Gå til innhold

John Deere 5100R


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

oj, da vakje bra! på grensen til urovekkande. men eg håpa da har med bruken å gjere, no offense!\;) men ein skulle no tru at den skulle takle da, so lenge han klarte å dra den. hadde fk noko forklaring? kor stor e oljetanken på 5100 i forhold til 6220?

 

ja, den kosta nok ja, men da gjer no alle traktorar. om den ligg litt over nh kjøpe me nok deere uansett. godt fornøgd med tysk kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler på brukerfeil, da slåmaskin er kjørt på samme måte på begge traktorene, har ikke hvert noe problerm på 6220 med 1000 O/Min og varmgang, 5100R drar maskin lettere enn vår 6220..

 

selgeren på FK sa att alle han hadde solgt slåmaskinm til hadde girt dem om til 540,

men hva er poenget med og ha 1000 på traktorn hvis den ikke tåler og bruke det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

midtun: Jeg hadde gått for en 6230, da 5100 til JD er og blir en liten traktor med for liten kapasitet, det såg vi på 5820 og, liten pumpe, ubrukelig til laster arbeid sammen med bremser ol.Og til den prisen de forlanger, må det vere en traktor som kan brukes til alt. Det er ikkje for seint å bytte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kjører selv 5100R

 

Har slått med den å det får fint! ingen varme. Har laster på den, så følte sjølv at den ikkje var for lett!

 

Fordel med 1000 er det uansett! lette redskaper, feks rive, gjødselspreier som krever 500, kan du kjøre på 1000, med mye mindre turtall! Når eg raker med 5100R kjører eg den på 11 000 omdreininger. oljetanken er på 65L/min.

 

Laster fingerer FINT! du kan stå på bremsen, lasteren går like fort opp og ned uansett. dette kunne du få ettermontert på 5820 serien også! 6230 er minst i sin serie. 5100R er størst i sin serie.

 

 

 

 

Slåmaskin rive gjødsling ny laster funker fint . VALTRA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det midtun spurte om var hvor stor oljetanken er, og den er 55 liter på alle modeller + evt 1 liter hvis den har reduksjonsgir.

Det du mener er at hydraulikkpumpa leverer enten 55 liter pr minutt eller 65 liter pr minutt. Det stemmer at de fleste blir levert med 65 l/pr minutt pumpe. Jeg har en 5720 som også har pumpe som leverer 65 l/pr min. Pumpa på 5R serien skal være en ny utgave som leverer mer olje pr minutt på lavt turtall enn den gamle modellen.

Noen som har erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen traktorer er konstruert slik at PTO gear ikke kan brukes. Om tappen sviver litt fortere blir det ikke mye forskjell på varmeutvikling.

Det som i hovedtrekk skaper varm olje på bakstuss er når oljen som går fra pumpa går over en struping. Det kan være en eller annen ventil som har hengt seg opp, eller feil innstilling bruk. Ikke for å være frekk, men det siste er ofte det vanlige.

Et eksempel kan være at når slåmaskinen heises blir spaken stående og ikke satt i nøytral med en gang. Denne traktoren vil da pumpe oljen over sikkerhetsventilen, med fullt arbeidstrykk.

Et annet kan være at en eller annen ventil ikke kommer i riktig \&quot\;nøytralpossisjon\&quot\;, og struper igjen på det \&quot\;åpne senteret\&quot\;.

Dermed blir her varmgang.

De største problemene med 5020 i det daglige var vel treg laster når en tråkket inn bremsene. Da dette problemet er borte, sitter man igjen med en hendig sak!!! Skal du bestille en slik med laster, glem for all del ikke hurtiggear knapper i lasterspaken. Det er nok en ting som det tok kun få dager å bli totalt avhengig av da jeg fikk min 5720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for gode svar! eg og trur det er noko i det mamo skriv. 5R blir levert med ei ny pumpe som leverar maks på mykje lavare turtal enn tidlegare. ikkje tvil om at det er eit hydraulikk prob. på 5820`en vår. har vore heile tida. den prioriterar for mykje olje til bremser i forhold til resten av systemet. fekk sett ein strupeventil bak på sentralen, so no er det betre enn det var, men fortsatt ikkje slik det skal vere. merker det og vis ein køyrer på 13-,14-,1500 omdr. og svingar forsiktig på rattet. traktoren \&quot\;heng\&quot\; på ein måte litt igjen akkurat når ein dreia på rattet.

