Gå til innhold

John Deere 6420 S


Gjest

Anbefalte innlegg

Har ein John Deere 6420 S 06 mod. Tykkjer den held svært dårlig i nedoverbakke. Hadde tidlegare Valtra 6550 99 mod. Den holdt vesentleg bedre i nedoverbakke.Har ein mindre fjellovergang eg kjøyrer med jevne mellomrom med gravaren (14,5 t) på hengaren. Opp held dei omtrent samme fart 16-17 km/t men ned igjen holdt valtra`n 17-18 km/t ,mens deere`n må heilt ned på 6-7 km/t utan og måtte bremse for mykje.Lurer på om andre har samme erfaring med 6420`n eller kan det være noko galt med traktoren min. Lurer også på om nokon har erfaring med
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein John Deere 6420 S 06 mod. Tykkjer den held svært dårlig i nedoverbakke. Hadde tidlegare Valtra 6550 99 mod. Den holdt vesentleg bedre i nedoverbakke.Har ein mindre fjellovergang eg kjøyrer med jevne mellomrom med gravaren (14,5 t) på hengaren. Opp held dei omtrent samme fart 16-17 km/t men ned igjen holdt valtra`n 17-18 km/t ,mens deere`n må heilt ned på 6-7 km/t utan og måtte bremse for mykje.Lurer på om andre har samme erfaring med 6420`n eller kan det være noko galt med traktoren min. Lurer også på om nokon har erfaring med
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde ein 6650 hiteck før, har ein 6420s no som er chipa til ca 150 hk. synst deeren er bedre på alle måtar eigentleg. er berre å velge rett gear før du køyrer utfor. køyrer til dagleeg med ein 13t tømmer hengar. har ikkje nokon store problem med å holde han igjen. har du vurdert motorbrems på traktoren? det kan no være eit alterativ kanskje??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ingenting om hvilken gearkasse du har. Har lik traktor selv med autopower. Jeg var av samme oppfatning som deg om at den holder fryktelig dårlig igjen, bor i veldig bratte omgivelser og fikk fortalt da jeg kjøpte traktoren at bremsene ikke burde slites ut men bremse med gear, hvis en kan kalle det nettopp det på en slik traktor...

 

Da jeg etterhvert har prøvd forskjellige traktorer i forskjellige størrelser med diverse last er det kun de største 6 syl som klarer et par kilometer raskere nedoverbakke uten å måtte bremse i d hele tatt!!

 

Men det som skjer på en traktor med autopower er at trykker du på bremsa og kjører under 20km/t så frikobler den, turtall på tomgang og da er det takk og farvel.da må du bremse resten av bakken..

Dette er jo ikke noe problem på en traktor med vanlig gearkasse, da reduseres farten litt og når du slipper bremsa holder den fortsatt igjen.. Har prøvd et par andre 6420s uten å syns disse slipper fort i utforbakke...

Denne forskjellen gjør at iallefall jeg holder unødvendig lav fart utforbakke da underbevisstheten hele tiden sier at man ikke må røre bremsa... Kommer jeg i en annen traktor kjører jeg fortere enn det traktoren egentlig klarer å holde igjen, men lite trykk på bremsa så går d jo bra :) Blir litt som å lure seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per bonde: har også JD med autopowr. Synes denne holder mye dårligere igjen i nedoverbakke en feks. Fendt sin vario. Det at den frikobler når du trår inn bremsa er vel ikke noe problem? Den kobler da inn igjen når du slipper bremsa. Når jeg har tungt lass nedover, vet jeg som regel hva fart det bør gå å kjøre i. Da setter jeg spaken der på toppen, og stiller den \&quot\;hjulet\&quot\; i powr stilling. Synes dette fungerer bedre en i eco modus, for da vil den drive å senke turtallet nedover. Traktoren bremser best med litt turtall. Kjører gjærne på 2000 omd, og slipper ikke gassen fordi om jeg bremser....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja: Har kjørt endel 412vario og synes denne bremser fortere enn min jd, MEN i bratte bakker klarer jeg ikke kjøre fortere ned med denne enn med min før den \&quot\;slipper\&quot\;, uten å måtte bruke bremsene. Hva du beskriver av framgangsmåte for å kjøre ned bakke med autopower må jeg selvfølgelig si meg helt enig i, UNNTATT når du trør på bremsa... Vet selvfølgelig omtrent hvor stor fart jeg må ha ned de forskjellige bakkene, og plasserer spaken der den bør være, men av og til, spes når traktoren er veldig varm så hender det at den holder dårligere igjen, eller når man møter noen andre må man bremse.. ligger også ca 2000 omdr i nedoverbakke... (er ikke født i går heller.. hehe)

MEN, om du kjører under 20 km/t (8-9 km er passelig for \&quot\;mine\&quot\; bakker) og tråkker på bremsa går turtallet til tomgang, og fra jeg slipper bremsa til turtallet har kommet seg til et passende nivå igjen raser jo traktoren avgårde og har sikkert 40 km/t minst før den begynner å jobbe igjen,(er ganske bratt) og det er litt i drøyeste laget om farten ned bakken bør være 8-9 km/t for at den skal holde igjen selv

Løsninga da for meg er å måtte bremse ned til bare noen få km, sef mens man flytter spaken med, og dersom farten blir lav nok klarer traktoren å få opp turtallet fort nok til å holde igjen før traktoren får for stor fart.. Dersom noen får til noe annet vil jeg gjerne lære.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen sånne bakker som du beskriver jeg også. Ligger i 8-9 km nedover. Men det jeg av og til gjør er at jeg bremser med gassen inne, og traktoren i \&quot\;powr modus\&quot\;. Da vil den ikke miste turtall, og bruke tid på å få det opp igjen. Med en gang du slipper bremsa har du turtallet og utvekslinga på rett sted.... litt klønete forklart kansje men. Synes i alle fall det hjelper litt :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei, har ein traktor som går i 50 km/t men eg ønsker og nedjustere hastigheita til 45 km/t og 40 km/t i vognkortet... men eg har hørt at det går an og bruke datateknologi til og nedjustere hastigheita, men det må FK gjere. Eg har snakka me dei, men dei seier at det går bere på 6030 serie eller nyare :P men det er ikkje andre måter og få ned hastigheiten på.

SVAR: svar kan henvendast til min e-post adresse: dag.simen.befring@icloud.com :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...