Gå til innhold

Valtra 8150


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest JD4EVER_1

Hei.

Kom over en valtra 8150 -04 mod, som hadde gått 5500timer. med 970 ålø laster. står til 395000 eks mva. har selv kjørt denne traktoren og synes den er fin. hva mener dere om prisen, og det er vel en uendelighetsmaskin er det ikke? står på finn. den har gått hardt særlig mye de to siste åra. hva kan evnt. skje som er uforutsett? girkasse?motorhavari??

den er stilt opp til 145hk, så den er sterk.

den vil kun bli brukt til jordbruk(200mål) og brøyting, pluss det som er av skogsarbeid, vedkjøring , bruk med tømmer klype og det som evnt byr seg av leiekjøring. vet at traktoren er lett i baken til tungt frontlasterarbeid,men hvor dyrt er det å kjøpe bakhjulsvekter fra valtra???

på forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kom over en valtra 8150 -04 mod, som hadde gått 5500timer. med 970 ålø laster. står til 395000 eks mva. har selv kjørt denne traktoren og synes den er fin. hva mener dere om prisen, og det er vel en uendelighetsmaskin er det ikke? står på finn. den har gått hardt særlig mye de to siste åra. hva kan evnt. skje som er uforutsett? girkasse?motorhavari??

den er stilt opp til 145hk, så den er sterk.

den vil kun bli brukt til jordbruk(200mål) og brøyting, pluss det som er av skogsarbeid, vedkjøring , bruk med tømmer klype og det som evnt byr seg av leiekjøring. vet at traktoren er lett i baken til tungt frontlasterarbeid,men hvor dyrt er det å kjøpe bakhjulsvekter fra valtra???

på forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

hei. det at den er hardt kjørt kan ha betydning for girkassa, selv om disse er kjent for å tåle store påkjenninger. men du kan nok regne med litt småplukk, traktoren ser grei ut den.sprek laster. pris på bakhjulsvekter vet jeg ikke.

 

VALTRA??? Dette kan nok du svare på.

 

forresten\; GOD JUL alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

rune:

vet det er en billig løsning. men hva blander man vannet med slik at det ikke fryser? og hva mener du om timeantallet på traktoren? hvilke utgifter må man regne med hvis man går utifra at traktoren har gått hardt??

leste om en valmet 8400 tror den var fra -94, den hadde gått 27800 timer. og på den traktoren var det ikke byttet clutch og girkassa hadde aldri vært åpnet. dette stod i valtra team.

derfor bør jo ikke 5500 timer være noe problem skulle man tro. men kom med meninger. trenger å få noen meninger fra erfarne valtra folk. traktoren kommer nok til å gå 2-300timer i året i starten ihvertfall,er den første traktoren min, og kan tenke meg en sekser. og jeg har trua på valtra. det er gjennomprøvde kvalitetstrktorer.

men prisen på 395000+mva må jo være prutbar??

får jo en \&quot\;ny\&quot\; t131 til 415000 på finn. riktignok uten laster da men likevel!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1
He he, tror ikke det er noen løsning å flytte framover framakselen!! Det greieste er å ha ett lodd bak, ca 800-1000 kg, som du kan bruke ved behov. Uannsett hvilket traktormerke en kjører, og bruker den til tungt frontlasterarbeid, har traktoren godt av ekstra vekt bak. Blir bedre balanse\;-) Når det gjelder 8150\'\'en så er det en sterk og gjennomprøvd maskin, så den får du nok glede av i mange år=) Etter det du beskriver vil nok denne traktoren passe godt til ditt bruk!! Prisen på den blir dere nok enige om!! Lykke til\;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1
5500 timer er ingenting, med normalt vedlikehold og service vil nok denne traktoren gå det dobbelte uten problem!! Vi har hatt flere Valtraer, og flere av dem har gått over 6000-7000 timer uten mer enn vanlig vedlikehold og servcie! At den har gått litt hardt tror jeg ikke betyr noe, det skal den tåle!\;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jodå, eg vil ambefale deg ein slik traktor på det sterkeste!!! bånnsolid å god stabilitet... \;) men når eg ser at enkelte meiner valtra er feilkonstruert, pga framakslingplassering, vil eg ikkje seie noko ein gong, for viss eg seier kva eg meiner om sånn uttaelse, blir eg utkasta frå forumet... viss ein ser på dei store amerikanske traktorene som f.eks jd7930 å case magnum 280, ser ein jo at framakslingplassering er likt plassert, nettop pga trekkraft-kraftoverføring... å at valtraen er meir ustødig til veikjøring enn andre, kan eg heller ikkje sei meg enig i! av dei traktorane eg har kjørt, å erfaringer eg har høyrd av andre, er nettop valtraen stødig å god på transportkjøring, pga trekkrok å framaksling plassering... men med tanke på laster er det jo eit klart minus, men med bakhjulvekter-veskefylling eller eit trepungt-lodd e.l er ikkje det noko problem!! lykke til! det er ein kjempetraktor! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1

