Gå til innhold

Returolje vedklyver


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal monter vedklyver med en enkeltvirkende sylinder på en Valmet 602. Kan jeg sett på et T-stykke med ny ISO kobling (hann) på returslangen fra lasteren (Bergsjø) og lede returoljen fra klyveren dit? Går dette bra i forhold til lasteren? Lasteren vil ikke bli brukt under vedklyving. Må jeg eventuelt montere stoppkran mellom ny ISO kobling og det nye T-stykke på returslangen for lasteren, da tenker på om jeg vil få problemer med returoljen fra lasteren ut i den nye ISO koblingen etter at vedklyver er koblet fra. Men denne skal vel kanskje holde tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei.

Skal monter vedklyver med en enkeltvirkende sylinder på en Valmet 602. Kan jeg sett på et T-stykke med ny ISO kobling (hann) på returslangen fra lasteren (Bergsjø) og lede returoljen fra klyveren dit? Går dette bra i forhold til lasteren? Lasteren vil ikke bli brukt under vedklyving. Må jeg eventuelt montere stoppkran mellom ny ISO kobling og det nye T-stykke på returslangen for lasteren, da tenker på om jeg vil få problemer med returoljen fra lasteren ut i den nye ISO koblingen etter at vedklyver er koblet fra. Men denne skal vel kanskje holde tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Det går bra å koble til en retur slik som du har tenkt. ISO koblingen skal normalt holde tett og ikke trenge noen stengekran. Men pass på at T-koblingen du setter på ikke er innsnevret med mindre høl enn de andre niplene som er skrudd sammen med den. Hvor går returen inn? På en tappeplugg i bunn av hydraulikken? Eller i påfyllingen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Takk for svaret.

Returen går inn på en tappeplugg i bunn av hydraulikken. Hadde planer om å sette et T-stykke i påfyllingen, men fant ut at returen i bunnen av tanken var et bedre alternativ. Er det kanskje ok å koble fra ISO koblingen på lasteren (returen) å koble returen fra vedklyveren der? Lasterspaken må vel da ikke røres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Det er bedre å kjøre inn returen i bunn av tanken, da unngår du skumming. Bare sett på et T-stykke og en ny ISO-kobling. Det kan være en fordel å plassere koblingen høyere enn oljenivået i tanken, så unngår du drypping når koblinga ikke brukes. Å måtte koble om fra lasteren er dumt, hvis noen glemmer seg og drar i spaken. Et alternativ er å sette en hankobling på traktoren i stedet for hunkobling, og bytte den tilsvarene på kløyveren. Da blir det idiotsikkert for feilkobling.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg går nok for å montere T-Stykke og ny hann ISO kobling og med hunn ISO kobling på returslangen på vedklyveren. Det er nok det best alternativet i dette tilfellet.

Takk for hjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...