Gå til innhold

Litt info om trinnløs Deutz-Fahr TTV


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Rudolf_1

Deutz-Fahr kaller sine trinnløse modeller for TTV. Modellen har selvfølgelig kjørepedal, noe som betyr at pedalen som tidligere bruktes til gass pedal, nå kan brukes som kjøre pedal i program \&quot\;auto\&quot\; og program \&quot\;PTO\&quot\;. Om du ønsker kan traktoren settes i \&quot\;Manuel\&quot\; program, da fungerer gasspedalen på vanlig gammeldags måte, og du girer opp og ned ved og skyve stikka for/bak.Deutz har valgt og ha program \&quot\;manuel\&quot\; tilgjengelig nettopp p.g.a den eldre garde ønsker og regulere motorturtall med gasspedal.Dette medfører at traktoren oppleves som noe mer gammel dags. Det er mange som liker det.

 

Nå skal jeg forklare litt om bruken av traktoren, fordi det er mange som lurer:

En TTV bør kjøres i program \&quot\;auto\&quot\; når den ikke skal brukes til PTO arbeid. Dette p.g.a dieselforbruk, støy og flere andre faktorer. Når traktoren står i program \&quot\;auto\&quot\; velger du hvor fort du skal kjøre i km/h. Det er et display på høyre side i hytta som forteller deg hastighet fra ca. 340 meter i timen til 50 km/h.Hastigheten reguleres med multikonsollen,heretter kalt stikka. Denne skyves da fram eller bak avhengig om du skal kjøre fortere eller saktere. Ønsker du f.eks. fort å nå 50 km/h i displayet holdes knappen på forsiden av stikka inne samtidig som du skyver stikka fram. Da hopper km/h opp raskt,samme på tur ned.

Er alle med?

 

Display viser nå 50Km/h program Auto:

Press kjørepedalen 50% ned-Du oppnår hastighet 25km/h. Press den helt ned-Du oppnår 50km/h. Slipp pedalen helt opp-Traktoren slakker i farta og stopper helt opp selv i en bratte bakker.

 

Display viser 30km/h program auto:

Press kjørepedalen 50% ned-Du oppnår hastighet 15 km/h-Press helt ned-Du oppnår 30 km/h.

 

Vær obs på at Deutz sin ZF girkasse bruker hele sitt arbeidsområde selv i 10 km/h! Dette medfører at traktoren blir veldig myk og fin og kjøre i 10 km/h, mens maskinen blir noe bråere når hastighetes settes til 50Km/h. ZF alene om og ha et trinnløst område fra 0-50 km/h. Fendt har f.eks. 2 områder i sin kasse som må velges av føreren. Dette slipper du her.

Mens jeg husker det:I auto vil motoren selvfølgelig jobbe med minst mulig turtall hele tia for og spare drivstoff, støy o.l. I 50Km/h på flat vei har du ca. 17 omdr. pr. min.

 

Kraftuttaket startes:

Traktoren velger selv og \&quot\;gå\&quot\; over i program PTO. Gasspedalen er fremdeles kjørepedal. Hastigheten på kraftuttaket velges ved håndgassen. (NB:Du må selv velge gir hastighet på PTO 540-540E-1000-1000E.) La oss si at hastighet 15Km/h velges. Du slipper ned snøfreseren og gir full kjørepedal. Traktoren begynner og kjøre, motoren har konstant turtall satt med håndgass. 15 km/h oppnås om motor klarer og dra i 15 km/h. Synker turtallet på motor, reguleres hastigheten automatis ned for og opprettholde konstant turtall. Slippes kjørepedal helt opp, stopper traktoren helt, med full girkasse brems. Du kan med andre ord stoppe mitt i en bakke, uten og bruke bremsepedal. Når du da freser runde om kring, og du nærmer deg områder hvor det går for fort, regulerer du bare hastigheten forover med kjørepedalen. Hastigheten på PTO er konstant hele tia. Dette er helt utrolig enkel og MEGET bruker vennlig system.

 

Et annet ekselmpel er om du kjører med pressa. Når ballen skal av, uansett hvor du står, slippes kjørepedalen opp,traktoren stopper - du kan tømme pressa.

