kompressor på traktor slik at man kunne øke lufttrykket (spare drivstoff) slikt system koster ca 30-40.000 og er ganske vanlig i bl.a Nederland. Blir ofte montert på gjødselvogner.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...