Heisann Rune!! Jeg trives godt med forakselen plassert der den er på Valtra, ser det som en fordel med den vektfordelingen traktoren har. Så jeg er ikke enige i dine punkter, men vi kan være enige i at vi er uenige\;-) Har mye bratt jord, og at traktoren er ustabil en en sterk overdrivelse. Mindre vekt foran minsker ikke jordpakkingen, men gjør at bakhjula graver mer. Nok vekt foran gjør at traktoren stort sett har bra grep med både framhjul og bakhjul. Har en 6600 med frontløft og måtte ha 450 kg lodd foran på den for å holde nesen nedpå under slått med 3,20 slepslåmaskin\;-) Har også samme loddet i frontlasteren på 6850\'\'en når vi kjører dobbeltkutter og henger under siloslåtten. Dette for å ha nok vekt foran i motbakkene, intet problem med den ekstra vekten under kjøring på skrå eller nedover...

I skogen er vektfordelinga suveren med tanke på trekk evne og framkomelighet. Så min konklusjon er at JEG trives godt med Valtra, og den vektfordelingen den har til mitt bruk, og hvis jeg skal håndtere mye tungt foran har jeg på lodd bak. Dette ville jeg gjort uannsett om jeg hadde kjørt JD, MF, Fendt eller hvilket som helst annet merke=)

Hvis trådstarter kjøper denne traktoren han nevner tror jeg han får en sterk og god traktor som han vil bli godt fornøyd med\;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

God jul alle sammen.

V.G. du kan trygt kjøpe 8150 denne traktoren kan ikke være utslitt. Kan samenligne litt med 6850, bare denne har 6 syl motor og er 20 cm lenger, gjelder og hjulavstand. Med en 970 laster er traktoren mye mer stabil en en 6850. den 6 sylindrede motoren er og mye mer skånsom mot driverket en en firer , så vil anbefale traktoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Takk for alle svar nå på 1.juledag og greier.

 

Valtra:

 

Det var betryggende å høre. Kan ikke skjønne jeg heller at den skal være utslitt.

Jeg har selv kjørt den 8150`en jeg prater om. (Er en i kommunen her som har hatt den. Og det var vibrering på girspaken i 1. eller 2.høy. Var ikke noe problem å kjøre med, men litt irriterende med den vibreringslyden. Jeg kjørte den sist i juli i år, så det kan jo være fikset på, men hva tror du det skyldes, og hva kan det være?

 

Og hva mener du om prisen på 395000kr eks mva??

Du finner den på første valtra siden på finn.no.

Hva mener du den er verdt, sett utifra bildene og timeantallet, og mitt ord om att den har gått hardt? Samtidig som jeg vet at høyre bakskjerm har fått seg en trøkk. og beskyttelsesdekselet til kraftuttaket har fått seg en trøkk, og lysbjelken blinker ikke på den ene siden. det er også noen skrapemerker på felgene. så det er jo ikke ett strøkent eksemplar, men lakken er ihvertfall strøken. og jeg vet at den har fått den servicen den skal ha. det skal være følgt opp.

jeg mener riktig pris bør ligge rundt 350000kr eks mva helst litt under. se på bruktbilmarkedet nå pga finansekrisen. markedet har jo stupt rett ned. du kan gjøre skikkelig bruktbilvarp nå for tiden. det samme gjelder vel med landbruksmaskiner?? men jeg er jo ikke en ekspert, men sett ift alle de valtra annonsene jeg har sett de siste 2-3år så er denne for dyr.

 

Jeg mener da at prisen bør ned endel. Når du får en nesten ny t131 til 415000kr eks mva, som har gått 4-500timer riktignok uten laster, og du får en 2007 mod n121 med laster og endel utstyr til 395000 som har gått noen få hundre timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Hva mener du med hardt kjørt, en traktor som blir brukt opp mot det den skal yte er ikke hardt kjørt. Hos oss bruker vi traktoren for hva den klarer, blir den ettersett og passet på tåler den det.