 

Jeg vil påstå at om du har mye PTO arbeid, så kjøp en TTV. Den er helt utrolig og kjøre med roterende redskap!

 

Ellers kan jeg fortelle litt om funksjonene:

Fra multiarmlenet kontrollerer du vendegiret fram/bak, med egen bryter for nøytral. Dette er noe Deutz er mer eller mindre alene om og ha.(Di har selvfølgelig en vanlig hendel på rattet i tilegg for di som er vant med det)

Ellers kan du selvfølgelig senke og løfte trekkstenger bak med stopp i mitten. Du har videre 2 DW elektroniske tipputtak som styres fra denne som er trinnløst tids syrt, samt mengde regulering på. Di to andre dobble uttakene bak reguleres på en joystikk. Samme stikka brukes til frontlasteren om dette er montert. Du bare veksler med en bryter om du vil bruke laster eller 2 DW uttak bak.

Andre funksjoner som kan være verd å nemne er trinnløs regulering av hvor økonomisk traktoren skal oppføre seg.Dvs. et hjul som kan stilles fra Eco til Power. Står den i eco bruker motoren så lite drivstoff som mulig. Står den i power gir motoren full effekt, noe som gi god akserlasjon f.eks. fra 0-50Km/h.

Der er også mange andre finurlige ting og tang jeg kan komme inn på, men dette skulle være en liten innføring, så jeg slutter av her.

Håper alle som vurderer og bytte traktor til en trinnløs kan se litt nærmere på Deutz-Fahr TTV. Det er en utrolig driftsikker, diesel gjerrig og utprøvd transmissjon som vil fungere i mange,mange år fremover.

 

Skulle det være noe mer dere lurer på kan dere sende evt. maile til meg. Jeg skal prøve og svare alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deutz-Fahr kaller sine trinnløse modeller for TTV. Modellen har selvfølgelig kjørepedal, noe som betyr at pedalen som tidligere bruktes til gass pedal, nå kan brukes som kjøre pedal i program "auto" og program "PTO". Om du ønsker kan traktoren settes i "Manuel" program, da fungerer gasspedalen på vanlig gammeldags måte, og du girer opp og ned ved og skyve stikka for/bak.Deutz har valgt og ha program "manuel" tilgjengelig nettopp p.g.a den eldre garde ønsker og regulere motorturtall med gasspedal.Dette medfører at traktoren oppleves som noe mer gammel dags. Det er mange som liker det.

 

Nå skal jeg forklare litt om bruken av traktoren, fordi det er mange som lurer:

En TTV bør kjøres i program "auto" når den ikke skal brukes til PTO arbeid. Dette p.g.a dieselforbruk, støy og flere andre faktorer. Når traktoren står i program "auto" velger du hvor fort du skal kjøre i km/h. Det er et display på høyre side i hytta som forteller deg hastighet fra ca. 340 meter i timen til 50 km/h.Hastigheten reguleres med multikonsollen,heretter kalt stikka. Denne skyves da fram eller bak avhengig om du skal kjøre fortere eller saktere. Ønsker du f.eks. fort å nå 50 km/h i displayet holdes knappen på forsiden av stikka inne samtidig som du skyver stikka fram. Da hopper km/h opp raskt,samme på tur ned.

Er alle med?

 

Display viser nå 50Km/h program Auto:

Press kjørepedalen 50% ned-Du oppnår hastighet 25km/h. Press den helt ned-Du oppnår 50km/h. Slipp pedalen helt opp-Traktoren slakker i farta og stopper helt opp selv i en bratte bakker.

 

Display viser 30km/h program auto:

Press kjørepedalen 50% ned-Du oppnår hastighet 15 km/h-Press helt ned-Du oppnår 30 km/h.

 

Vær obs på at Deutz sin ZF girkasse bruker hele sitt arbeidsområde selv i 10 km/h! Dette medfører at traktoren blir veldig myk og fin og kjøre i 10 km/h, mens maskinen blir noe bråere når hastighetes settes til 50Km/h. ZF alene om og ha et trinnløst område fra 0-50 km/h. Fendt har f.eks. 2 områder i sin kasse som må velges av føreren. Dette slipper du her.

