Gå til innhold

Belte-påbod?


Karl Daniel

Anbefalte innlegg

Leser denne artikkelen på BG sidene og må ærlig innrømme at jeg ikke ser problemet. Jeg er forsåvidt enig med det Jogeir skriver, at det er litt overkill å påby beltebruk ved kjøring på offentlig vei, etc Men noen må jo ha det inn med teskje.

 

Jeg for min del føler meg mye mer komfortabel når jeg sitter fast i traktoren, og tenker ikke så mye på at jeg samtidig forhindrer å være kasteball inne i traktoren om ulykka skulle være ute..

Om man skulle finne på å fronkollidere med traktor vil nok overkroppen uansett få et ublitt møte med rattet, men man unngår kankskje frontruta og traileren som er på vei inn i hytta og det må jo være en bonus.

Nå er jo ikke dette den vanligste typen ulykke, men ved velting etc er mye vanligere og der må jo belte være det beste.

 

Så det blir litt som med bilkjøring, beltet er på hele tiden, til tider litt for mye. Må konsentrere meg om å ikke ta på meg beltet etter å ha hentet avise i postkasse.

 

På åkeren sitter jeg også fast, så lenge hastigheta overstiger omlag 5 km/t, men mest av bekvemmelighetsgrunner.

 

Så forumister, hvor mange av dere er "beltefantaikere"?

Ha en sikker dag i våronna, eller forberedelsen til denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein_1

Hei.

 

Må nok innrømme at jeg er sløv med belte. Har vel faktisk aldri dratt det ut av snella. Skal skjerpe meg heretter.

Så til mitt spørsmål, hva med pasasjersetet? har traktor med pasasjersete, men ingen belte på dette. Er det krav om belte på passasjersetet? Traktoren er en 2008 mod. så den er levert ny med passasjersete uten belte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kjøpte ny traktor i 2007. Var ikke belte til passasjersetet, fikk vite fra forhandler at det ikke var påbudt. Mener å ha lest en plass at det er arbeidsmiljøloven som krever beltebruk i traktor, og ikke vegtrafikkloven. I så tilfelle er bonden, som sin egen arbeidsgiver ikke pliktig til å bruke beltet, men i et arbeidsforhold som ansatt pliktig til å bruke det. Og låner man en traktor på fritida er man heller ikke pliktig til å bruke det. Selv bruker jeg det nesten alltid. Både på veg og på jordet. Er mer behagelig å sitte fastspent i humpene =o)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein_1

Hei.

 

Da har jeg sett i vognkortet, og traktoren er registrert kun for 1 person.

Ikke mye vits med pasasjersete da. Traktoren er en valtra N- serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åja_1
har en mf 5465 04 mod med belte på passersjersete men den er reg for 2. hadde en valmet 605 frå 86 el 87 den var og reg for 2 å det sete er sikkert bare halvpaten så stort si det i valtra n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...