 

so ein tanke til søringen: vis ein køyrer på kraftutaket på 1000 i staden for 540 vil jo traktoren dra tyngre og ha lettare for å gå seg varm? me har ikkje 1000 på nokre av traktorane, so me brukar 540 e på ein del. har ikkje hatt noko problem med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

midtun. Det er ikke slik at den drar tyngre med 1000 rpm. Grunnen til at redskap blir levert med 1000 er at da kan det brukes mindre akslinger for å kjøre ut like mye effekt, redskapen blir så giret ned til den farten i enden av driverket. Er likt som på en lastebil med navreduksjon.

JD 5R har blitt en flott traktor, og håper kvaliteten er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midtun: 540 E er vel den tyngste. En slåmaskin som krever 1000 omdr. gjør at på de fleste traktorer må det være nermest fullt turtall. med andre ord god kjøling. Eneste unntak er de traktorer som har 1000E.

Her er det viktig å tenke seg om, og at en velger gear i forhold til redskap.

Uansett om man girer slik at det blir tungt, klarer de fleste traktorer å kjøle det de produserer av varme dersom radiatorer og oljekjølere ikke er tette, og alt ok og riktig brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jasebo_1

\&quot\;Jeg håper at dere som har bestilt 5100R oppdaterer denne tråden med brukererfaringer når dere har fått traktoren. \&quot\;

 

Etter 7 år med Valtra A95 har eg hatt 5100 R nesten eitt år, og er godt fornøyd. Romslig hytte med behagelig lydnivå, vendegir/hurtiggir med auto-funksjon fungerer flott. Har egentlig ingenting å klage på. Betalte ca 485 000 med alt utstyr inkl. 583-lastar, fekk godt betalt for Valtra A95 i innbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ut med 450 000 for jd 5100r med lastar, glass luka i tak (bedre sikt med lastarbruk) luftsete, airc. passasjersete osv.

Inbytte Valtra 900 med ålø lastar, 4000 timar på baken og 11 år gammel

 

Fk har hatt kanpanje på denne modellen no i høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har akkurat bestilt en 5100 R som jeg får i uke 50. Denne har det meste av utstyr bla. hengerbrems komplett laster og \&quot\;soltak\&quot\;

Prisen er 440 000 + moms. Byttet inn en 2008 Valtra A 85 og bet alte 155 000 i mellom. Førstnevte er nok noe kortere i \&quot\;beina\&quot\; men jeg følte at jeg fikk mere for pengene ved kjøp av ny JD 5100R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt dette girsystemet på traktorer før men det er vel en slags hovedgir med vanlig sjalting i tillegg til hurtiggir med trykkknapper.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hadde vel i utgangspunktet lyst på arvtageren til A 85 en men selgeren var ikke særlig interessert og da han etter 4 mnd. kom på banen, hadde jeg truffet john Deeren på Agrisjå på Stjørdal. Mellomlaget var det samme og da endte jeg opp med Fk. istedet for Lantmannen som jag ikke var fornøyd med. Kortere veg til service gjorde også utslag til fordel for Fk.

 

Utfordringa blir i skogen,- må vel stubbe litt lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Ja nå har jeg hatt 5100 r en i 1 mnd. og jeg er godt fornøyd. Litt tilvenning må til,- spessielt trekkroken som er hydraulisk utskyvbar var spesiell ,men alt kan læres. Det eneste som umiddelbart var bedre på Valtraen var hastigheten på utvendig senking/heving av trekkstengene.

Kanskje kan dette utbedres, men det er vel noe med sikkerheten.

Alt i alt er dette en vesentlig mer moderne og bedre utstyrt traktor enn Valtraen. Jeg vil fremheve kraften og ikke minst støyen i hytta,- det er som å kjøre lastebil. God service fra FK. er heller ikke å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gjest ValtraN92_1

Følger opp dette spørsmålet litt, er enig i at senkehastighet ved utvendig betjening av 3-pkt. er 100 ganger bedre på Valtra enn JD. Kan dette endres/justeres, noen som vet noe om det?

Forøvrig så kan man senke 3-pkt. på JD uten at traktor startes, det er nok med tenning på. Fant ut av det helt tilfeldig. Kan være greit av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Ja, ein kan senke hydraulikken uten motoren i gang - men tenninga må være på. Det er fordi at hydraulikkventilen er elektrisk kontrollert.

 

Mvh

 

olit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...