Mens jeg husker det:I auto vil motoren selvfølgelig jobbe med minst mulig turtall hele tia for og spare drivstoff, støy o.l. I 50Km/h på flat vei har du ca. 17 omdr. pr. min.

 

Kraftuttaket startes:

Traktoren velger selv og "gå" over i program PTO. Gasspedalen er fremdeles kjørepedal. Hastigheten på kraftuttaket velges ved håndgassen. (NB:Du må selv velge gir hastighet på PTO 540-540E-1000-1000E.) La oss si at hastighet 15Km/h velges. Du slipper ned snøfreseren og gir full kjørepedal. Traktoren begynner og kjøre, motoren har konstant turtall satt med håndgass. 15 km/h oppnås om motor klarer og dra i 15 km/h. Synker turtallet på motor, reguleres hastigheten automatis ned for og opprettholde konstant turtall. Slippes kjørepedal helt opp, stopper traktoren helt, med full girkasse brems. Du kan med andre ord stoppe mitt i en bakke, uten og bruke bremsepedal. Når du da freser runde om kring, og du nærmer deg områder hvor det går for fort, regulerer du bare hastigheten forover med kjørepedalen. Hastigheten på PTO er konstant hele tia. Dette er helt utrolig enkel og MEGET bruker vennlig system.

 

Et annet ekselmpel er om du kjører med pressa. Når ballen skal av, uansett hvor du står, slippes kjørepedalen opp,traktoren stopper - du kan tømme pressa.

 

Jeg vil påstå at om du har mye PTO arbeid, så kjøp en TTV. Den er helt utrolig og kjøre med roterende redskap!

 

Ellers kan jeg fortelle litt om funksjonene:

Fra multiarmlenet kontrollerer du vendegiret fram/bak, med egen bryter for nøytral. Dette er noe Deutz er mer eller mindre alene om og ha.(Di har selvfølgelig en vanlig hendel på rattet i tilegg for di som er vant med det)

Ellers kan du selvfølgelig senke og løfte trekkstenger bak med stopp i mitten. Du har videre 2 DW elektroniske tipputtak som styres fra denne som er trinnløst tids syrt, samt mengde regulering på. Di to andre dobble uttakene bak reguleres på en joystikk. Samme stikka brukes til frontlasteren om dette er montert. Du bare veksler med en bryter om du vil bruke laster eller 2 DW uttak bak.

Andre funksjoner som kan være verd å nemne er trinnløs regulering av hvor økonomisk traktoren skal oppføre seg.Dvs. et hjul som kan stilles fra Eco til Power. Står den i eco bruker motoren så lite drivstoff som mulig. Står den i power gir motoren full effekt, noe som gi god akserlasjon f.eks. fra 0-50Km/h.

Der er også mange andre finurlige ting og tang jeg kan komme inn på, men dette skulle være en liten innføring, så jeg slutter av her.

Håper alle som vurderer og bytte traktor til en trinnløs kan se litt nærmere på Deutz-Fahr TTV. Det er en utrolig driftsikker, diesel gjerrig og utprøvd transmissjon som vil fungere i mange,mange år fremover.

 

Skulle det være noe mer dere lurer på kan dere sende evt. maile til meg. Jeg skal prøve og svare alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hva mener du med at TTV bruker hele sitt arbeidområde i 10 km, mens Fendt har to områder? Det er vel bare at Fendt kjører den hydrostatiske delen på to mekaniske gir( som du velger manuelt), mens ZF kjører den hydrostatiske delen over på en hurtiggirkasse (planetgir). Altså den kjører den hydrostatiske delen over fire cluth frie gir. Den bruker jo bare et område av girkassen i 10 km. Antagelig det første giret. På fendt kjører du forsåvidt enten fra 0-50 km på transportgiret, eller 0-20 på \&quot\;arbeidsgiret\&quot\;........ Men dette er jo like trinnløst fra 0-50 som ZF.... faktisk mer da ZF \&quot\;girer\&quot\; uten at du merker det over 4 gir fra 0-50. Men for all del Deutz er en kjempe traktor. Fullt på høyde med Fendt og JD AP.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stomperud_1