Når det gjelder vibrasjoner i girstanga kan det være noe som tar borti, eks. hydraulikkslange eller at girstanga må justeres.

Rett pris på den vil jeg tro ligger på ca 360 tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Det ER faktisk mulig å flytte framakslingen framover på den 8150\'\'n hvis du absolutt vil.

Alle T-serie Valtra har framakselen ca 20 cm lengre fram enn 8150. Det er også levert noen MEGA (som 8400 o.l.) med lang akselavstand.

Det du må bytte er bunnpanna og mellomakselen. Så kommer du over ei bunnpanne fra en slik hoggetraktor i Sverige så får \&quot\;Rune\&quot\; viljen sin.

 

Når man væskefyller hjul brukes ikke frostvæske (alt for dyrt). Man bruker vegsalt og løser det opp i vannet. Egentlig noe forferdelig klin. Jeg ville ikke hatt væskefylling i bakhjul, du får mye dårligere fjæring

fordi luftvolumet i dekket blir så lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Oddbjørn, det går ikke å flytte forakselen på den traktoren, den har fjæring. Kan ikke bruke deler fra T heller de er ikke like i fronten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

VALTRA:

Det jeg mener med hard kjøring er at den har hatt gassen i bånn i omtrent alle de 5500 timene den har gått. mange forskjellige sjåfører på den, bl.a mange polakker som ikke bryr seg så mye om redskapen, og alle har vært under stress, den er gått mye på vei, og med mye stor redskap. men som du sier den skal jo tåle det.

å flytte fremakslingen er ikke noe alternativ for meg. jeg tror jeg heller investerer i bakjhulsvekter og lager meg ett lodd på 800kg bak.

 

hvor mye koster bakhjulsvekter valtra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Tror ikke du trenger både hjulvekter og lodd, mener hjulvektene koster ca 12000,-

Traktoren ser heil ut, de feilene som er på den er bagateller. 145 hk på den er ikke skammtrimming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

valtra:

12tusen høres greit ut, men hvor mange kg er det? er det 200kg på hvert hjul? vet man kan få innvendig og , men det holder vel strengt talt utvendig til mitt bruk vel?

 

når man kjører med dumperhenger eller lignende er det greit at bakenden på traktoren veier litt, ellers kan det fort sakse i nedoverbakken hvis man har skarpe svinger, greit når man skal rygge også.

 

også er bakhjulsvektene til valtra fine de, så jeg går nok for det.

 

gleder meg til å kontakte selger over jul, må ut og prøve den og diskutere pris..

 

noen punkter jeg bør gå over på traktoren før jeg evnt handler og kjører den hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1
Enig med valtra, du trenger ikke både hjulvekter og lodd, holder lenge med et lodd du kan bruke ved behov! Den bruken du beskriver av traktoren skal den tåle, så det bør ikke være noe problem når den har fått regelmessig service. Tror du trygt kan kjøpe den der!! Så får du ta en prat med selgeren ang pris, og at du evt kan få ordnet det du nevnte ang deksel og rotorbjelke\;-) Lykke til!!=)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Siden den har 5500timer ville jeg fått den med service utført av servicemann, og en tilstansraport med det samme.

Loddene veier 80kg pr stk du har to på utsiden og to på innsiden av hver felg, blir 640 kg totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
\&quot\;Valtra\&quot\;: Det å flytte framakslingen er ikke noe realistisk forslag fra min side, det er for omfattende og dyr ombygging. Bedre å velge en annen traktor. Men det er fullt mulig. Og joda, det hadde gått med deler fra en T-serie, har vært med og bygd opp vaktmester-kompani-skjær på både T160 og 8350. Der tok vi av \&quot\;snuta\&quot\; på traktorene og la i mellom ei 16 mm tykk plate for å få styring på skjæret (brukte skyveramme til trekkroken.) Jeg brukte samme boremalen til begge platene, så da kan jeg ikke skjønne annet enn at det hadde vært mulig å bytte bunnpannene (må ta med sugerøret på oljepumpa.)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Oddbjørn, var ikke for å fornærme deg jeg sa at det ikke går på den traktoren.

De traktorene som har fjærende aksel kan du ikke forlenge, kan jo fjerne fjæringen men det er vel heilt uaktuelt vil jeg tro.

Blokka er lik på 8000 og T serie så de er like hull ja.

Valtra leverte lang hjulavstand til 8350 og oppover,hjula tok i frontbumperen så svingen var i den beste .Hjulavstanden er da lik som på T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...