Kjører Agrotron K Profiline og må bare henge meg på skrytingen av \&quot\;stikka\&quot\; på disse traktorene. Denne har jo ikke ttv kasse, her splittgearer man traktoren henholdsvis opp og ned ved å føre spaken frem og tilbake - veldig praktisk! videre har en på samme spak vendegearknapper(som nevnt av rudolf), noe jeg bruker bare mer og mer!

På denne traktoren er det vanlig gearspak med knappe klutch og den lovpriser jeg like mye!

 

En deutz med profiline utrustning er virklig nærme en komplett traktor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjarne2_1

Fikk ny Agrotron M620 Profiline m/luftfjæret foraksel og luftavfjæret hytte nå i november.

Har nå brukt den mye til snøbrøyting og må si at

det er en imponerende maskin med utrolig kjørekomfort, kraft og oversikt. Liker også Profilinekonsollen som styrer det meste av funksjoner. Kunne ha tenkt meg litt mer følsomhet i knappene på stikka, men det er det eneste jeg har av innvendinger. Vurderte også å kjøpe en trinnløs TTV, men synes det kostet litt for mye i forhold til bruken. Forøvrig må jeg bare oppfordre folk til å prøve Agrotronmodellene i forbindelse med traktorkjøp, det tror jeg ikke de vil angre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jamos_1
Har et spørsmål. Du skriver at ved PTO-arbeid så setter du et motorturtall med håndgassen og bruker kjørepedalen til å regulere framdriftshastigheten. Men går det an å la traktoren ha framdrift uten å måtte bruke pedalen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Tror du kan bruke håndgassen til framdrift og lagre en hastighet til kraftuttaket, slik at du slipper å bruke håndgassen til det. Men er ikke helt sikker, har såvidt prøvd traktoren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rudolf sier at Deutz-Fahr ttv står stille. Når du slipper kjørepedalen for å slippe av en grasbunt.

IDEFOX er som vanlig framme, og skriver at slik gjør Case New holland også, og han sier det er unikt. Da må je slenge på at den håpløse, ubrukbare Valtra Direct også har den samme kjørepedalfunksjon. Så da minst 4 traktormerker har denne funksjonen så er det vel itte riktig av Idefox å si den er \&quot\;unik\&quot\;??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Keiko_1
Må henge meg på her jeg og. Virker som alle har denne stopp-funksjonen i pto-modus. Case, NH, Deutz, Fendt,MF, Valtra. Det er bare John Deere som ikke har denne kjørepedalfunksjonen, der må man regulere hastigheten med stikka når man kjører med konstant turtall. Dette gjør at det blir unødvendig travelt med høyre hånd under f.eks slåing med front og bakmontert maskin.JD har heller ikke forhåndslagring av motorturtall, noe som hvertfall fendt og MF har(kjenner ikke de andre så godt). Så skjønner ikke hva Idefox mener er unikt med CNH?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Dette er jo de samme traktorene som Same og Lamborghini, hvem er som kjøper det.. merkelig vist de er så\&quot\;veldig\&quot\; gode hvorfor de ikke selger mer, de har jo bare en brøkdel i markede. Og ettersom vi husker kom den vel på jumboplass i BG testen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Bare ett apropos, men på min dialekt så bruke me unikt om ting som er bra, ikkje bare om ting som er \&quot\;one of a kind\&quot\;... men for all del, hugg løs!\;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Deutz,Same og Lamborghini selger veldig bra, men ikke så bra i Norge. Dei er store i europa. (Tyskland - Italia)

Skal bli artig å prøve dei nye 4 sylinder modellene til Deutz ttv som kommer i salg om en liten stund.

Tror dette blir en bra mellomklasse traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym

Generell info om den nye agrofarm ttv er det vist ikke mulig å oppdrive hos importørens nettside.brosjyren der er fra 2007?

hvor finner jeg ny brosjyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...